Ääriajattelu.
Jos ei ole ollut eristyksissä tiedonvälityksestä ja ihmisistä, ei ole voinut
välttyä Kreikan kriisin jälkeisen kesän keskustelunaiheelta. Immonen lateli hölmöyksiään
ja Perussuomalaiset median antaman kriisiviestinnän ajan jälkeen uhriutuivat,
kun ihmiset eivät olleetkaan samaa mieltä heidän kanssaan. Sikäli jo 2010
ilmestynyt Jera ja Jyri Hännisen Tuhansien
aatteiden maa: Ääriajattelua nyky-Suomessa on aiheensa puolesta
ajankohtainen.
Teos
tuli vastaan Savonlinnassa divarissa. Kun matka kävi mökkeilemään, päätin ottaa
sen matkaan vitosella. Muistikuvani oli, ettei kirjaa vain kiitelty. Ei se
mitään, ajattelin. Ainakin voin kartoittaa ja lisätä tietämystäni erilaisista
omalaatuisista huutelijoista, jos teos ei muuta tarjoa.
Hännisen
veljekset käsittelevät rasisteja ja kansallissosialisteja (mukaan lukien
persut, Muutos 2011, Suomen Sisu ja SVL), islamia, konservatiivisia kristittyjä
(lyhyesti myös ortodoksista kirkkoa, homofobiaa, Suomen Antifasistista komiteaa
(Johan Bäckman etunenässä), Suomen NRA:ta (National Rifle Association),
Oikeutta Eläimille -järjestöä (kettutytöt), Vihreää puoluetta (ei tule
sekoittaa Vihreään liittoon).
Jos
olet kiinnostunut tietämään jotain edellä mainituista – toisista perusteellisemmin
ja toisista pintapuolisesti – ja halukas kuulemaan niihin kohdistuvaa
kritiikkiä, teoksesta on sinulle jotain iloa.
Luin
siis teoksen mökillä, verrattain nopeasti. Silti marginaaleihin piirtyi jokunen
kysymysmerkki. Analyysit jäävät kohtuullisen pinnallisiksi ja siellä täällä on
erikoisia väitteitä, joiden mahdollisen tolkullisuuden selvittääkseen pitäisi
haastatella tekijöitä. Niinpä en yritä purkaa enkä listata niitä. Sen sijaan
nostan esiin yhden, teoksen koko idean kannalta tärkeän kysymyksen: Mikä on
ääriajattelua?
Tietenkin
tekijät tiedostavat, miten hankalaa on määritellä tai edes jotenkin
uskottavasti rajata teoksen aihepiiri. Tekijöiden oma rajaus on seuraava:
”Kirjassamme olemme jättäneet ääriajattelun piiriin vain sellaisia
ideologioita, joiden tavoitteet on selvästi suunnattu joitakin ihmisryhmiä
vastaan tai jotka valta-asemaan päästyään aiheuttaisivat moraalista takapakkia
ja demokratian rapautumista.” (s. 22)
Ensimmäinen
piirre on empiirinen, joskin tulkinnanvarainen kriteeri. Toinen on
normatiivinen. Empiirinen puoli on haastava, koska maltillisistakin
ideologioista voidaan löytää väitteitä, jotka on suunnattu ihmisryhmiä vastaan.
Se voisi kuitenkin toimia lähtökohtana tietokirjalle. Kun tekijät eivät kerro,
mikä on moraalista edistystä tai demokratian mukaista, normatiivinen rajaus jää
vaille perustuksia.
Kaikesta
syntyy käsitys, että ääriajatteluksi kelpaa se, mikä ei ole tarpeeksi lähellä
tekijöiden omia arvoja. Kun näitä arvoja ei riittävässä määrin tuoda esiin –
joskin lukija voi niitä etsiä vihjeiden perusteella välillä ihan ilman suuria
ponnistuksia – ei teoksen lähtökohta ole onnistunut.
Ivallisesti
voisi sanoa, että tekijöiden mielestä ääriajattelua on suunnilleen kaikki, mikä
ei tue liberaalia porvarillisuutta. Ei liene sattuma, ettei yksikään ”ääri”kapitalisti
ole mukana kritiikin kohteena. Mietin läpi teoksen, miksi esimerkiksi Nalle
Wahlroos ei ole ääriajattelija. Hänen kommenttinsa, joita media mielellään
julkaisee, on useimmiten suunnattu suoraan vähäosaista alaluokkaa kohtaa
(ihmisryhmä). Lisäksi ne toteutuessaan aiheuttaisivat moraalista takapakkia
(minun moraalitajuni mukaan, vaikka se totta vieköön on melkoisen liberaali) ja
demokratian rapautumista (vahventaisivat rahan valtaa kansanvallan
kustannuksella).
Kenties
se, että Wahlroos ei ole teoksen aihe kertoo yhtä paljon kirjan kirjoittajista
kuin ääriajattelun rajaamisen vaikeudesta. Siksi ”ääriajattelu” – toisin kuin vaikkapa ”äärioikeisto”, ”ekofasismi”,
”maahanmuuttovastaisuus”, ”homofobia” tai muu vastaava – on epäonnistunut
kirjan aihe.