Tammikuun
alussa (2013) julkistettiin Patentti- ja rekisterihallituksen lausunto, jonka mukaan
Karhun kansa -nimistä, omien sanojensa mukaan suomenuskoa harjoittavaa yhteisöä ei rekisteröidä Suomen lain puitteissa uskonnolliseksi yhdyskunnaksi.
Vielä voi valittaa tai hakea myöhemmin uudestaan, mutta tällä kerralla tulos
oli tämä.
Karhun
kansan lisäksi Suomessa on 2000-luvulla hylätty vain yksi hakemus. Sen tekijänä
oli niin ikään ”pakanallinen” yhdistys Suomen vapaa wicca-yhdyskunta.
Olen
kirjoittanut oman näkemykseni 2000-luvun alun tapauksesta. Siitä voi lukea
teoksestani Notkea uskonto (luku 3)
ja artikkelista ”Religion as a Discursive Technique: The Politics of
Classifying Wicca” (Journal of
Contemporary Religion 3/2010). Muiden tutkijoiden näkemyksistä voi lukea
esimerkiksi toimitetusta teoksesta Mitä
Wicca on?.
Olen
myös tarkastellut brittiläisen druidiverkoston onnistunutta yritystä saada
hyväntekeväisyysjärjestön status uskonnollisin perustein Englannissa ja
Walesissa.
Molemmissa
tapauksissa oma lähestymistapani on perustunut siihen, että uskonnon
käsitteellä ei ole mitään erityistä sisältöä. Toisin sanoen, Karhun kansa – tai
mikään muukaan yhteisö – ei ole uskonto eikä ei-uskonto ”oikeasti”, vaan
yhteiskunta organisoi itseään luokittelemalla tietyt yhteisöt, uskomukset ja
käytännöt uskonnollisiksi ja toiset ei-uskonnollisiksi.
Uskonnollisia
yhdyskuntia koskevien hakemusten käsittelyssä lain noudattaminen on
ensisijaista, mutta se jättää yleensä vielä melkoisen paljon varaa tulkinnalle.
Laissa ja sen tulkinnassa tulevat esiin perityt kulttuuriset käsitykset siitä,
mitä uskonto on ja mitä se ei ole. Niiden avulla käytetään valtaa.
Karhun
kansan hakemusta käsitellyt lautakunta toteaa laista seuraavaa:
”Uskonnonvapauslain
7 §:n 1 momentin mukaan rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan tarkoituksena
on järjestää ja tukea uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen kuuluvaa
yksilöllistä, yhteisöllistä ja julkista toimintaa, joka pohjautuu
uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin
pyhinä pidettyihin vakiintuneisiin toiminnan perusteisiin.”
Tämä
jättää reilusti varaa tulkinnalle, joten uskonnollisen yhdyskunnan statuksen
saaminen on usein kiinni hakemuksen retoriikasta ja sen myötä uskottavuudesta.
Tämän lisäksi on toki täytettävä muita ehtoja (yhdyskunnan toiminnan on oltava
ihmisoikeuksien mukaista ja sen päällimmäinen tarkoitus ei voi olla
taloudellinen) sekä oltava tarkka hakemuksen muodollisesta pätevyydestä. Näiltä
osin asiantuntijalautakunnalla ei ollut mitään huomautettavaa.
Nostan
tässä esiin hakemusprosessista kaksi asiaa: käsityksen asiantuntijuudesta ja
ymmärryksen uskonnon kategoriasta. Hakijoiden tuntemuksista ja käsityksistä
kiinnostuneet voivat hakeutua ryhmä keskustelupalstalle. Suomenuskon
kannattajista osa tuki hakemusta ja osa kokee vaatimusten pakottavan oman
”uskonnon” kristilliseen tai dogmaattiseen muottiin – aivan kuten wiccojen ja brittidruidien
tapauksissa. Kaikkia tapauksia yhdistää myös yritys saada omalle toiminnalle
tunnustus ja yhteiskunnallinen hyväksyntä.
1. Karhun
kansan hakemuksen käsittelyssä asiantuntijalautakunta koostui kolmesta
henkilöstä. Päätökseen osallistuivat P. Ignatius, H. Salomäki ja R. Savolainen.
Lautakunnan puheenjohtaja Ignatius on hallintoneuvos, joka on toiminut myös
Kirkolliskokouksen lainoppineena asiantuntijana. Salomäki on Kirkon
tutkimuskeskuksen johtaja ja hän edusti ymmärtääkseni uskonnon asiantuntemusta.
Dosentti Savolainen oli ilmeisesti lautakunnassa edustamassa yhteiskunnallista
asiantuntemusta, mutta hänet tunnetaan myös Suomen Luther-säätiön hallituksen
puheenjohtajana. Itse Luther-säätiötä pidetään konservatiivisena
puhdistusliikkeenä, joka vastustaa kirkon maallistumista eikä hyväksy
naispappeutta.
Nyt
on oltava tarkkana. Kenenkään sitoumukset ja arvot eivät automaattisesti estä
toimimasta tällaisessa tehtävässä. Niiden perusteella ei tehdä automaattisesti
huonoja, puolueellisia tai vääriä päätöksiä. Eikä ole mitään kiistatonta
näyttöä, että juuri uskonnolliset tai paremminkin kirkolliset kytkökset
olisivat vaikuttaneet lausunnon sisältöön.
Kuitenkin
on erikoista, että tällaisissa tapauksissa ”uskonnon” asiantuntijoina ei ole
ihmisiä, joilla olisi esimerkiksi tutkimuksellista osaamista hakijana olevasta
yhteisöstä tai sen kaltaisista yhteisöistä tai uskonnoksi luokittamisen
prosesseista. Lisäksi tässä tapauksessa asiantuntijoilla on kohtuullisen selvät
yhteydet maan valtakirkkoon, joka on periaatteessa vain yksi yhteisö muiden
joukossa (joskin valtakirkolla on laissa määritelty erityisasema). Ei ole ihme,
jos ihmisille syntyy mielikuva, että kirkko päättää, mikä yhdistys kelpaa
rekisteröidyksi uskonnolliseksi yhteisöksi.
Esimerkiksi
Briteissä yhteisöt voivat pyytää asiantuntijalausunnon tutkijalta hakemuksensa
tueksi. Tässäkin on ongelmia, mutta näin ainakin hakijat saavat mahdollisuuden
käyttää ulkopuolista asiantuntijaa, joka tietämissäni tapauksissa on usein
ollut uskontotieteilijä. Suomessa uskontotieteilijöitä ei tällaisissa asioissa
kuulla asiantuntijoina, mutta kristillisiä teologeja tai kirkon työntekijöitä
on mukana päättävissä elimissä.
Toinen
vaihtoehto olisi lähestyä juridista prosessia puhtaasti juridisena: siten, että
tässä kontekstissa ei ole olemassa uskonnon asiantuntijoita oikeusoppineiden
ulkopuolella, koska ”uskonto” on vain laissa määritelty kategoria, jota ei
voida verrata sen ulkopuolelle, esimerkiksi siihen, onko joku yhteisö ”todella
uskonnollinen”. Tässä vaihtoehdossa kristillisillä toimijoilla olisi vielä
vähemmän tekemistä lain tulkinnassa.
Korostan,
etten kritisoi mukana olleita, vaan nostan esiin kysymyksen siitä, miltä
tällainen valikointi näyttää ulospäin. Osa valikoituu sinne, koska he ovat aktiivisia toimijoita
kirkossa. He eivät ole lautakunnassa ainoastaan muiden erityisominaisuuksiensa
vuoksi (paitsi ehkä oikeusoppineet). Kirkossa toimiminen ei siis näytä olevan
yhdentekevää valikoitumisen kannalta.
Olisi
kiinnostavaa tutkia prosesseja, joiden kautta asiantuntijat valitaan. Se
kertoisi paljon siitä, miten uskonto ymmärretään ja millaiset toimijat
käyttävät valtaa ”uskonnon” kategorian kautta.
2. Asiantuntijalautakunta
totesi, että hakemuksesta puuttuu toimintamuotojen ja toiminnan perusteiden
yksityiskohtainen kuvaus. Tämän vuoksi arviointi on vaikeaa ja myönteistä
päätöstä ei voida tehdä. Tämä tarkoittaa, että jos yhdistys yrittää
rekisteröityä uudelleen, tähän on kiinnitettävä huomiota.
Uskonnon
kategorian kannalta kiinnostavampaa on se, että lautakunta pani paljon
painoarvoa uskontunnustukselle. Hakemuksessa uskontunnustukseksi oli laitettu
kaksi kansanrunoa maailman synnystä. Lausunnossa todetaan, ettei tämä (ja
selitysteksti) vastaa sitä, ”mitä uskontunnustuksella yleensä tarkoitetaan”.
Uskonnon tunnuspiirre on siis uskontunnustus. Sen tyypillinen esimerkki on
kristillinen uskontunnustus, jossa on kattava esitys ”uskon keskeisestä
sisällöstä”. Mitä muutakaan uskontunnustuksella voitaisiin tarkoittaa
”yleensä”? Ei ole olemassa mitään uskontunnustusta ”yleensä”; se on
kristillinen kategoria.
Lisäksi
asiantuntijalautakunta mainitsi neljä kertaa, ettei uskontunnustus ole vakiintunut.
On melko epäselvää, mitä tarkoitetaan ”vakiintuneella” ja mitkä ovat sen
kriteerit. Mitään objektiivista kriteeriä ei ole – esimerkiksi: yhdistys tai
sen edeltäjät ovat kirjanneet sen todistettavasti 5, 50 tai 500 vuotta sitten.
Olisi varmaan kaikille helpompaa, jos ”vakiintunut” määriteltäisiin laissa. Nyt
se jää asiantuntijalautakunnan mielivallan varaan. Uskonnon kategorian kannalta
se toistaa ajatuksen, jonka mukaan mikään hyvin uusi ei voi olla uskonto lain
tarkoitusperien mukaan.
Asiantuntijalautakunnan
lausunnossa pohditaan laveasti, voiko Karhun kansalla olla tietoa autenttisesta
ja alkuperäisestä Suomen muinaisuskosta. Tämän taustalla saattaa olla hakemusteksti,
jossa ilmeisesti esitetään, että Karhun kansan toiminta perustuu suullisena
perimätietona välittyneeseen muinaisuskoon.
Lausunnossa
todetaan, että ”Karhun kansa katsoo jatkavansa suomalaisheimojen perinnettä
nykymaailmassa”. Samoin siinä todetaan, että ”suomalaisten muinaisuskosta
tiedetään suhteellisen vähän” ja että ”lautakunta ei siten pidä uskottavana,
että uskomukset ja tavat olisivat välittyneet yhdyskunnalle suoraan suullisena
perimätietona”.
Lautakunta
siis puuttuu siihen, ovatko hakijoiden uskomukset, toiminnat ja
maailmankatsomus tismalleen samoja kuin muinaisilla suomalaisilla. En täysin
ymmärrä tätä, sillä mitä väliä on, onko Karhun kansa autenttinen perimätiedon
kantaja. Mitä jos tämä tehtäisiin mormoneille tai Jehovan todistajille: ”Hei,
ette te oikeasti seuraa Raamatun sanaa.” Tai jos buddhalaiselle joukolle
sanottaisiin: ”Ette te nyt ihan tarkasti voi tietää, mitä se Buddha oikeasti
opetti.”
Jos
lautakunnan pohdinta perimätiedon välittymisestä oli vain testi siitä,
voidaanko ajatella uskomusten ja toimintamenojen olleen vakiintuneita, he
epäonnistuvat sen ilmaisemisessa. Mitään muuta hyvää perustetta kysymyksen
pohdinnalle en keksi.
Sen
sijaan lautakunta mainitsee, ettei muinaisuskosta suullista perimätietoa
luotettavammin kertovia kirjallisia lähteitä pidetä hakemuksessa pyhinä
kirjoituksina. Se olisikin ollut mielenkiintoinen tilanne: uskonnon pyhinä
kirjoituksina olisi tieteellisiä tutkimuksia ja kansanperinteen koottuja
teoksia. Olisikohan se täyttänyt lautakunnan käsityksen siitä, mitä yleensä
tarkoitetaan pyhillä teksteillä?
Näyttää
siltä, että hakemus olisi tullut tehdä huolellisemmin ja yksityiskohtaisemmin,
jotta sillä olisi ollut pienintäkään mahdollisuutta tuottaa myönteinen päätös.
Samalla kuitenkin asiantuntijalautakunnan lausunto herättää kummastusta, sillä
se on varsin ylimalkainen eikä sen perusteella käy selkeästi ilmi, miksi siinä
oletetaan, että ollakseen rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta Karhun kansan
tulisi tietää tarkasti, mitä muinaissuomalaiset oikeasti ajattelivat ja
touhusivat.
Sanottakoon
vielä, että päätöksellä ei ole minulle henkilökohtaista merkitystä. En myöskään
ole täysin vakuuttunut siitä, miten onnistunut uskonnon kategoria on
juridisessa käytössä. On kuitenkin mielenkiintoista, että Suomessa molemmat
2000-luvun kielteiset rekisteröitymispäätökset koskevat ”pakanallisia” ryhmiä.
Muualla ne ovat toisinaan rekisteröityneet onnistuneesti.
Hylätyt
hakemukset eivät selvästikään ole olleet riittävän yksilöityjä, mutta
lausunnoista käy ilmi, että Suomessa rekisteröidyksi ”uskonnoksi” haluavan on
muistutettava erittäin suurelta osin kristinuskoa tai sen on kuuluttava niin
sanottuihin ”maailmanuskontoihin” (eli oltava osa vakiintunutta
uskontodiskurssia). Jos vielä asiantuntijoina on käytännössä kirkkoa lähellä
olevia tahoja, ei ulkopuolinen jää ihmettelemään kielteisiä päätöksiä.