lauantai 11. tammikuuta 2014

Studioalbumit osa 28: Big Country

Skotlantilainen Big Country kävi provinssissa vuonna 1986. En ollut tuolloin läsnä, mutta katsoin keikan televisiosta. Siitä lähtien minulla on ollut hyvin lämmin suhde yhtyeeseen. Lämmin, mutta kuitenkin etäinen.

Nauhoitin c-kasetille ainakin The Seer -albumin. Ostin jostain syystä sen jälkeen ilmestyneen maksisinglen King of Emotion, joka majailee edelleen vinyylihyllyssäni, mutta sitä seuranneen Peace in Our Timen ostin vasta vuonna 2011 levymessuilta kahdella eurolla.

Musavisassa tunnistin näytteen uudelta, vuoden 2012 albumilta, mutta olin yllättynyt, sillä en tiennyt bändin olevan taas aktiivinen. Yhtyeen kulta-ajan laulaja Stuart Adamson teki itsemurhan vuonna 2001, joten en olettanut bändin tekevän uusia teoksia.

Laittaessani Peace in Our Timen soimaan ymmärsin, että levyn heikkouksista huolimatta suhtaudun edelleen suurella lämmöllä yhtyeeseen. Kun vielä pienen kirjeenvaihdon seurauksena tajusin, että Adamson oli myös Skids-yhtyeen perustaja, päätin käydä Big Countryn levyt läpi.

The Crossing (1983) on hieno debyytti, jonka avaa yhtyeen nimikkobiisi ”In a Big Country”. Se sai ansaitusti kiittäviä arvioita ja se kävi myös kaupaksi. Albumi on kuitenkin enimmäkseen ”lupaava”, sillä siltä puuttuvat sellaiset iskevät täysosumat, joita yhtye parhaimmillaan teki. Jo tällä levyllä on vahvana myös yhtyeen tavaramerkki, säkkipilleiltä kuulostavat kitarat. Sikäli Big Country oli valmis paketti jo varhaisessa vaiheessa, mutta lopullinen hiominen jäi seuraaviin teoksiin.

Steeltown (1984) meni Britanniassa listaykköseksi. Vaikka debyytti myi mainiosti, se ei saavuttanut listakärkeä. Steeltownia kehystää idea työväestön ongelmista Skotlannissa, joten se on musiikillisen ilmaisun lisäksi myös teksteiltään hyvin skottilainen ja brittiläinen, oman aikansa tehdas- ja kaivosteollisuuden alasajon yhteiskunnalliseen kontekstiin istuva. 1980-luvun alun kaivosmiesten lakko ja Thatcherin toiminta ovat osa brittiläistä muistia. Silloin tehdyt ajankuvat ovat jääneet elämään ikivihreinä (esim. Specialsin ”Ghost town”). Steeltown ei ole Specialsin tapaan diskojen lattiat kansoittavan teoksen asemassa, mutta albumin arvostus on osittain kiinni sen ilmestymisajankohdan ja tekstien leikkauspisteessä. Yksittäisistä biiseistä voi mainita menestyneimmän singlen ”East of Eden”, mutta albumi toimii enemmän kokonaisuutena kuin yksittäisinä hitteinä. Ehkä ostava yleisö oli samaa mieltä, koska singlejen menestys oli vaatimatonta verrattuna albumin ykkössijaan. Tosin levyn päättävä ”Just a shadow” taitaa olla parempi biisi.

The Seer (1986) on yhtyeen täysosuma. Heti ensimmäisenä on iso hitti ”Look away”, joka ”Remembrance dayn” kanssa on muistuttanut minua Big Countryn osaamisesta myös sävellyspuolella. Edelleen ajattelen, että albumi on täynnä muitakin hienoja biisejä, kuten ”The teacher”, ”I walk the hill”, ”One great thing”. Levy on kuitenkin selkeä askel popimpaan suuntaan. Osa siitä, mitä voitettiin tarttuvuudessa, menetettiin soundissa. Siitä huolimatta The Seer säilyttää paikkansa yhtyeen parhaana albumina.

Peace in Our Time (1988) ei voinut olla kuin pettymys. Nyt kuunneltuna sillä on silti hienoja hetkiä, vaikka sävellyksistä huokuu välillä 80-luku kiusallisella – tai nykypäivänä ajateltuna nostalgisella – tavalla. Esimerkiksi singlelohkaisu ”King of emotion” ja ”Thousand yard stare” ovat oikein hienoja biisejä. Edellisten kaltainen menestys albumi ei kuitenkaan ollut.

No Place Like Home (1991) on erikoinen teos. Ilmeisesti yhtye ajatteli, että yksi polku on kuljettu loppuun. Jäljelle jäi kaksi mahdollisuutta – sanoa, että se oli siinä tai uudistua. Bändi valitsi jälkimmäisen. Albumi kuulostaa Big Countrylta vain vähän. Nimestään huolimatta musiikista on riisuttu paikalliset tunnusmerkit ja tekstitkin ovat pinnallisen tutustumisen perusteella jotain muuta. Yhtye kuulostaa kiillotetulta ja jokseenkin tasapaksulta amerikkalaiselta AOR:ltä, mutta saattaa olla historian ironiaa, ettei albumia edes julkaistu Yhdysvalloissa.

The Buffalo Skinners (1993) on synteesi edeltäjästä ja vanhasta. Siinä on tuttua Big Countrya, mutta se ei ole paluu 80-luvulle. Albumi on reipas ja raikas, mutta ei mullistava.

Why the Long Face (1995) ja Driving to Damascus (1999) jäivät kuuntelematta, sillä niitä ei ole Spotifyssä. Niiltä ei ole myöskään irtoraitoja käsiini saamilla yhtyeen kokoelmalevyillä. Jälkimmäinen julkaistiin yhdysvalloissa nimellä John Wayne’s Dream ja se sai kelvollisia arvioita. Why the Long Face ei ollut myynti- eikä arvostelumenestys.

The Journey (2013) on paluulevy 14 vuoden tauon jälkeen. Biisit eivät kuulosta vallankumouksellisilta, mutta eivät myöskään huonoilta. Albumi on ehkä yhdentekevä maailman mittakaavassa, mutta on jotenkin hienoa kuulla myös uutta Big Countrya 2010-luvulla. Yksittäisistä biiseistä mainittakoon ”Another country”. Mainiossa The Alarm -yhtyeessä vaikuttanut uusi laulaja Mike Peters suoriutuu mahdottomasta tehtävästä siedettävästi, mutta on myönnettävä, että Stuart Adamsonia tulee ikävä.

Big Countrylla on niin tunnistettava soundi, että vaikkapa neljän levyn kuuntelu putkeen alkaa tuntua työltä. Yhtyeestä on parempi nauttia yhden teoksen kerta-annoksina. Studioalbumien kuuntelu ei ainakaan vähentynyt yhtyeen arvoa silmissäni, mutta se yllätti, että selvät hittipotentiaalia sisältävät kappaleet ovat pakkautuneet yhdelle levylle. Tämä ei silti tarkoita, ettei esimerkiksi kaksi ensimmäistä olisi ehdottoman positiivisia kokonaisuuksia. Oikeastaan vain No Place Like Home on selkeästi heikompi pitkäsoitto.

Ei kommentteja: