tiistai 2. kesäkuuta 2015

Studioalbumit osa 53: Pariisin kevät

Jossain vaiheessa tajusin, että olen pudonnut kelkasta. Sen on täytynyt olla aikana, jolloin asuin Englannissa. En enää tajunnut, mitä suomirokissa tapahtuu. Olen seurannut sitä pikkulapsesta asti. Tunnen sen dinosaurukset, vaikka en kaikesta pidäkään. Laulan tarvittaessa ulkomuistista Juliet Jonesin sydäntä, Eppuja, Popedaa, Juicea, Röyhkää, Siekkareita ja Miljoonasadetta. Olen nähnyt Tehosekoittimen, Apulannan, Don Huonot ja PMMP:n riittävän monta kertaa. Sitten pinnalla olikin joku Haloo Helsinki. Ja Pariisin kevät.

Luultavasti Arto Tuunelan projektina alkunsa saanut Pariisin kevät on kerännyt suurehkoja yleisöjä festareilla, joilla olen katsonut sen ajan jotain muuta, joko tuoppia tai toista artistia. Pari vuotta sitten lainasin kirjastosta yhden levyn, josta innostuin vähän. Hetki sitten huomasin, että yhtyeeltä on tullut uusi levy. Halusin kuunnella sen. Se oli menoa. Tajusin, että yhtyeestä on salakavalasti tullut guilty pleasure. Pidän siitä aikaisemmasta etäisyydestä huolimatta. Edes tarkoituksellisen etäiset ja lihattomat runopoikalyriikat eivät muuta uutta, myönteistä suhtautumistani.

Meteoriitti (2008) palauttaa muistiini sen mielikuvan, joka minulla oli Pariisin keväästä. Vaikka yhtye ei kuulosta Muselta, se tuo mieleen Musen pinnallisen angstin ja tunnevuodatuksen, joka jättää kelvollisista biiseistään huolimatta emotionaalisesti kylmäksi. PK on muodollisesti pätevä, kuin ulkonäöltään kaunis ihminen, johon ei saa tunnepuolella kunnon kosketusta. Meteoriitti ei siis ole napakymppi, mutta tällaisen debyytin kuullessa ei tarvitse olla suuri profeetta tajutakseen, että yhtyeestä on tulossa yksi Suomen suurimmista bändeistä.

Astronautti (2010) on pieni askel eteenpäin. Se on hallittu, tasapainoinen ja jopa kliininen kokonaisuus pehmeänmelodisen indie-estetiikan ja valtavirran popin välimaastossa. Sillä on hitit ”Tämän kylän poikii” ja ”Painovoimaa”, jotka eivät sytytä minua. Tämäkin levy jättää kylmäksi. Siitä puuttuu tarttumapinta. Tässä vaiheessa ymmärrän itseäni. En ihmettele yhtään miettineeni, että mikä he****in Pariisin kevät – eteerisen kiiltokuvamaista vailla sisältöä. Nyt suhtaudun albumiin piirun verran suopeammin, mutta ei tästä ole edelleenkään kotikuunteluuni.

Kaikki on satua (2012) ei ole tyylillisesti erilainen albumi, mutta sävellykset ovat hieman miellyttävämpiä. Tämän kannoin joskus kirjastosta kotiin ja kuuntelin monta kertaa vain siksi, että jokaisen kuuntelukerran jälkeen olin unohtanut, mitä levyllä on. En osannut päättää, oliko se hyvä vai ei, enkä osaa vieläkään sijoittamatta sitä bändin studiolevyjen ketjuun. Tähän kaikkeen on kaksi poikkeusta. ”On aika juosta” on upea, glasvegasmainen indiepopralli, singlevalintoja huomattavasti parempi kappale. Myös loppupuolelta löytyvä ”Kevät” nousee tasavahvan massan yli, mutta tämä ei ole se toinen. Se on vihoviimeisenä raitana oleva upea ”Häikäisee”, joka pysäytti jo kirjastolainaa kuunnellessa.

Jossain on tie ulos (2013) on tasavahva levy, jolla ei mielestäni ole samanlaisia täysosumia kuin edeltäjällään. Toki sillä on vahvoja radioystävällisiä ja melodisen kuulaita biisejä. Osa niistä on hyviä, esimerkiksi ”Odotus”. Menee lisäkuunteluun.

Musta laatikko (2015) on aivan tuttua tavaraa, mutta sen vahvuutena on toisistaan erottuvat biisit. Avausraita ”Vapaus saa odottaa” on ilmiselvä radioystävällinen hitti ja sellaisena oikein hieno. Saman voi sanoa sitä seuraavasta, Vampire Weekendistä hyppysellisen inspiraatiota hakeneesta ”Outoja aikeita”. Samaan sarjaan kuuluu ”Hän saapuu luokseni pimeydessä” ja ”Voimakivet”, ”Yölento” ja ”Jokin työntää kohti reunaa”. Ensimmäisenä singlenä julkaistu, mutta levyn kahdeksanneksi raidaksi piilotettu ”Haamupuhelu” nousee nopeasti muiden yli. Eikä ihme. Sointukuluissa on yhdessä kohdassa jotain samaa kuin Bon Jovin ”Runawayssa”. Ihme sen sijaan on, jos levy ei ole erittäin korkealla, kun listataan vuoden parhaita kotimaisia albumeita.

Yhtyeen alkuvaihe tuo mieleeni iltapäivän parinkymmenen vuoden takaa, kun istuin Ilkka Koposen kanssa Imamin keinutuolissa, Turun Hämeenkadulla. Hänen vieressään istui Tuli ja savu -lehteen runojansa tarjoava Hare Krishnan seuraaja, joka kertoi vakavalla naamalla parisataa vuotta luolassa asuneesta intialaisesta gurusta. Koponen oli lehden päätoimittajan ominaisuudessa lupautunut kommentoimaan runoja, jotka olivat lähinnä huonosti verhottua henkisen sanoman levittämistä. Ilkka kysyi kohteliaan kriittisesti: voisiko näissä runoissa olla vähän lihaa?

Yhtyeen myöhemmät tuotokset ovat kuitenkin loksauttaneet palasia kohdalleen. Edelleen Pariisin kevät on täynnä pakenevan eteeristä runopoikalyriikkaa kiedottuna turvallisen pehmeisiin sävelkulkuihin. Mutta. Se on alkanut toimia juuri sellaisenaan. Olen aidosti innostunut yhtyeestä ja vaikka en ehkä edelleenkään lähde katsomaan sitä klubikeikalle, haluaisin löytää itseni sen festarikeikalta. Kenties siihen tulee mahdollisuus tulevan kesän Provinssissa.

Ei kommentteja: