lauantai 1. maaliskuuta 2014

Studioalbumit osa 31: Smashing Pumpkins

Pixies, Nirvana ja Smashing Pumpkins – siinä oli toisten pyhä kolmiyhteys 1990-luvun alussa. Kaikki kuuluivat valikoimiini. Tosin minulla oli vielä pyhempi kolmiyhteys – Pixies, Cramps ja Nick Cave. Smashing Pumpkinsia kuuntelin innostuneesti, mutta useammin levylautaselle löysi tiensä Nomeansno tai vaikkapa Dinosaur Jr. Jokin Smashing Pumpkinsissa mätti: se oli liian lähellä metallista otetta ja biisimateriaali ei ollut järjestelmällisesti vahvaa noustakseen lähellekään Pixiesin tasoa.

Jos SP on niin tuttu, miksi ottaa sen studioalbumit kuunteluun kirjoitussarjassa, jossa lähtökohtaisena ideana on tutustua vähälle kuuntelulle jääneisiin yhtyeisiin? Vastaus on ilmeinen: faniuteni päättyi täydelliseen kyllästymiseen 1990-luvun lopussa. Sen jälkeen ilmestyneitä levyjä en ole kuunnellut. Tai jos olen kuullut, en ole kiinnittänyt mitään huomiota. Nyt oli aika käydä läpi koko setti.

Gish (1991) on ”lupaava” ensialbumi, jonka kuuntelu ei vieläkään vakuuta. Yksinkertainen syy on se, ettei sillä ole yhtään tappomelodiaa. Ehkä se selittää, miksi ostin albumin hyllyyni vasta viime vuonna. C-kasetille se tuli nauhoitettua 1990-luvun alussa. Sen ilmestymisen aikoihin olin poppareiden kanssa samaa mieltä, että yhtyeen ylivoimaisesti paras biisi on ”Jennifer ever”, demo vuodelta 1988. Samaa mieltä olivat ne suomalaiset popparit, jotka myöhemmin ottivat biisin bändinsä nimeksi. Biisiä ei saanut mistään, joten sen kuuli vain silloin, kun Miettinen päätti soittaa pophelmen Räkärodeossa. Jos et tunne biisiä, niin se löytyy YouTubesta. Nykynuorilla on helppoa.

Siamese Dream (1993) sisältää kaksi timattia, ”Today” ja ”Disarm”. Tässä en edes yritä olla omaperäinen väittämällä jotain muuta paremmaksi. SP on parhaimmillaan juuri näissä, ei ylipitkissä, keskitempoisissa, melodiattomissa ja angstisissa vingutuksissa. Toisaalta verrattuna esikoiseen, myös rokkaavampi ja metallisempi Pumpkins on tällä albumilla kaikessa parempi. Suhde on suunnilleen sama kuin Nirvanan Nevermindilla ja Bleachilla. Levystä on tullut 1990-luvun ehdoton klassikko ja sellaisena pidän sitä itsekin. Sillä on tärkeä paikka omassa kasvamisessani, mutta en pidä sitä mahtavana teoksena. Mielestäni 1990-luvun ensimmäisellä puoliskolla tehtiin kymmeniä parempia levyjä, mutta populaarimusiikin narratiivissa niillä kaikilla ei ole samanlaista ansaittua asemaa.

Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995) on tupla-albumi, jonka ostin heti kun sain mahdollisuuden. Sen jälkeen lähdettiin Viking Linella ikimuistoiselle keikkareissulle Tukholman Hovetiin, vanhaan jäähalliin. Itse albumeilla on aikamoinen nippu hienoja hittejä. Ensimmäisellä Dawn to dusk -osiolla on ”Tonight tonight”, ”Zero”, ”Bullet with butterfly wings” ja ”Love”. Pidän myös kovasti levyn avaavasta rauhoittavasta introsta, jonka säestyksellä bändi aloitti tuohon aikaan keikkansa. Toisella Twilight to starlight -osiolla on ”1979”, ”We only come out at night”, ”Bodies” ja ”Thirty-three”. Näistä olisi saanut kuolemattoman tiiviin albumin, mutta toisaalta tuplan ilmestyttyä minua viehätti paketin mahtipontisuus.

Adore (1998) tuli ostettua vuoden 2013 lopussa, kun se tuli vastaan alle vitosella. Se on kuitenkin tuttu levy ilmestymisestään asti. Suhtautumiseni albumiin on ollut ristiriitaista. ”Ava adore” on ilmeinen hitti ja sitä seuraava ”Perfect” on lievästä imelyydestään huolimatta mieleinen teos. ”Daphne descends” on onnistunutta pehmeää ja ”Tears” kohtalokasta Pumpkinsia. ”Crestfallen” ja ”Shame” ovat kauniita ja ”Appels + oranjes” on menevää poppia. Hyviä biisejä sisältävästä levystä huolimatta yhtyeen momentum oli mennyt. Levy ei tuntunut relevantilta ilmestyessään eikä se tunnut siltä vieläkään, vaikka materiaali on vahvahkoa. Erilaiselta se tietenkin kuulostaa edelleen bändin aikaisempaan linjaan verrattuna.

Machina/The Machines of God (2000) on ehkä tullut kuultua osittain aikaisemmin, mutta nyt ollaan kuitenkin melko neitseellisessä tilassa. Olin lopen kyllästynyt yhtyeeseen, mutta usein tulee ymmärrettyä myöhemmin, ettei se selity suoraan sisällöllä. Bändi palasi suorempaan, rokimpaan ja oikeastaan metalliseen ilmaisuun. Esimerkiksi avausraita ”The Everlasting gaze” ei olisi sellaisenaan istunut mihinkään bändin aikaisempaan levyyn. ”Raindrops + sunshowers” sopisi hidastettuna Adorelle, mutta nyt kyse on anomaalisesta laukkapopista. Vasta kolmas raita, ”Stand inside your love” on tasapainoisen onnistunut. Kokonaisuutena albumi on täysin asiallisesta biisimateriaalista huolimatta vieraannuttava. Siitä puuttuu tähtihetket, luovuus ja se herkkyys, joka bändissä vetosi myös indiepoppareihin. Sen äänimaailma on yksitotista ummehtunutta mattoa, jonka lähes 80 minuuttiin ei mahdu nyansseja eikä avaruuden tuntua. Bändi kulki liikaa aikansa metallistuvien trendien perässä, joskaan ei tarpeeksi kyetäkseen hyppäämään pomppumetallin ja muiden aikansa amerikkalaisten trendien kyytiin.

Zeitgeist (2007) ilmestyi seitsemän vuoden tauon jälkeen. Yhtye tuntui tarpeettomalta vuonna 2000 ja mikään ei ollut muuttunut siirryttäessä ajassa vuoteen 2007. Muistan jotenkin hämärästi albumin ilmestyneen, mutta en edes kuullut sitä. Vuonna 2014 se kuulostaa lähtökohtaisesti metalliputkeen juuttuneelta turhakkeelta, jonka mielekkyyden ymmärtää vain Billy Corgan, jos hänkään. Taaskaan kyse ei ole siitä, ettei siltä löytyisi aivan kelvollisia sävellyksiä, mutta en keksi, miten kukaan yhtyettä kultakausina kuunnellut jaksaisi kiinnostua Zeitgeistista. Ensimmäinen jonkinasteinen ilopilkku on viides raita ”Tarantula”. Samaa mieltä oli joku muukin, koska se julkaistiin albumilta ensisinglenä.

Oceania (2012) ei ollut kaiken koetun jälkeen teos, jota odotin. Rehellisesti sanottuna en edes rekisteröinyt sen ilmestymistä. Kun kokosin vuoden albumilistaa, ei se edes käynyt mielessä. Nyt kuunneltuna se vaikuttaa paremmalta kuin pari edellistä levyä. Kyse on tarpeettomasta albumista, mutta toisaalta Corgan on päässyt eroon ummetuksesta. Sen biisit tuntuvat luontevilta ja pakottamattomilta. Se ei ole radikaali irtiotto, mutta biisimateriaali on hyvää keskitasoa. Corganin käsitys albumin sopivasta mitasta on edelleen omista mieltymyksistäni poikkeava.   

Smashing Pumpkinsin tuotannon kuuntelusta jää ristiriitainen olo. Yhtye on parhaimmillaan yksi hienoimmista, mutta sen ura kääntyi jyrkkään laskukierteeseen, josta se ei ainakaan toistaiseksi ole palannut takaisin. Bändiltä on jäänyt elämään useita biisejä. Ainakin minun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa ”Jennifer Everin”, Siamese Dreamin parhaiden, Mellon Collien onnistumisten tai Adoren valittujen palojen kuuleminen ei saisi ihmettelemään, miten upeita kappaleita bändi on tehnyt.

Ei kommentteja: