Parina
syksynä peräkkäin olen huomannut lukevani musiikkikirjoja enemmän kuin muina
vuodenaikoina. Oma tulkintani tästä on se, että syksyt ovat olleet opetusten
osalta niin kiireisiä, että kutistuneena vapaa-aikana on rentoutunut
musiikkikirjojen parissa. Tässä lyhyet luonnehdinnat neljästä syksyn aikana
luetusta kirjasta.
Helsinkiläisen
ravintola Siltasen musiikkivisasta on tullut kaikenlaisia palkintoja. Syksyn
alussa jäi käteen Louise Grayn Maailmanmusiikki
(2015, alk. 2009). Kirjan alkupuolella käsitellään maailmanmusiikki-termiä
konstruktionistisesta näkökulmasta. Maailmanmusiikki on markkinamiesten
keksintö vuodelta 1987. Toki bändit soittelivat mitä soittelivat sitä ennen,
mutta termi on hyvä esimerkki siitä, miten maailma muuttuu käsitteiden
keksimisen myötä. Nyt voitiin järjestää kaikenlaista toimintaa termin alla ja
levy-yhtiöt alkoivat aktiivisesti levittämään sitä printtaamalla termin
mainoksiinsa. Yhtenä suurena kimmokkeena oli vuonna 1986 ilmestynyt cross-over -levy,
Paul Simonin Graceland. Sen jälkeen
lähdettiin etsimään maailmanmusiikki-termin kanssa ”autenttista” tavaraa
länsimaisen ulkopuolelta.
Suurin
osa kirjasta käsitteleekin länsimaisen populaarimusiikin ulkopuolelle jääviä
artisteja fadosta, rebetikosta, tropicalismosta ja suufimusiikista Afrikan
rytmeihin ja bluesiin. Parhaiten mieleen jäivät autenttisuuden ongelman
pohdinnat, suufilaisuuden luokittelun politiikka ja musiikin merkitys Ruandan
verilöylyssä. Suositeltavaa luettavaa.
Samasta
visasta lykättiin lohdutuspalkintona Paul Stenningin teos Rage Against the Machine: Taistelu lavalla (Stage Fighters) (2013,
alk. 2008). En ole mikään suuri RATM:n musiikin ystävä. Räpin ja metallin
yhdistäminen on aina kuulostanut huonolta idealta. Lisäksi se avasi Pandoran
lippaan, josta pääsi kehittymään pomppumetallin ja nu-metallin kaltaiset suuret
vitsaukset. RATM teki loistavasti sen mitä teki, eikä voi kiistää sen tehoa
elävänä. Kun astuin ensimmäisenä päivänä Roskilden festivaalialueelle vuonna
1996, oli vaikuttavaa katsoa kymmenien tuhansien ihmisten pomppivan juuri
keikkansa päälavalla aloittaneet yhtyeen tahtiin. Maa liikkui ylös ja alas.
Stenningin
teos valottaa yhtyeen keskeishahmojen, laulaja Zach de la Rochan ja kitaristi
Tom Morellon taustoja perusteellisesti ja kontekstualisoi yhtyeen asenteen
osaksi vallankumouksellista ja vasemmistolaista, poliittisesti motivoitua
musiikkia. Käsittely ei typisty RATM:n uraan, vaan selvittelee Morellon
sooloprojekteja sekä Audioslavea, joka oli Rage Against the Machine eri
laulajalla (Chris Cornell). Yksi kiinnostavista yhtyeen uraa leimanneista
jännitteistä koskee levy-yhtiötä: miten itsensä radikaaliksi valtarakenteita
horjuttavaksi toimijaksi mieltävä yhtye sovittaa näkemyksensä suuren levy-yhtiön
raameihin?
Eniten
teoksessa haraa vastaan Stenningin omat näkemykset, jotka tuodaan esiin ikään
kuin ne olisivat itsestään selvästi oikeita makuarvostelmia. Rakenteellisesti
teos olisi voinut selvemmin käydä läpi yhtyeen uraa albumi kerrallaan; nyt ei
asiaan vihkiytymätön meinaa pysyä kärryillä, milloin mikäkin asia tapahtui.
Silti teoksen luki mielellään.
Britannian
matkalta kannoin kotiin Creation-levy-yhtiön pomona tunnetuksi tulleen Alan
McGeen muistelmat. Creation Stories:
Riots, Raves and Running a Label (2013) on omakohtainen tilitys rajuista
vuosista 1980-luvulta nykypäivään. Sinä aikana McGee oli tekemisissä useiden
merkittävien yhtyeiden kanssa, onnistuen myös taloudellisesti sekä managerina
että levy-yhtiön pyörittäjänä.
McGee
ei ole maailman paras kirjoittaja, mutta voi jestas millaisessa musiikillisessa
kultakaivoksessa mies on louhinut – riippuen tietysti musiikkimausta. Kirjassa
seikkailevat sellaiset klassikot kuin Jesus and Mary Chain, Primal Scream,
House of Love, My Bloody Valentine, Swervedriver, Boo Radleys ja Ride. McGee
saa kaikkiin yhtyeisiin kiinnostavan näkökulman. Varsinainen taloudellinen
jackpot oli Oasiksen löytäminen, ja sekin osio on vetävää luettavaa, vaikka
yhtye ei sinänsä ole itselleni erityisen tärkeä. Shoegaze, ekstaasivetoiset
reivit, brittipop ja lopuksi vielä Libertinesin managerointi – siinä on yhdelle
miehelle muisteltavaa brittiläisen kitaravetoisen musiikin keskiössä. Hyvää
luettavaa kenelle tahansa ja erinomaista yllä mainituista yhtyeistä
kiinnostuneille. Yksissä kansissa on yhden ihmisen kautta kerrottuna yllättävän
iso osa merkittävästä brittiläisestä musiikista 1980-luvulta lähelle
nykypäivää.
Marko
Ahon ja Antti-Ville Kärjän toimittama Populaarimusiikin
tutkimus (2007) jäi ilmestyessään huomioimatta, mutta kun se tuli vastaan
kohtuulliseen viiden euron hintaan, päätin ostaa ja myös lukea sen. Kirja jäsentyy
kolmeen osioon, tuotannon tarkasteluun, tekstien analyysiin ja vastaanoton
tutkimiseen. Täten se tarjoaa monipuolisen kartan populaarimusiikin akateemiseen
kenttään. Yksittäisistä artikkeleista vain harva osuu napakymppiin, mutta koko
paketin lukee mielellään. Eniten sävähdytti Janne Mäkelän faniutta ja sen
tutkimusta käsittelevä luku. Vaikka tunnen alaa melko hyvin – olen kirjoittanut
fanitutkimuksen ja uskontotieteen kytköksistä – opin uutta tästä hyvin
jäsennellystä tekstistä.
Ehkä
seuraavat musiikkikirjat tulee luettua jo ennen ensi syksyä, mutta toivottavasti
ei opetuskiireiden vuoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti