torstai 2. heinäkuuta 2015

Studioalbumit osa 54: Modest Mouse

Virginia Woolfilta nimensä ottanut yhdysvaltalainen kitaravetoista indietä soittava Modest Mouse (”modest, mouse-coloured people”) oli pitkään itselleni tuntematon. Kirjasto tarttui lainaan, muistaakseni ystävän suosituksesta, bändin neljäs, vuonna 2004 ilmestynyt albumi. Se tuli kopioitua kotikuunteluun.

Jo sitä ennen Last fm -sivusto tuuppasi yhtyettä soittoon vähän väliä. Spotifyn aikaan kuuntelin yhtyettä satunnaisesti, pieninä palasina. Taas myöhemmin, kun pelailin Sporcle-sivuston musavisoja, ihmettelin, miten taajaan Modest Mouse on esillä. Tajusin, että yhtye on paljon mielikuvaani suurempi Pohjois-Amerikassa.

Keväällä 2015 kävin Kanadassa. Siellä poimin eräästä levykaupasta musiikkiin keskittyvän ilmaislehden. Siellä oli pitkä juttu Modest Mousesta. Luin sen hotellihuoneessa. Siinä vaiheessa tein muistikirjaani merkinnän: yhtyeen albumit voisi kuunnella läpi.

This is a Long Drive for Someone with Nothing to Think About (1996) lähtee käyntiin aivan timanttisesti. Ensimmäisen reaktio on, että tässä on sitä parasta Amerikan indietä Built to Spillin ja Neutral Milk Hotelin hengessä. Toinen reaktio on harmi siitä, että olen elänyt kaikki nämä vuodet kuuntelematta levyä. Kolmas reaktio on albumin nimen ihastelu. Neljäs rektio on maltillisempi: Albumi kuulostaa kaikesta huolimatta pitkältä luonnokselta, ikään kuin silausta vaille valmiilta mestariteokselta, joka vyöryy yhtenä nautinnollisena mattona kuulijan päälle. Kuriositeettina mainittakoon, että tuottajana ja äänittäjänä hääri Steve Wold eli bluesmies Seasick Steve. Eräässä mielessä kyse on kuitenkin jo toisesta albumista, sillä debyytiksi tarkoitettu Sad Sappy Sucker jäi tuolloin julkaisematta. Se ilmestyi 2001.

The Lonesome Crowded West (1997) ilmestyi nopeasti debyytin jälkeen. Sen pituus on venytetty lähestymään cd-formaatin maksimilukemia. Mainitun ilmaislehden jutussa korostettiin The Lonesome Crowded Westin merkitystä. Se nostettiin yhdeksi tärkeimmistä 1990-luvun indie-albumeista. Samaa väittää Wikipedia. Indiefriikkien Koraani Pitchfork antoi sille täydet pisteet 10/10. Laitoin sen soimaan hotellihuoneessani, koska en ollut aikaisemmin kuullut teosta. Myöhemmin kuuntelin sen pariin otteeseen kotioloissa. Kyse on mainiosta teoksesta, mutta omaan makuuni se lienee liian pitkä ollakseen täydellisen jäntevä kokonaisuus. Todelliset kitaravetoisen indien klassikot ovat yleensä maksimissaan kolme varttia. Yksi suosikeistani on alkupuolen ”Convenient parking”. Hieno levy.

The Moon & Antarctica (2000) merkitsi yhtyeen siirtymistä suurelle yhtiölle. Se ei haitannut. Popnörttien Raamattu Pitchfork antoi levylle huikeat 9.8/10. Samaa mieltä olivat monet muutkin kriitikot, paitsi Q-lehden arvostelija, jonka mukaan ”kirjalliselle post-grunge -popille” riitti kolme tähteä viidestä. Vielä tyytymättömämpi oli Spinin kriitikko, joka tarjosi kolme kymmenestä ja totesi, että bändi muuttuu huonompaan suuntaan. Levyn yleisilme on vähemmän hysteerinen ja vähemmän taiteellisesti itseensä käpertynyt kuin edeltäjänsä, mutta se on osaltaan melankolinen. Siltä löytyy myös Nissanin mainokseen tiensä löytänyt ”Gravity rides everything”. Kyse on tavallaan konseptialbumista, joka käsittelee avaruutta ja kuolemanjälkeistä. Levyä ajattelee mieluiten kokonaisuutena, sillä siitä ei nouse yksittäisiä hittejä. Pikemminkin se luo oman avaran tunnelmasfäärinsä, jossa viihtyy mainiosti. Levyn nimi otettiin Blade Runnerista, jossa päähenkilön lukemassa sanomalehdessä on otsikko ”Farming the Oceans, the Moon and Antarctica”.

Good News for People Who Love Bad News (2004) on bändiltä se albumi, jota olen kuunnellut eniten. Tavallaan se myös määrittää, mitä Modest Mouse minulle on – loistava kitaravetoinen indiebändi, jolla on tajua melodioille ja vaihtuville tunnelmille. Tässä vaiheessa rumpali Jeremiah Green sai hermoromahduksen ja poistui hetkeksi bändistä. Siltä löytyvät ilmeiset hitit ”Float on” sekä ”Ocean breathes salty”. Pidän myös paljon rokkaavammista ja räyhäkkäämmistä ralleista ”Bury me with it” ja ”Dance hall”. Niitä seuraa yksi monista helmistä, ”Bukowski”. Albumi keräsi Grammy-ehdokkuuksia, mutta muutamat kriitikot olivat aikaisempaa vähemmän innostuneita. Minusta kyse on kuitenkin loistavasta albumista, jonka arvioita lukiessa voi vain miettiä, miten sekaisin osa teosta moittineista kriitikoista on ollut. Samaa mieltä kanssani levyn ansioista oli osa kriitikoista ja ostava yleisö: se myi yksin Yhdysvalloissa yli puolitoista miljoonaa. Eräs arvio tiivisti hienosti, että levyllä nokkamies Isaac Brock on oppinut tanssimaan ja sallii itsensä hymyillä. Kyse on edeltäjäänsä monipuolisemmasta albumista.

We Were Dead Before the Ship Even Sank (2007) täräytti Billboardin ykköseksi ensimmäisellä viikolla. Tässä vaiheessa The Smithsistä tutuksi tullut kitaristi Johnny Marr oli liittynyt bändiin. Levyllä on vesistöllinen teema ja alkujaan suunnitelmana oli julkaista teos, jonka jokaisessa biisissä kuolee veneen miehistö. Musiikillisesti se on yhtyeen ”helpoin”. Albumin suurin hitti on tanssipopin suuntaan menevä ”Dashboard”. Sen b-puolena julkaistiin albumilta puuttuva ”King rat”, josta olen pitänyt erityisen paljon. No, pidän minä tästä levystäkin, mutta en aivan yhtä paljon kuin vaikkapa edeltäjästään. Yksi suosikeistani on kahdeksan ja puoli minuuttia kestävä ”Spitting venom”.

Strangers to Ourselves (2015) ilmestyi peräti kahdeksan vuoden tauon jälkeen. Toisena raitana on ”Lampshades on fire”, joka on ilmeinen hitti yhtyeelle tuttuun tyyliin. Myös kolmas biisi, ”Shit it your cut” toimii nyt välittömästi. Kun kuuntelin albumia Kanadassa, en päässyt siihen kunnolla kiinni. Toisaalta sellaisia Modest Mousen levyt ovat. Tälläkin levyllä pitkä raita, yli kuusiminuuttinen ”The Ground walks, with time in a box” kasvaa esiin sinänsä laadukkaasta massasta. Sitä seuraa kauniin rauhallinen ”Coyotes”. Ei ne hienoudet tähän lopu, vaan niitä riittää pitkin levyä, esimerkkinä yksi suosikeistani ”The Tortoise and the tourist” tai vaikkapa letkeästi keinuva ”Sugar boats”.

Bändiltä on saatavissa muutakin tuotantoa, esimerkiksi yllä mainittu debyytiksi alkujaan tarkoitettu Sad Sappy Sucker. En kuitenkaan kirjoita niistä tässä, koska ne eivät ole virallisia studioalbumeita. Sen perusteella mitä olen itse kuunnellut, myös niihin kannattaa tutustua.

Jos olet ysäri-indiessä marinoitunut musadiggari, mutta et ole tutustunut Modest Mousen tuotantoon, en voi kuin suositella pitämään kiirettä. Modest Mousella ei ole huonoja levyjä, on vain hyviä ja vielä parempia. Ne avautuvat hitaasti mutta kestävät kuuntelua.

Ei kommentteja: