Ostin
vuosia sitten yhdysvaltalaisen kirjallisuusteoreetikko Stanley Fishin teoksen The Trouble with Principle (1999). Sen
ja muun aikaisemmilta ajoilta tutun materiaalin perusteella Fish on vaikuttanut
kiinnostavalta intellektuellilta, joka tarjoaa ”ruokaa ajattelulle”, mutta
jonka kanssa ei aina ole helppo olla samaa mieltä.
Syksyllä
Lontoossa tuli vastaan hänen vuosina 1995–2013 New York Timesiin kirjoittamien
kolumnien kokoelma Think Again:
Contrarian Reflections on Life, Culture, Politics, Religion, Law, and Education
(2015). Ryhdyttyäni lukemaan teosta, joka koostuu 95 kolumnista ja johdannosta,
ostin kaksi muuta Fishin teosta, There’s
No Such Thing as Free Speech …and It’s a Good Thing Too (1994) ja Save the World on Your Own Time (2008).
Think Again on samanaikaisesti
älyllisesti viihdyttävä että rasittava. Yhden tekstin parissa vietetään pari
sivua ja se on osa hieman yli kymmenen kolumnin pakettia. Paketteja on
kahdeksan: henkilökohtaiset pohdinnat (Fishin yksityiselämä), estetiikka,
kulttuuri(teoria), politiikka, laki (erityisesti Yhdysvaltain perustuslaki),
uskonto, korkeakoulutus ja akateeminen vapaus. Viihdyttävyys tulee siitä, että
teos tarjoaa freesejä näkökulmia moniin eri keskusteluihin älykkäällä tavalla.
Rasittavuutta edustaa se, ettei mihinkään päästä syventymään kunnolla, vaikka
teoksessa on sivuja yli 400.
Fishin
ajattelun lähtökohtana on tarkastella keskustelujen eri osapuolten retoriikkaa
ja argumentteja. Näin hän osoittaa, miten esimerkiksi neutraaleiksi väitetyt
periaatteet ovat onttoja ja tarvitsevat tuekseen käytännöllisten intressien
mukaisia preferenssejä. Yksi suurimmista Fishin vihollisista on liberalismi,
jota hän pitää epäkoherenttina, sillä se pyrkii rakentumaan menettelytavan
varaan ilman substanssia koskevia preferenssejä. Tämä on Fishin mukaan
mahdotonta. Emme ole koskaan ”not in a situation” ja teemme jatkuvasti
käytännöllisiä ratkaisuja, joilla pyrimme ajamaan omia preferenssejämme.
Yksi
esimerkeistä on niin sanottu ”affirmative action”. On äärimmäisen vaikeaa,
ellei mahdotonta, argumentoida uskottavasti periaatteen pohjalta osoittaen,
että ”affirmative action” on oikeudenmukaista ja reilua tai että se on
epäoikeudenmukaista, koska se asettaa yksilöt eriarvoiseen asemaan.
Fishin
mukaan aiheesta on helpompi keskustella, kun ei kysytä periaatteen
oikeudenmukaisuutta, vaan ”mikä on vialla ja miten voisimme korjata sen?”
Tällöin päästään keskustelemaan Yhdysvaltain rasistisesta historiasta ja sen
vaikutuksista nykytilanteeseen.
Edellä
mainitut seikat tulevat perusteellisemmin käsitellyksi teoksessa The Trouble with Principle, mutta Think Again pystyy kolumnirakenteensa
vuoksi havainnollistamaan verrattain kevyellä joskin tarkalla tyylillä useita
elämän osa-alueita.
Yksi
mehukkaimmista teemoista koskee akateemisen työn luonnetta. Hän puolustaa
kantaa, jonka mukaan akateemisen työn ydin on a) tutustuttaa opiskelijat uusiin
aiheisiin ja b) tarjota tutkimuksellisia työkaluja niiden tutkimiseen. Toisin
sanoen Fish vastustaa normatiivisia maailmanparannukseen tähtääviä akateemisia
lähestymistapoja – olivat ne mitä tahansa. Akateemisen työn tehtävänä ei ole
rasismin kitkeminen tai köyhyyden poistaminen eikä edes opiskelijoiden
kasvattaminen demokraattisiksi kansalaisiksi.
Voi
olla, että Fishin kanta on liian jyrkkä, mutta hänen ajatuskulkunsa
seuraamisessa on kaksi ehdottoman hyvää puolta. Ensiksi se pakottaa pohtimaan,
millä perusteella tutkija-opettaja voi oikeuttaa ”maailmanparannuksen”.
Toiseksi se muistuttaa, miten tärkeää ja ensisijaista aiheiden ”akatemisointi” on
(Fish muuttaa Fredric Jamesonin sloganin ”Always historicize” muotoon ”Always academicize”).
Itse ajattelen niin, että ilman ”akatemisointia” normatiiviset kannat ovat
akateemisen työn luonteen kannalta arvottomia, mutta en sulje pois ajatusta
siitä, että akateemisen työn tehtävä ei lopultakaan rajoitu tarkasti Fishin
mainitsemaan kahteen kohtaan. Tätä aihetta Fish käsittelee laajemmin teoksessaan
Save the World on Your Own Time.
Joka
tapauksessa Fishin lähtökohdasta saadaan aikaan kiinnostavia ja
kontroversaaleja kantoja yksittäisiin debatteihin. Tämä on kirjan suola, mutta
se voi myös ärsyttää lukijoita, kun Fish ei useimmissa kolumneissaan
alleviivaa, mitä hän itse ajattelee asioista. Sen sijaan hän osoittaa, miten
eri kannat rakentuvat.
Lopulta
Fishin rakennelma sortuu, tai sitten ei. Nimittäin aina kun Israel on kritiikin
kohteena, hän luopuu lähestymistavastaan ja asettuu puolustamaan sitä. Välillä
hän puolustaa vain israelilaisia yliopistoja boikotoijia vastaan, mutta yhtä
lailla hän esittää, että Israelin valtion kritiikki on epätoivottavaa (ja
lisäksi antisemitismi kulkee Fishin mielestä aina Israelin valtion kritiikin
kannoilla). En kirjoita tässä syvemmin aiheesta, mutta minusta tämä ulottuvuus
on kirjan heikoin osio. Israelin puolustamin onkin yhteneväistä juutalaisen
älykön omien preferenssien kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti