Akateemisen
alennusten joukossa oli erityisen mielenkiintoinen ja tuore teos, vitosella.
Sosiologi Nicole Aschoffin The New
Prophets of Capitalism (2015) on lyhyehkö kritiikki, jonka kohteena ovat
eliitin tarinankertojat. Mitä ne sellaiset ovat?
Ne
ovat menestyneitä ihmisiä, jotka kertovat muille, mikä yhteiskunnassa on vialla
ja miten se korjataan. Niitä kuunnellaan ja vaikka ei kuunneltaisi, ne saavat
varallisuudellaan ja asemallaan äänensä kuuluviin. Ne tulevat kuulluksi ja ne
saavat ovet avatuiksi.
Aschoffin
esimerkit ovat amerikkalaisia. Facebookin COO Sheryl Sandberg, Whole Foodsin
CEO John Mackey, mediapersoona Oprah Winfrey ja Gates-säätiön perustajat Bill
ja Melinda Gates. Heidän karismansa ei synny siitä, että heillä olisi uskottava
visio paremmasta maailmasta; se syntyy heidän kyvystään kasvattaa omaisuutta.
1960-
ja 1970-lukujen tarinat maailmasta kapitalismin tuolla puolen ovat vaihtuneet
super-eliitin tarinoihin siitä, miten kapitalismia korjataan hienovaraisesti –
kestäväksi, vähemmän patriarkaaliseksi, vähemmän rasistiseksi jne. – kyseenalaistamatta
tuottamiseen, kuluttamiseen ja voittoon perustuvaa ajattelua. Markkinat
fiksaavat sen, mikä markkinoissa on rikki.
Aschoffin
analyysin taustalla on Marxin näkemys, jonka mukaan kapitalismi tarvitsee
kriitikkonsa, koska vain siten se voi uusiutua. Kapitalismi imee itseensä
kriitikot, muokaten niiden ratkaisut markkinaperusteisiksi. Lisäksi teoksessa
on vahvana juonteena kritiikki siitä, että profeetat tarjoavat – kuten Zygmunt
Bauman on hienosti todennut – biografisia ratkaisuja systeemisiin ongelmiin.
1. Sandberg
on hyvä esimerkki feministisestä kapitalismista. Hänen tavoitteenaan on saada
naisia entistä enemmän yritysten johtoon. Se on kiva, mutta ohjeet toimivat
vain satunnaisesti ja rajoitetulle joukolle. Kuinka kiinnostavaa on pönkittää
muutaman potentiaalisen eliittinaisen etuja, kun todellinen feminismin
ongelmakenttä on alemmissa luokissa?
Maailmaa
ei muuteta vaihtamalla muutama mies naiseen, jos epätasa-arvoiset ja
epäoikeudenmukaiset rakenteet säilyvät muilta osin. Jos raskaana oleva nainen
palkataan johtamaan koulutusuudistusta ja lopputuloksena on oppilaiden
menestykseen perustuva opettajien palkkajärjestelmä, voidaan kysyä, voivatko
kaikki feministit kannattaa Sandbergin versiota. Lisäksi Sandbergin visio
kytkee onnellisuuden ja omanarvontunnon läheisesti tuottavaan työhön.
2. Mackey
tavoittelee ympäristöllisesti kestävää tuotantoa ja kulutusta, haluten ihmisten
syövän paremmin. Se on kiva, mutta ratkaisuehdotukset perustuvat voiton
tuottamisen imperatiiville ja naiiville käsitykselle vapaiden markkinoiden
luonnollisesta tasapainosta.
Mackeyn
bisnes on tsiljoona kertaa eettisempää ja parempaa kuin McDonaldsin ja
Walmartin kaltaisten jättien. Yrityksessä on johtajille jopa palkkakatto
suhteessa työntekijöiden keskipalkkaan. Mackeyn näkemyksissä sen sijaan on
paljon kritisoitavaa. Siinä politiikka kutistuu kuluttajien valintoihin. Ja
kuluttamisen paarialuokkaan kuuluva köyhälistö ei valitse. Kuluttaminen tuskin
ratkaisee ympäristökysymystä, sillä kuluttamiskohteiden tuottajien on tarkoitus
tehdä voittoa. Mackeyn käsitys vapaiden markkinoiden kapitalismista
luonnollisena hyvänä, jota valtiot ja hallitukset sorkkivat haitalliseen
suuntaan, on paitsi epäuskottava myös uusliberalismia myötäilevää. Ammattiyhdistyksiä
Mackey vertaa herpekseen. Ja vielä, kilpailu kuuluu olennaisena osana
kapitalismiin: mikäli kilpailussa jäädään jälkeen, rajatuilta osiltaan jalo
bisnesfilosofia tallautuu sen jalkoihin.
3. Oprah
toimintakykyistää ihmisiä suuntaamaan elämänsä paremmille urille ja opettaa
olemaan katsomatta tapahtumien ikäviä puolia. Se on kiva, mutta
ratkaisuehdotukset perustuvat yksilöllisille strategioille ja sivuuttavat
systeemiset ja rakenteelliset ongelmat.
Vaikka
Oprahin neuvot ja tarinat ovat varmasti auttaneet monia elämässä eteenpäin,
niissä on kokonaisuutena jotain kovin falskia. Potkuista tulee olla
kiitollinen, koska sinun ei kuulunut olla kyseisessä työssä. Kuten Matti
Nykänen sanoisi, jokainen tsäänssi on mahdollisuus. On muistettava, että Oprah
ei kohdenna viestiään vain hukassa oleville yksilöille vaan viesti kaikuu läpi
maailman. Se viesti vahvistaa uusliberaalia itseen ja yksilön voimavaroihin
keskittyvää kulttuuria, jossa sosiaaliset ongelmat ovat yksilön ongelmia.
Oprahin
tarinat vetoavat, koska ne kätkevät poliittiset, taloudelliset ja sosiaaliset
rakenteet sen sijaan että ne yhdistäisivät rakenteelliset ja elämäkerralliset
aspektit. Kätkennällä amerikkalainen unelma näyttää (virheellisesti) saavutettavalta
tavoitteelta kenelle tahansa, kun todellisuudessa todennäköisyydet vaihtelevat
rajusti yksilöiden lähtökohtien mukaan: kolmentoista vauraan maan vertailussa
Yhdysvallat on epätasa-arvoisin ja siellä on vähiten liikkuvuutta
sukupolvienvälisessä tulonjaossa (eli rikkaista lähtökohdista tulevilla on
merkittävästi suurempi todennäköisyys menestyä kuin huono-osaisemmista
taustoista tulevilla). Itsetuntoa vahventavat ja bright side of laiffiin
katsomista tukevat tekniikat vielä menettelevät satunnaisesti, mutta usein sitä
tukemaan on tarkoitettu sopivat ostokset. Oprahin O-lehden ahdistus-numerosta
70 prosenttia oli mainoksia, joita seuraamalla voi ostaa itsensä ulos
umpikujasta, mutta mikäs siinä – Oprahin mukaan Jumala on yltäkylläisyys.
4. Gates-säätiö
pyrkii kitkemään köyhyyttä, parantamaan terveydenhuoltoa ja uudistamaan
koulutusta. Se on kiva, mutta lopputuloksena on kapitalismin laajentuminen yhä
syvemmälle terveydenhuoltoon ja koulutukseen. Mikään määrä menestyksekkäillä
bisneksillä jättiomaisuutensa keränneiden hyvää mieltä ja filantropiaa ei voi
korvata mallina yhteiskuntaa, joka lähtökohtaisesti ja rakenteiltaan pyrkii
tasa-arvoon, oikeudenmukaisuuteen ja mahdollisimman suureen määrään hyvää
mahdollisimman suurelle joukolle. Gatesin hyväntekeväisyyden on mahdollistanut kyky
kerätä valtava omaisuus. Tämä on itsessään rakenteellinen ongelma, ja vaikka ei
joidenkin mielestä olisi, siinä piilee riski: voi olla, että menestyvät yksilöt
päättävät olla vähemmän hyväntekijöitä – mitään demokratiaa heidän ei tarvitse
ottaa päätöstensä ohjenuoraksi. Siksi tämä malli on haavoittuva ja se pitäisi
heittää romukoppaan, vaikka on mahdoton kiistää, ettei säätiö tekisi rahoillaan
monia tärkeitä ja hyviä asioita. Jotkut koulujen yksityistämistä ajavat
näkemykset ja projektit asettavat Gatesien toiminnan tietyn osan hyvyyden
kyseenalaiseen valoon.
Mikä
sitten on tekijän oma sanoma? Tarvitsemme tarinoita yhteiskunnasta, joka on
suunniteltu ihmisille eikä voiton kasvattamiselle. Tarinoita, joiden
tukipilareina ovat demokratia, hyödykkeistymisen pysäyttäminen ja varakkuuden
uusjako.
Suomessa
tätä genreä on harrastettu tässä muodossa hyvin vähän. Ehkä lähimmäksi osuu
Heikki Mäki-Kulmalan Näin puhui Sarasvuo
(2002). Netissä vastaavaa kritiikkiä tulee vastaan, mutta kuka kirjoittaisi
perustellun kirjan niistä tarinoista, joita suomalainen talouseliitti kansalle
kertoo?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti