Eräänä iltana, muutamien tuoppien jälkeen rupesimme pelaamaan: yksi sanoi teoreetikon nimen, muut yrittivät arvata syntymävuoden (terveisiä Jussi ja Milla!). Tässä on toisenlainen versio. Arvaa tai tiedä, kuka kirjoitti. Tietäminen vaatii jonkinlaista perehtyneisyyttä kulttuuriteoriaan. Osa lainauksista sisältää ajattelijan olennaisen pointin tai väittämän, osa ei. Vastaukset ovat kommenttiosiossa. Rohkeat voivat kertoa tuloksensa.
1. - - sana humanismi käytännössä, siis teoissa on porvarillisen ideologian käytössä sen taistellessa erästä toista, totta ja proletariaatille elintärkeää sanaa vastaan ja siis pyrkiessä ottamaan sen hengiltä; tuo sana on luokkataistelu.
a) Antonio Gramsci, b) Louis Althusser, c) Fredric Jameson
2. ’Haluan sinut’ on rivoa. ’Miellytät minua’ on taitavampaa – se ei tee toisesta halun objektia vaan mielihyvän kieliopillisen subjektin.
a) Jean Baudrillard, b) Judith Butler, c) Jacques Lacan
3. To treat beliefs not as representations but as habits of action, and words not as representations but as tools, is to make it pointless to ask, ‘Am I discovering or inventing, making or finding?’
a) Richard Rorty, b) Gilles Deleuze, c) Stuart Hall
4. My life changed dramatically after I got my driver’s licence – very late, since I was already 35. An indirect consequence is that I become more independent, which eventually led, among other things, to a divorce.
a) Terry Eagleton, b) Félix Guattari, c) Edward Said
5. Sillä mikäli ajatukset ovat aikaan sidottuja ammuksia, ne eivät voi olla ’oikeita’ eivätkä ’vääriä’.
a) Jean-François Lyotard, b) Michel Foucault, c) Rosi Braidotti
6. Now I have no objection to incompetence but I do object when incompetence is accompanied by boredom and self-righteousness.
a) Paul Feyerabend, b) Alain Badiou, c) Gayatri Spivak
7. Fantasy concerns not so much the idea of observing Others having sex but, rather, the opposite. The most elementary structure of fantasy is that when I have sex I fantasize that somebody is observing me.
a) Guy Debord, b) Luce Irigaray, c) Slavoj Žižek
8. Jos ajattelisimme, ettemme koskaan ole olleet moderneja – ainakaan sillä tavoin kuin kritiikki asian esittää – kiduttava suhde, joka meillä on ollut muihin luonto-kulttuureihin, alkaisi myös muuttaa muotoaan.
a) Zygmunt Bauman, b) Bruno Latour, c) Donna Haraway
9. If applying psychoanalytic method can furnish a fresh argument against the truth content of religion, tant pis for religion, but defenders of religion are equally entitled to use psychoanalysis to do full justice to the affective significance of religious doctrine.
a) Sigmund Freud, b) Julia Kristeva, c) Jürgen Habermas
10. To study the nation through its narrative address does not merely draw attention to its language and rhetoric; it also attempts to alter the conceptual object itself.
a) Giorgio Agamben, b) Homi Bhabha, c) Antonio Negri
1. - - sana humanismi käytännössä, siis teoissa on porvarillisen ideologian käytössä sen taistellessa erästä toista, totta ja proletariaatille elintärkeää sanaa vastaan ja siis pyrkiessä ottamaan sen hengiltä; tuo sana on luokkataistelu.
a) Antonio Gramsci, b) Louis Althusser, c) Fredric Jameson
2. ’Haluan sinut’ on rivoa. ’Miellytät minua’ on taitavampaa – se ei tee toisesta halun objektia vaan mielihyvän kieliopillisen subjektin.
a) Jean Baudrillard, b) Judith Butler, c) Jacques Lacan
3. To treat beliefs not as representations but as habits of action, and words not as representations but as tools, is to make it pointless to ask, ‘Am I discovering or inventing, making or finding?’
a) Richard Rorty, b) Gilles Deleuze, c) Stuart Hall
4. My life changed dramatically after I got my driver’s licence – very late, since I was already 35. An indirect consequence is that I become more independent, which eventually led, among other things, to a divorce.
a) Terry Eagleton, b) Félix Guattari, c) Edward Said
5. Sillä mikäli ajatukset ovat aikaan sidottuja ammuksia, ne eivät voi olla ’oikeita’ eivätkä ’vääriä’.
a) Jean-François Lyotard, b) Michel Foucault, c) Rosi Braidotti
6. Now I have no objection to incompetence but I do object when incompetence is accompanied by boredom and self-righteousness.
a) Paul Feyerabend, b) Alain Badiou, c) Gayatri Spivak
7. Fantasy concerns not so much the idea of observing Others having sex but, rather, the opposite. The most elementary structure of fantasy is that when I have sex I fantasize that somebody is observing me.
a) Guy Debord, b) Luce Irigaray, c) Slavoj Žižek
8. Jos ajattelisimme, ettemme koskaan ole olleet moderneja – ainakaan sillä tavoin kuin kritiikki asian esittää – kiduttava suhde, joka meillä on ollut muihin luonto-kulttuureihin, alkaisi myös muuttaa muotoaan.
a) Zygmunt Bauman, b) Bruno Latour, c) Donna Haraway
9. If applying psychoanalytic method can furnish a fresh argument against the truth content of religion, tant pis for religion, but defenders of religion are equally entitled to use psychoanalysis to do full justice to the affective significance of religious doctrine.
a) Sigmund Freud, b) Julia Kristeva, c) Jürgen Habermas
10. To study the nation through its narrative address does not merely draw attention to its language and rhetoric; it also attempts to alter the conceptual object itself.
a) Giorgio Agamben, b) Homi Bhabha, c) Antonio Negri
7 kommenttia:
1. B. Louis Althusser: Filosofia vallankumouksen aseena
2. A. Jean Baudrillard: What are you doing after the orgy?
3. A. Richard Rorty: Philosophy and Social Hope
4. B. Félix Guattari: Soft Subversions
5. C. Rosi Braidotti: Riitasointuja
6. A. Paul Feyerabend: How to Defend Society against Science
7. C. Slavoj Zizek: Conversations with Zizek
8. B. Bruno Latour: Emme ole koskaan olleet moderneja
9. A. Sigmund Freud: The Future of an Illusion
10. B. Homi Bhabha: Narrating the nation
piru, kuusi oikein! ei kovin hyvin mennyt :)
voiko olettaa että on tulossa Teoriapeli osa 2?
ehkä tämäkin on vielä suurempi hitti tuopposten jälkeen?
Osa 2 on ehkä tulossa. Varmasti kyllä, jos tulee useampia kommentteja. Ja vaikka ei tulisikaan kommentteja, teen toisen osan, jos huvittaa.
Lotossa kuusi oikein olisi upea saavutus, tässä pelissä arvelisin tuloksen olevan kelvollinen.
Voisin itse kokeilla parin tuopin jälkeen, saanko kaikki oikein.
Enpä saanut kuutta enempää oikein itsekään! Tästä pelistähän voisi tulla - akateemisissa piireissä - hitti, go Teemu! Tunnettujen teoreetikoiden tekstit toden totta tarjoavat roimasti valinnanvaraa herkullisille ja kimuranteille poiminnoille, kun eivät juuri tapaa viittailla toisiinsa.
Näähän pitäisi nykyään tehdä Facebookissa. Blogit on niin 2006.
hei niinku kuka pystyy lukee yli 200 merkkii? blogit? täh?
Facebook? niin 2007?
Twitter? niin 2008,
kellä aikaa?
mä käytän vaa flutterii, http://www.youtube.com/watch?v=BeLZCy-_m3s
Jussi: tunnistan toki ironisen diskurssin, mutta jännää silti että blogi alkaa jo näyttäytyä vanhanaikaisena mediana, jonka ääreen ihmisen on vielä mahdollista syventyä erotuksena Facebookin ja Twitterin lyhytjännitteisyydestä. (Toisaalta nämä visathan tehdään Facebookissa noutseissa, eikä siellä ole merkkirajaa. So there.)
Lähetä kommentti