tiistai 18. helmikuuta 2020

Studioalbumit osa 103: (The) Lemonheads

Jos elit nuoruuttasi 1990-luvun alkupuolella ja kuuntelit hyvää musiikkia, olet varmaan kuullut Lemonheadsista. Jos olit vain elossa, olet saattanut välttyä siltä. 1980-luvulla Bostonissa perustettu indiepoppia ja varhaisessa vaiheessa punkkiakin soittanut yhtye nousi 1990-luvun alussa vaihtoehtoskenen suosikiksi ja valtavirrankin tuntemaksi. Yhtyeen suosio kesti muutaman vuoden vaihtuen nokkamies Evan Dandon hitaaseen julkaisurytmiin.

Itselleni bändin kulta-aikaa on 1992–1996 trilogia, ja muustakin tuotannosta suuri osa on ainakin pintapuolisesti tuttua. Kuunnellaan kuitenkin kaikki, sillä viime vuosina en ole käyttänyt paljoakaan aikaa yhtyeen tuotosten parissa.

Hate Your Friends (1987) on rujohkoa punkkia, joka ei välttämättä mene läpi yhtyeen 90-luvun tuotannon ystäville. Jälkiviisaasti kuunneltuna teoksesta välittyy Dandon pop-herkkyys, joskin kitaristi Ben Deily on tehnyt muutaman biisin. Albumin voi sijoittaa Minnesotan skenen jälkeiseen aikaan, jossa Hüsker Dü ja The Replacements ovat antaneet vaikutteita. Siinä perspektiivissä kuunneltuna albumi on vahva, joskaan ei erityisesti omaperäinen. Jälkiviisaasti sanottuna yhtye hakee omaa ääntään, mutta potentiaali on tuntuvasti läsnä. ”Nothing true” on menevää melodista punkkia, nimibiisi on toiminut minulle jo ensikuuntelusta lähtien eli 1990-luvun alusta, ja muitakin voisi nostaa esiin. Eihän tämä ole koskaan kuulostanut yhtä hyvältä.

Creator (1988) on askel tutumpaan, popimpaan Lemonheadsiin, mutta ei harppaus. Siinä on voimakas punk-elementti mukana. Jo avausraita ”Burying ground” on aika puhdas Hüsker Dü -pastissi, mutta hyvä biisi kuitenkin. Tässä Deily on ollut Dandoa aktiivisempi sävellystyössä. Merkillepantavaa on se, että Dandon sävellyksissä on tunnistettavissa se myöhäisempi pop-Lemonheads Deilyn biisejä enemmän. Mukana on myös muutama omintakeinen kover, Charles Mansonin ”Your home is where you’re happy” ja Kissin ”Plaster caster”. Jälkiviisaasti tätä voi ajatella siirtymävaiheen teoksena, mutta itsenäisesti se on vahvaa keskitasoa.

Lick (1989) julkaistiin Creatoria seuraavana vuonna, vaikka albumissa lukee 1988. Se on edelleen askel kohti sitä poppaavaa Lemonheadsia, jollaisena se tultiin tuntemaan laajemmin. Se korreloi hyvin sen kanssa, että Deily sävelsi vain kaksi raitaa ja lähti bändistä levytyksen jälkeen. Paitsi ei täysin, koska Dandonkin biiseissä on punkkia, eikä teoksen sisältö ole täysin uutta. Kokonaisuus on nurkkien putsauksen tulos, sillä vain muutama biisi tehtiin varta vasten albumille. Loput on kerätty singleistä ja ep:istä. Joka tapauksessa ne, mitä Deily ei säveltänyt, ovat Dandon kynästä tai sitten kovereita – mukana on Suzanne Vegan ”Luka”, josta puhuttiin paljon myönteistä, vähemmälle keskustelulle jäänyt Patsy Clinen ”Strange” sekä itselleni tuntemattoman uusiseelantilaisen Proud Scumin ”I am a rabbit”. Punkkia teoksessa on vielä jäljellä jonkin verran ja pop ei ole vielä hioutunut huippuunsa. Siksi siitä jää lievästi epätasainen vaikutelma, vaikka yksittäiset biisit ovat kelvollisia. Vegan loistava ”Luka” kuulostaa Lemonheadsin käsittelyssä albumin timantilta.

Lovey (1990) taitaa löytyä edelleen kopiona c-kasetilta, mutta parikymppisenä kuunneltuna se jäi myöhempien teosten varjoon. Sama pätee edelleen. Vaikka suhteeni teokseen on melko myönteinen, ei tästä klassikkoa saa väännettyä millään. Deilyn poistuessa hävisi Hüsker Dü yhtyeen soundista, mutta mukana on jonkinlaista köyhän miehen Mudhoney’a, ainakin avausraidassa. Tätä en koskaan ennen tullut ajatelleeksi. Toki mukana on myös altsupoppia. Ero myöhempään on sävelkynässä, joka terävöityi seuraajallaan. Lisäksi tässä vaiheessa, Hüsker-vaikutteiden hämärtyessä, The Replacements-vaikutteet (siis R:n varhaisajan jälkeiset) ovat nousseet entistä enemmän pintaan.

It’s a Shame About Ray (1992) oli yhtyeen toinen suurelle yhtiölle. Sen tunnetuimmaksi biisiksi nousi sen ensiversiosta puuttunut, singlenä julkaistu täyteraita ”Mrs. Robinson”, joka pistää hienosti tempoa Simon & Garfunkelin alkuperäiseen. Myöhemmin Dando kertoi inhoavansa biisiä ja myös Paul Simonia. Koveri ehkä sai liian suuren roolin, sillä koko levy on (parhaimmillaan viiden ja huonoimmillaan neljän ja puolen tähden) klassikko, joka on samanaikaisesti aikaa kestävä että ajastaan muistuttava. Ilmestymisaikanaan ja parina seuraavanakin vuonna se asutti kapeaa kaistaletta, jonka yhdellä puolella oli amerikkalainen grunge sekä kitarankirskunta ja toisella puolella brittiläisempi pop. Se sopi täydellisesti niille, joille grunge oli äijäheviä valepuvussa ja brittipop höpsöä hupsuttelua. En puhu puhtaasti itsestäni, koska tuohon aikaan tärkeimpiä olivat Pixies, Cramps ja Nick Cave, mutta vähän niiden perässä tulivat tuolle kapealla kaistaleelle sopivat yhtyeet: melodisia ja koskettavia, ehkä alakuloisiakin, ja vähän kantriakin, kuten tämä albumi. Siihen mahtui Lemonheadsin lisäksi Australian serkku Smudge ja vähitellen myös skotlantilainen Teenage Fanclub. Voisin nimetä suurimman osan albumin biiseistä, mutta ehkä rakkaimpia ovat ”Bit part” ja ”Alison starting to happen”, molemmat paketissa alle kahden minuutin.

Come on Feel (1993) on korkeatasoinen teos, joka kuitenkin jäi edeltäjänsä varjoon. Laitetaan heti ässät pöytään: hitti ”Into your arms”, loistava tempopoppi ”Down about it”, jonka myös Smudge esittää, kantrahtavat ”Big gay heart”, ”I’ll do it anyway” ja ”Being around” sekä parivaljakko ”Style” ja ”Rick James style” punkahtavana ja vielä parempana hitaana. Tuossa listassa ei ole edes avausraitaa ”The great big no”. Ainoa ongelma on, että bändi oli jo tehnyt samansuuntaisen levyn, eikä pieni askel kantriin ollut riittävän merkittävä ero tehdäkseen albumista jotain todella ainutlaatuista. Neljä tähteä, kuitenkin. Vähintään. Neljä ja puolikin, ehkä. Yhtye otti tässä vaiheessa käyttöön nimeensä artikkelin ”The”.

Car Button Cloth (1996) päätti sopimuksen Atlanticin kanssa ja jäi yhtyeen viimeiseksi kymmeneen vuoteen. Se sai hieman viileämmän vastaanoton, mutta se täydentää yhtyeen kulta-ajan trilogian. Hyvä levy se on. Tarinan mukaan yhdessä The Vaselinesista ja joillekin myös Eugeniuksesta tutun Eugene Kellyn kanssa kirjoitettu ”If I could talk I’d tell you” kertoo haastattelusta, jossa Dando oli niin pöllyssä, ettei saanut sanaa suusta. Se ehkä latistaa erittäin kauniin biisin ”sanoman”, mutta ei vie mitään pois sävellyksestä. Sen lisäksi esimerkiksi ”The outdoor type”, ”It’s all true”, ”Break me”, ”6IX” ja oma suosikkini  ”Hospital” (”If I:n” lisäksi) ovat kovaa tasoa. Albumilla on yllättävän monta hidastempoista alakuloista laulua, jotka eivät minun kirjoissani nouse yhtyeen huippuihin. Kokonaisuus on kuitenkin vahva, neljä tähteä.

The Lemonheads (2006) ilmestyi kymmenen vuoden tauon jälkeen. Toki 2003 oli ilmestynyt Dandon asiallinen soolo, mutta soolo on soolo. Tämä albumi on vahvaa keskitasoa. Biisit rullaavat menevästi, mutta se ei ollut ilmestyessään enää kuumaa. Aika oli ajanut ohi. Se on myös turvallinen, riskejä kaihtamaton levy. Mutta jos kuuntelee ilman historiaa, se saattaa puraista syvältäkin. Popmelodioiden taju ei ole kadonnut minnekään. Jännästi kantrin ja slacker-meiningin sijaan perusvireenä on kuitenkin Dinosaur jr-light, ihan hyvässä vaikka ei erityisen omaperäisessä merkityksessä (Dinosaur Jr:n J Mascis soittaa kitaraa parilla raidalla). Teos löytyy hyllystä ja siellä pysyy, vaikka ei se ihan joka kuukausi löydä tietänsä soittimeen.

Varshons (2009) tuli ostettua noin kolmella punnalla alennuskorista. Se koostuu lainapaloista. Käsittelynsä saavat kantri- ja folkmiehet (Gram Parsons, Townes Van Zandt, Leonard Cohen), parit punkit (Wire, GG Allin), Christina Aguilera! ja muutamat obskuurimmat nimet Nuggets-psykedeliasta lähtien. Teos on kuriositeetti, joka sai verrattain nuivia arvioita, esimerkiksi 4.7/10 Pitchforkilta, mutta jotenkin tätä on mielenkiintoista kuunnella. Oma suosikkini on GG Allinin ”Layin’ up with Linda”, mutta myös Van Zandtin ”Waiting around to die” on komea ja itselleni The Crampsin versiona tutuksi tullut, Randy Alvey & the Green Fuzin biisi ”The Green fuz” toimii tässäkin. Vaikka levy ei aivan mestariteokseksi nousekaan, se todistaa Dandon omaavan syvän ja laajan musiikkimaun. Siksi Varshons nostaa silmissäni Dandon arvostusta.

Varshons 2 (2019) on nimensä mukaisesti jatko-osa lainapaloista koostuneelle edeltäjälleen. Kymmenen vuotta myöhemmin kuvastaa Dandon julkaisutahtia. Sisällössä on nyt enemmän The Lemonheadsia muistuttavaa musiikkia – Yo la tengo, Jayhawks, Paul Westerberg, Lucinda Williams ja niin edelleen. Ehkä yllättävimmät ovat kaksi viimeistä, Nick Cave and the Bad Seedsin ”Straight to you” ja Eaglesin ”Take it easy”. Kuriositeetti tämäkin, joka omissa kirjoissani jää jälkeen edeltäjästään: ensimmäisellä oli kiinnostavampia genrejä ja yllättäviä valintoja, tässä mennään aika tutuilla ja turvallisilla vesillä.

Välillä on tullut fiilis, että (The) Lemonheads olisi jäänyt kiinni aikaansa eikä enää toimisi 2020-luvulla. Olin väärässä. Yhtyeen parhaat teokset kuulostavat edelleen erinomaisilta ja vähemmän tärkeät nekin menevät vahvaan keskitasoon. En välttämättä lähde ostamaan puuttuvia hyllyyni, mutta bändin kuuntelu muistuttaa, että Dando kannattaisi muistaa musiikillisista ansioistaan eikä ulkonäöstään.

Ei kommentteja: