torstai 6. helmikuuta 2020

Studioalbumit osa 102: The Damned

Englantilainen punkista ja muistakin genreistä tunnettu ikiliikkuja The Damned on tavallaan hyvin tuttu yhtye, mutta ei sitten kuitenkaan ole. Pari levyä löytyy hyllystä ja muutama muu on kuunneltu, mutta kun yhtyeen tuotannossa on yhteensä yksitoista studioalbumia, niin sinne mahtuu myös tuntematonta materiaalia.

Alkuun on todettava, että Englannin ”ensimmäisenä [eli 1976] julkaissut punk-yhtye” edustaa minulle kahta seikkaa: 1) vuoden 1977 debyyttialbumi on yksi parhaista punk-albumeista, mikä tekee The Damnedista merkittävän yhtyeen siinä genressä; 2) yhtyeen gootahtava osasto sijoittaa bändin merkittäväksi tekijäksi myös toisessa genressä. Nämä seikat korreloivat levyhyllyni kanssa, kuten tulette huomaamaan, mutta yhtye on paljon muutakin, ehkä liian paljon muutakin.

Damned Damned Damned (1977) on Nick Lowen tuottama debyyttilevy, joka sujahti hyllyyni joskus teininä. Ostin sen 30 markalla vinyylinä. Nyt siitä pitäisi maksaa vähintään sama summa euroina, todennäköisesti enemmän. Albumin hankkiminen kuitenkin kannattaa, jos mielii hahmottaa, mitä oli englantilainen punk. Siihen ei Sex Pistols riitä. Lisäksi tämä on parempi kuin Pistolsin Never Mind the Bollocks. En viitsi luetella jokaisen 12 biisin nimeä, vaikka ne ansaitsisivat maininnan, mutta sanotaan sen verran, että huippu ensisingle ”New Rose” avaa b-puolen, mutta oma suosikkini oli teininä b-puolen kolmas ”See her tonite”. Moni yhtye ei voi piilottaa noin kovaa biisiä paikkaan, jossa yleensä on levyn heikoin hetki. Kaikki muukin materiaali on kovatasoista, samanaikaisesti rosoista ja melodista. Viimeistään levyn päättävä ”I feel alright” paljastaa tärkeimmän esikuvan: kyse on The Stoogesin kappaleesta ”1970”. Jos The Stooges sekoitetaan Johnny Thundersilla ja dipataan brittiläisessä sitruunatahnassa, niin tuloksena on The Damnedin debyytti. Sen ensikuuntelun jälkeen olin teininä kuin puulla päähän lyöty. Päällimmäisenä oli kysymys: miksi punkkia kuuntelevat tuttuni eivät ole puhuneet tästä? Olin nimittäin ostanut levyn kuulematta ja ilman kenenkään suosituksia. Albumi on ehdoton punk-klassikko. Tai ylipäätään klassikko!

Music for Pleasure (1977) saatiin ulos samana vuonna kuin debyytti. Tuottajaksi haluttiin Syd Barrett, mutta kun herra oli estynyt, hänen tilalle tuli Floydin rumpali Nick Mason, joka ei ilmeisesti aivan ymmärtänyt, ettei bändi hakenut hiottua ja kliinistä soundia. Sen se kuitenkin sai. Levyä pidettiin katastrofina. Minusta aivan sellaisesta ei ole kyse. Kyse on keskinkertaisesta teoksesta, joka on katastrofi vain debyytin loistokkuuden varjossa. Avausraita ”Problem child” on asiallinen, mutta se jo kertoo, että nyt Stoogesin ja Thundersin ehdottomuuden tilalla on löysää englantilaisuutta ja ripaus pubirokkia. Mutta puolustan albumia siitä huolimatta. Esimerkiksi a-puolella ei ole yhtään huonoa biisiä, vaikkei siellä ole täysosumiakaan. Kenties se riittää tiivistämään käsitykseni kakkosalbumista. Cd-versiolla on bonuksena muun muassa Beatlesin ”Help” ja vetävä ”Sick of being sick”.

Machine Gun Etiquette (1979) oli yhdenlainen käännekohta. Kahdelle ensimmäiselle biisit teki pääosin kitaristi Brian James. Hän kuitenkin jätti yhtyeen, joten muun jäsenistön oli otettava vastuu. Tyylillisesti massiivisia siirtymiä ei tehty, vaikka sävyjä lisättiin. Lopputulos on saanut sekalaisia arvioita keskinkertaisuudesta viiden tähden klassikkoon. Avausraita ”Love song” on loistava (myös Jalla Jallan koveroima) ralli. Levy jatkuu onnistuneen päättömästi kaahaavalla nimiraidalla (myös Michael Monroen koveroima) Päätösraitana on niin ikään mainio ”Smash it up” (myös Offspringin koveroima). Välissä höllätään tempoa, mutta silloinkin biisimateriaali on melko vahvaa. Lisukkeena on MC5 koveri ”Looking at you”. Pitänee laittaa harkintaan. Hieno levy, mutta ei läpeensä timanttia.

Black Album (1980) on se tyylillinen muutos punkista kohti tummanpuhuvaa goottipoppia. Ei tätä silti voi tyylipuhtaaksi goottilevyksi sanoa, vaikka Beatlesin valkoisen albumin vastaväriin viittaava levyn nimi voisi niin antaa ymmärtää. Itse asiassa biiseissä on aika letkeän humppaava meno, vaikka äänimaailmassa on tummuutta. Mukana on myös perinteisiä punkralleja, kuten ”Drinking about my baby”. Tällainen tuo vaihtelua, mutta jättää lopulta sekavan kokonaisvaikutelman, varsinkin kun punkrallia seuraa kosketin- ja puhallinvetoinen, kuiskailevan uhkaava ”Twisted nerve” ja sitä taas vanhasta Damnedista (ja New York Dollsista!) muistuttava ”Hit or miss”. Bändi tuotti suurimman osan itse, mutta kaikista maailman ihmisistä Hans Zimmer oli mukana tuottamassa raitaa ”The History of the world (part 1)”. Minusta se ei ole huono raita, vaikka lisääkin sillisalaattimaisuutta.

Strawberries (1982) on taas askel gootimpaan suuntaan, mutta soitto on pääosiltaan menevää ja hyvin melodista perusrokkia, joka ei pelkää käyttää koskettimia. Kenties melodinen psykedeelinen goottipop olisi aika onnistunut kuvaus eklektisestä teoksesta, jota on vaikea kuvailla. Viimeistään tässä vaiheessa napanuora varhaiseen Damnediin ja sen faneihin oli katkaistu. Albumin työnimi oli Strawberries for Pigs, mikä kuvasi yhtyeen tarjontaa vanhoille faneille. Tämä selittää kansikuvan, jossa porsaan päälaella on mansikka. Varhaisen Damnedin fanina ja gootimpaan kauteen myönteisesti suhtautuvana tähän on vaikea orientoitua. Levy solahtaa välimaastoon, jonka keskitasoinen biisimateriaali ei nouse huipputasolle. Tämän jälkeen kitaristi Captain Sensible jätti bändin.

Phantasmagoria (1985) tuli ostettua teininä Anttilasta cd-versiona 40 markan hintaan. Sitä ennen olin nauhoittanut kaverin isoveljeltä pari biisiä, jotka iskivät kunnolla. Nuo olivat kaksi ekaa raitaa, ”Street of dreams” ja ”Shadow of love”. Niiden lisäksi ”Grimly fiendish” on kuulunut suosikkeihini. Muutama muu ansaitsee maininnan, esimerkiksi ”Is it a dream”, ”Eight day” ja miksei myös poppaava ”Edward the Bear”. Samat kolme ovat kuitenkin edelleen itselleni rakkaimmat, erityisesti ”Shadow…”. Albumin tyylinä on syntikoita viljelevä goottipop, jota koostaa Dave Vanianin hieman aikaisemmasta poiketen painottunut laulutapa, ja kannessa komeilee Nick Caven nykyinen kumppani Susie Bick. Suhtaudun yhteiseen historiaamme lämmöllä, ja arvostan levyn edelleen korkealle yhtyeen diskografiassa, vaikka ihan klassikkotason tuotokseksi en Phantasmagoriaa nimeä.

Anything (1986) on vähemmän tumma ja enemmän pop, mutta molempia elementtejä on mukana. Tälle löytyy puolustajansa, mutta en voi suhtautua vakavasti aikalaisnäkemykseen, jonka mukaan kasari-Damned on parempi pop-yhtye kuin 70-luvun Damned punk-bändinä. Oma näkemykseni on lähempänä myöhempää nuivuutta, jota albumia kohtaan on osoitettu. Mutta eihän se ole hassumpi valtavirtaa läheneväksi pop-levyksi, jota nimibiisi ja avausraita hyvin edustaa. Sitä seuraa Love-kover ”Alone again or”, joka menettää tässä suuren osan alkuperäisestä herkkyydestään. Nopeasti kuitenkin mielenkiinto levyn sisältöä kohtaan hiipuu. Soundimaailmassa on pieni annos kasarin pahinta, mutta Vanianin ääni pelastaa paljon. Aivan täysillä en jaksa innostua veltoista 80s-popeista, kuten ”In dulce decorum” ja ”Psychomania”, enkä ”Gigolon” kaltaisista keskitien hupsutteluista. Jos ”The girls goes downin” hidastaisi merkittävästi ja sovitettaisiin uusiksi, se voisi mennä Nick Cave & the Bad Seedsistä, mutta hyvä perusta jää nyt onnistunutta toteutusta vaille. Laajennettujen editioiden mukana on monistakin yhteyksistä tunnettu ja sinänsä elähdyttävä Eloise-koveri.

Not of This Earth (1995) löytyy Spotifysta nimellä I’m Alright Jack & the Beanstalk, joka on myöhempi Yhdysvaltain ja Japanin julkaisu. Sisältö on kuitenkin sama. Bändi ei ole pitänyt sitä virallisena levynään ja toisinaan se on listattu kokoelmaksi. Kenties siksi siihen ei ole kiinnitetty sen suurempaa huomiota. Sisällöllisesti se on vaihtoehtorokkia, ikään kuin radioystävälliseksi tislattua Stoogesia. Kuuntele vaikka ”Testify”. Ei siis varhaisen Damnedin punkkia eikä välivaiheen goottia eikä sitä seurannutta kasaripoppia. Ei klassikko tämäkään, mutta mainettaan parempi. Sävellyskynän soisi olevan terävämpi.

Grave Disorder (2001) herättää kiinnostusta kahdella päinvastaisella tavalla: se todistaa kitaristi-biisintekijä Captain Sensiblen paluuta ja Pitchforkin arviossa albumi saa 3.8/10. Tyylillisesti se on sillisalaatti, mikä ei ole poikkeuksellista yhtyeen uran laajassa kaaressa, mutta 57 minuuttia on myös liikaa. Huomionarvoista on myös alusta saakka rumpalina toimineen Rat Scabiesin siirtyminen pois bändistä. Win some, lose some. En oikein tiedä, mitä tästä kirjoittaisi: biisien taso on hyvinkin kohtuullinen, mutta jos vähän väliä miettii, että voisi sitä ehkä jotain kiinnostavampaakin kuunneltavaa olla, niin ei sitä ainakaan kehuksi voi sanoa. Nuivat arvioit perustunevat jokseenkin siihen, ettei teos yllä edellisten Sensiblen aikaisten Damned-albumien tasolle ja myös siihen, että soundeissa rummut hallitsevat (ja niitä soittaa väärä tyyppi). Pitchforkin kirjoittaja on täysin oikeassa siinä, ettei bändi ole reagoinut ajan kuluun mitenkään. Ja siinä, ettei se ole moite. Ja siinä, että albumilla on kiusallisia lyriikoita. Siinä The Damned ei ole yksin: se pätee kaikkiin ensimmäisen aallon punkkareihin, jotka vuosikymmeniä myöhemmin laulavat kriittisesti digitalisoitumisesta, internetistä tai Facebookista. (Itse asiassa Pitchforkin arvio on erinomainen teksti; unohda numeroarvio.)

So, Who’s Paranoid (2008) menee soundillisesti popsensitiivisen goottirokin suuntaan, vaikka oudon vahvasti ujeltava kiippari tuo lisukkeeksi jonkinlaisen 60s-viban. Silti mukana on yhtyeelle tyypillistä monigenreisyyttä. Albumin pituus säikäyttää, mutta osan siitä tekee 14-minuuttinen päätösraita ”Dark asteroid”, joka on psykedeelissävytteinen tribuutti Syd Barretille. Siitä riemastuu korkeintaan tekijänsä, mutta se ei sentään kuvasta koko albumia. Tässä vaiheessa sen voi kai jo todeta: The Damned ei tee totaalisen huonoja levyjä, eikä sävelkynä ole täysin tylsä millään levyllä, mutta en tiedä, kenelle nämä keskitasoiset teokset on tarkoitettu. Vanhoille faneille? Ehkä, mutta en tiedä, miksi sellainen ei kuuntelisi aikaisempia levyä (mutta EI debyyttiä, sillä siihen tämä ei vertaudu). Bändille itselleen? Todennäköisesti.

Evil Spirits (2018) muistuttaa, että bändi jaksaa tehdä levyjä hitaasti mutta kuitenkin. Minulle jäi mielikuva, että tämä vastaanotettiin maltillisella ilolla, kuin tapaisi vanhan tutun, jonka kanssa ei ole sen suurempaa kosketuspintaa mutta joka muistuttaa jostain kivasta, jota joskus oli yhdessä. Teos alkaa oikeasti aika mahtavalla biisillä ”Standing on the edge of tomorrow”. Vanianin baritoni on kunnossa ja kokonaisuus on melodisen nopea goottirokki, jonka kuvaus tällä tavalla kuulostaa hemmetin paljon huonommalta kuin itse biisi. Kokonaisuus sisältää taas flirttailua eri genreihin ja sillä tavalla syntyy sillisalaatti, jota pitää kasassa erityisesti Vanianin ääni. Lyriikoissa otetaan kovasti kantaa nykymaailman menoon, mutta en ryhdy niitä sen kummemmin analysoimaan, jotta ei tule kiusaantunut olo.

The Damned kompastuskivi on se, että vaikka jotkut fanit oletettavasti rakastavat sen monipuolisuutta, se ei ole missään genressä valio (paitsi punkissa debyytillään). The Clashilla räävitön sekoilu useissa genreissä muodosti omintakeisen ilmaisun, kun taas The Damned on kaikkia genrejä soittamaan buukattu tribuuttibändi. Vertaus on ilkeämpi kuin yhtye ansaitsisi, koska Vanianin ääni on komea ja bändin sävellystaito usein kiitettävää hipova. Vertaus kuitenkin selittää, miksi minulla on edelleen vain ne kaksi hyllyssä, eli debyytti ja Phantasmagoria. Niistä en luovu, ja voin kuvitella ostavani ainakin Machine Gunin niiden viereen. Toisaalta, jos yhtye on tehnyt yhden maailman parhaista ja ensimmäisistä punk-albumeista, niin sillä on vakiinnuttanut paikkansa populaarimusiikin kaanonissa. Loput on vain bonusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti