keskiviikko 24. huhtikuuta 2019

Yhteiskuntakritiikki siirtyi teatteriin

Oletko joskus ihmetellyt, miksi Suomessa ei ole populaaria mutta riittävän hidasta yhteiskuntakritiikkiä? 

Avainsana tässä on populaaria, sillä onhan jotain muuta yhteiskunnallisia asioita ruotivaa kritiikkiä silloin harvoin, kun jollain toimittajalla on aikaa ja resursseja kaivella pintaa syvemmältä ja jollain tutkijalla on aikaa perehtyä johonkin aiheeseen rahoitushauilta ja kehittämispäiviltä.

Populaaria yhteiskuntakritiikkiä ei ole televisiossa. Tai no ehkä on, jos Noin viikon studio sellaiseksi lasketaan. Ohjelman vaatima vauhti tekee siitä kuitenkin pinnallisen, joskin viihdyttävän. Pressiklubissa oli parhaimmillaan mahdollisuus käsitellä asiaa vähän syvemmältä. Se muuttui kuitenkin jo Stillerin loppuaikana politiikan makasiiniohjelmaksi, jossa kritiikki jäi lämpiöön. Ukkolan aikana sitä oli piinallista katsoa ja ohjelmapaikan seuraajalla en ole halunnut pahoittaa mieltäni (enkä lähelläni olevien mieltä).

Maailmalla on useita yhteiskuntakriittisiä, esimerkiksi talouspolitiikkaa kriittisesti arvioivia dokumentteja, Suomessa vähän. Yksi melko tuore poikkeus on puoliksi fiktiivinen Talvivaara-kritiikki Jättiläinen (2016), joka löytyy Areenasta.

Politiikan toimittajat ovat valtavirtamediassa hampaattomia. Hesari, iltalehdet ja satunnaisesti selatut maakuntalehdet eivät voi ylpeillä toimittajiensa yhteiskuntakritiikin tasolla. Radiossa on joskus hyviä keskusteluohjelmia, mutta sinnekin useimpiin ohjelmiin on implementoitu nopeuspakko. Siksi olikin raikastavaa käydä teatterissa.

Kävin katsomassa Kansallisteatterin näytelmän Yhdestoista hetki, tekijöinään Esa Leskinen ja Sami Keski-Vähälä. Muodoltaan ”dokumenttiteatterin” genreen kuuluva teos ei ehkä ole kaikilta osin aivan napakymppi vaan ”vain” kiitettävä, mutta sen yhteiskuntakritiikki, tarkemmin sanoen politiikan ja vähemmässä määrin median kritiikki, oli raikasta seurattavaa.

Näytelmä kritisoi rajusti suomalaista politiikkaa, sen aksioomia ja menettelytapoja. Se vyöryttää myös yksinkertaisia vasta-argumentteja, joita julkinen keskustelumme valtavirta – mukaan lukien juuri väistynyt hallitus, bisneslobbarit ja valtaosa toimittajista – ei ymmärrä kuka mistäkin syystä. Toiset siksi, että ne sotivat heidän intressejään vastaan, toiset laiskuuttaan.

Produktion hienous on siinä, ettei se keksi itse yhtään repliikkiä. Kaikki on sanottu, mutta se tapa, jolla ne tarjoillaan katsojalle, antaa ajattelemisen aihetta monin verroin enemmän kuin yksikään vaalitentti tai vaalien aikainen politiikan toimittajan kommentaari.    

Varsinkin ensimmäinen osa, joka käsittelee väistyneen hallituksen leikkauspolitiikan, yksityistämiskiiman ja suhmuroinnin ideologisuutta ja soraäänien hiljentämistä, on kenties paras yksittäinen populaari kritiikki, joka perussuomalaisten (myöh. sinisten), keskustan ja kokoomuksen hallituspolitiikkaa kohtaan on esitetty.

Väliajan jälkeinen osa menee ilmastonkatastrofin suuntaan ja siirtää käsittelyn Thomas Pikettyn kapitalismikritiikin kautta Suomesta globaaliin kontekstiin. Toteutukseltaan se on mielestäni heikompi (täyteen ahdettu, osin epäselvä ja löyhempi) kuin timanttinen alku.

Vaikka Yhdestoista hetki on tehty teatteriin, se olisi hyvä saada laajemman yleisön näkyviin, edes muistutuksena siitä, miten kyseenalaistamatonta kyseenalainen suomalainen politiikka on. Se muistuttaa, että teatteri on muutakin kuin taattuja klassikoita ja kassamagneetteja. Se on myös tila populaarille mutta riittävän hitaalle yhteiskuntakritiikille.

Käyn teatterissa harvoin. Pitäisi kai käydä useammin.

Jos haluat lukea esityksestä lisää, katso esimerkiksi nämä jutut:



Ja lähinnä muotoon keskittyvä Helsingin Sanomien arvio:


Ei kommentteja: