tiistai 2. toukokuuta 2017

Studioalbumit osa 75: Van der Graaf Generator

Brittiläinen Van der Graaf Generator on itselleni melko tuntematon suuruus. Käsitykseni yhtyeestä perustui pitkään hyvin hatariin mielikuviin. Kun luin yhden progemusiikkia esittelevän teoksen muutamia vuosia sitten, ymmärsin, että bändi kuuluu genreen ja sen nokkamies on Peter Hammill, josta brittiläinen indienörtti Luke Haineskin laulaa.

Muutamia vuosia sitten ostin alennuksesta yhtyeen neljännen albumin Godbluff, joka on edelleen ainoa kokonaan kuulemani VdGG:n levy. En oikein tiedä miksi, mutta jotenkin alkoi tuntua, että bändin tuotannon voisi kuunnella läpi, jos albumeita ei ole kovin paljon. No olihan niitä 13. Kun Uncut-lehti esitteli osan bändin levyistä tuoreessa numerossaan ja painoi siistejä kuvia kahta saksofonia samaan aikaan kantavasta David Jacksonista, joka tuli mukaan debyyttialbumin jälkeen, ajattelin suostuvani kolmeentoista levyyn Van der Graaf Generatoria.

The Aerosol Grey Machine (1969) on bändin debyytti ja käytännössä Peter Hammillin soololevy, joka sopimusteknisistä syistä julkaistiin yhtyeen nimellä. Levyä on luonnehdittu yhtyeen myöhempiä saavutuksia peilaten ”lupaavaksi”, mutta kuunnellaan nyt ilman myöhempien aikojen taakkaa. Ensiksi pitää tarkistaa, onko laulaja nainen, mutta ilmeisesti äänessä on Peter Hammill, joka tuo etäisesti mieleen Grace Slickin ja Nicon. Muutenkin yhtye kuulostaa kontemploivalta Jefferson Airplanelta. Sehän tarkoittaa jotain myönteistä. Tosin levystä puuttuu se, mikä nostaisi sen keskitasoisen kivasta huipuksi.

The Least We Can Do Is Wave to Each Other (1970) on yhtyeen ainoa Briteissä top 50 -listalle kivunnut albumi. VdGG ei ole profeetta omalla maallaan. Mutta tästä aikalaiskriitikotkin pitivät. Eikä maine ole harmaantunut. Se saavutti sijan 15 listalla, jonka aihe oli 40 Cosmic Rock Albums. Siitä kirjoitetaan usein yhtyeen debyyttinä, koska se ymmärtääkseni julkaistiin Briteissä hieman ennen aikaisemmin levytettyä Aerosolia. Jos Aerosol kuulostaa aikansa psykedeliarokilta, The Least on huomattavasti lähempänä progea. Mutta kyse on vahvasta teoksesta. Tunnelma ja tyyli vaihtuu nopeasti seesteisestä ja eteerisestä (”Refugees”) in-your-face -tyyppiseen saksofonitööttäykseen (”White hammer” – tosin vasta biisin lopussa). Yksi kohokohta on päätösraita ”After the flood”, joka toistaa levyn kaavaa: aluksi lähdetään liikkeelle rauhallisesti ja sitten edetään jytisevään saksofonitööttäykseen. Aika kova progelevy.

H to He, Who Am the Only One (1970) alkaa yhdellä bändin suosituimmista kappaleista ”Killer”. Levy-yhtiö halusi julkaista sen singlenä, mutta bändi kieltäytyi, vedoten siihen, että yhtyettä luultaisiin hard rockiksi. No en tiedä, onko biisi edustava otos hard rockista, mutta aivan hieno jytätuuttaus se on. Se kertoo tappajahaista, josta tulee yksinäinen tapettuaan kaikki. Sitä seuraava ”House with no door” rauhoittaa tunnelman huilumelodialla. King Crimsonin Robert Fripp vierailee kitaristina moniosaisella ja varsin toimivalla kappaleella ”The Emperor in his war room”. Knoppitietoa: se on ensimmäinen Frippin vierailu sessiomuusikkona. Päätösraidalla ”Pioneers of C” on taas siistiä tööttäystä yhdistettynä keskinkertaisiin melodisiin osiin. Levyllä on yhteensä viisi kappaletta, joiden kestot alkavat olla progemitoissa kuudesta ja puolesta yli kahteentoista minuuttiin. Levyn yleisilme on aika totinen ja huumoriton, mutta jos patetia ei häiritse, siinä on hienoja hetkiä. Yhtyeen tavaramerkiksi alkaa muodostua urkuvalli, yhdistettynä puhaltimiin (lähinnä saksofoniin). Aikalaiskriitikot eivät pelkästään hurranneet teokselle, mutta myöhemmin sitä on ruvettu pitämään yhtenä progeklassikkona. Ansaitusti.

Pawn Hearts (1971) teki yhtyeestä suositun Italiassa. Big in Italy! Bändi lähti tekemään tuplalevyä, mutta julkaisija torppasi idean. Alkuperäisellä julkaisulla oli vain kolme raitaa, pari kymmenminuuttista ja yksi 23-minuuttinen. Aika siistiä, että tällainen teos päätyy listaykköseksi, vaikka sitten Italiassa. Pohjois-Amerikan painoksiin lisättiin yksi lyhyt biisi, aika hieno George Martinin sävellys ”Theme one”, jolla tavattiin päättää BBC Radio 1:n ilta (John Peel vaihtoi alkuperäisen Van Der Graaf Generatorin versioon). Jos edellisen levyn haiteksti nauratti, niin tämän B-puolella on ”A Plague of lighthouse keepers”. Siinä majakanpitäjä masentuu, kun ei voi auttaa merellä uppoavia laivoja. Musiikillisesti levy jatkaa totista ja moniosaista linjaa. Saksofonitöötit ovat erittäin nautinnollisia ja muutenkin kyse on onnistuneesta progelevystä, vaikka yhtye ei ole melodioiden mestari. Arviot vaihtelivat, mutta myöhemmin tämä on nostettu progelevyjen kaanoniin. Kaksi kuriositeettia: Fripp vierailee tälläkin levyllä. Albumin nimen taustalla on sananmuunnos. Puhallinosaston taitaja David Jackson sanoi menevänsä tekemään vielä vähän ”porn harts” (”horn parts”). Siitä vääntyi Pawn Hearts.

Godbluff (1975) on paluulevy muutaman vuoden telakoitumisen jälkeen. Jo edeltävää kehunut Julian Cope on todennut Godbluffin kohdalla, että Van der Graaf Generatorin paluu on paras paluu ikinä. Itse ostin sen käytettynä cd-levynä muutamia vuosia sitten. Se onkin ainoa yhtyeen teos hyllyssäni. Yhtyeen studioalbumien sarjassa kuunneltuna Godbluff on suorempi, konstailemattomampi ja vähemmän pateettinen teos kuin yhtyeen albumit keskimäärin. Se ei kuitenkaan ole raju irtiotto vanhasta, vaan rennompi ja ehkä hieman tavanomaisemmin rokkaava progelevy, jossa edelleen säilyvät tunnistettava David Jacksonin saksofoni- ja huilutyöskentely. Toistaiseksi läpikäydyistä Godbluff on helpointa kuunneltavaa. Tämä on tarkoitettu myönteiseksi arvioksi. Tällä kerralla levylle mahtui jopa neljä raitaa, pitkiä tietenkin.

Still Life (1976) on kuudes albumi ja sillä on peräti viisi raitaa. Avausbiisi ”Pilgrims” muistuttaa, ettei yhtyeen musiikki ole iloisten huumoriveikkojen tuotantoa. Se on vakavamielistä, ehkä jopa ongelmiaan liioittelevaa, mutta siksi myös jossain määrin vetoavaa.  Godbluffin rentoudesta ei ole tietoakaan. Tämä on yllättävää sen tiedon valossa, että kaksi raidoista nauhoitettiin samoissa sessioissa Godbluffin kanssa. Albumi on tunnelmaltaan melko koherentti ja siitä on annettava tunnustus. Voisin ostaa, jos hinta on edullinen. Pidän myös Hammillin äänestä tällä levyllä erityisesti.

World Record (1976) on tehty yhtyeen ”klassisella” kokoonpanolla ennen organisti Hugh Bantonin ja puhaltimista vastaavan David Jacksonin poistumista bändistä. Bändi yritti kaupallistaa ilmaisuaan, mutta lopputulos kuulostaa vähemmän intohimoiselta ja kunnianhimoiselta kuin aikaisemmat teokset. Ehkä tämä on Van der Graaf Generatorin mittakaavassa helppoa kuunneltavaa, mutta siinä saisi olla enemmän kipinää. Aloittelijalle se sopinee hyvin, mutta kun kuuntelee peräkkäin bändin tuotantoa, World Record on aikaisempiin verrattuna hitusen vähäverinen joskin mukiinmenevä teos. Ei tosin voi sanoa kaupalliseksi ratkaisuksi teosta, jossa on yli 20-minuuttinen, moniosainen ”Meurglys III”, joka on levyn parhaimmistoa.

The Quiet Zone / The Pleasure Dome (1977) tehtiin osittain uudella miehistöllä. Se kuuluu lopputuloksessa. Viulisti Graham Smithin läsnäolo on hallitseva, kun ennen hallitsi saksofoni. Muutenkin tyylissä on jotain uuden aallon elementtejä. Kaiken lisäksi levyn kannessa ei ole sanaa Generator. Yhden kuuntelun perusteella tämä on melko mainio teos. Ei niin vakavaa kuin bändin aikaisemmat keskimäärin, mutta ei myöskään täydellistä antautumista aikansa markkinavoimille.

Present (2005) ilmestyi todella pitkän tauon jälkeen. Siinä soittaa klassinen kokoonpano, eli Banton ja Jackson ovat mukana. Kokonaisuudessa on kaksi osaa, ensimmäinen koostuu kuudesta sävellyksestä ja toinen osa kymmenestä studioimprovisaatiosta. Levyllä on joitain hienoja hetkiä, esimerkiksi ”Nutter alert” toimii heti ensimmäisellä kuuntelulla. Ilmeisesti bändikin piti kappaleesta, koska se nousi yhtenä harvoista levyn raidoista tuon ajan keikkasettiin. En nosta teosta ostoslistan kärkeen, mutta on nostettava hattua, että bändi sai kasaan näinkin laadukkaan setin 28 vuotta edeltäjänsä ja 36 vuotta debyyttinsä (tai 35 laskutavasta riippuen) jälkeen. Ei voi ainakaan sanoa, että yhtye olisi kesyyntynyt ajan myötä esimerkiksi Pink Floydin lailla. Improvisaatio-osa on oikeastaan menevää jatsia. En valita siitäkään.

Trisector (2008) tarkoitti tööttääjä Jacksonin lähtöä bändistä, joten albumi on ensimmäinen triona levytetty VdGG-tuotos. Yleisilmettä hallitsevat Bantonin koskettimet. Biiseistä ”Interference patterns” on oikein onnistunut – selvästi paras raita. Toinen laadun vuoksi maininnan arvoinen on päätösraita ”(We are) Not here”. Avausraita ”The Hurlyburly” kuulostaa 80-luvun mukiinmenevältä instrumentaalimusalta. ”Drop dead” on purplevaikutteista hard rockia. Moni biisi on pehmeämpää kuin mihin yhtyeeltä on totuttu. Levyn tunnelma vaihtelee raidasta toiseen. Siellä on heikkoja, keskinkertaisia ja hienoja hetkiä sekä tyylillistä vaihtelua. Välillä meno on jopa pitkäveteistä, jos odottaa yhtyeelle tyypillistä moniosaisuutta ja tööttäilyä. Kokonaisuus jättää siksi ristiriitaisen fiiliksen. Läpeensä huono teos Trisector ei ole, mutta klassikoksi se ei yllä millään.

A Grounding in Numbers (2011) jatkaa yhtyeen taivalta triona. Tässä vaiheessa bändistä on tullut tavallinen kuolevainen. Ote on rauhallinen ja vähemmän kunnianhimoinen. Tyyli ei vaihtele biisien välillä edeltäjänsä tavoin; ehkä siksikin lopputulos on tasapaksu. Siitä ei löydy yksittäisiä riemunaiheita, mutta ei myöskään ärsyttäviä yksityiskohtia. Ei tämäkään ole kammottava tekele, mutta siitä ei välity mitään syvyyttä. Varmaan tosifanit löytävät albumista ilon aiheita, mutta bändiin vasta tutustuvalle sitä ei voi suositella.

Alt (2012) koostuu pelkästään instrumentaaleista. Sillä soittaa sama trio kuin parilla edellisellä. Teoksessa ei ole oikeastaan mitään uutta. Siitä voi sanoa samat asiat kuin edeltäjästään. Tässä vaiheessa alan jo toivoa, että kuuntelurupeama olisi ohitse ja voisin palata yhtyeen alkuajan tuotoksiin.

Do Not Disturb (2016) on toistaiseksi tuorein eikä sitä voi lähestyä korkein odotuksin. Heti alkuun tulee mieleen Pink Floyd pastoraalisissa tunnelmissaan. Sitähän VdGG:n pari edeltävää levyä on ollut. Voi olla epäreilua kuunnella tätä suhteessa yhtyeen klassikoihin, sillä siinä vertailussa ei voi kuin hävitä. Tyhjältä pohjalta kuunneltuna mahdollisesti viimeiseksi jäävä VdGG-levyn on kelvollinen teos.

Siinä se oli. Kahlattuna on kaikki Van der Graaf Generatorin studioalbumit. Lopussa alkoi kyllästyttää, mutta on sanottava, että sopivalla hinnalla jos tarjotaan, niin ostan mielelläni hyllyyn mitä tahansa yhtyeen 1960- ja 1970-lukujen tuotantoa Godbluffin viereen. Ilman Peter Hammillia bändiä ei voisi olla olemassa, mutta nostan suosikikseni David Jacksonin puhallintyöskentelyn. Näillä eväillä – väheksymättä muiden panosta – syntyi aivan komeita progelevyjä, joissa on myös jatsahtavia hetkiä. Lisäksi yhtyeen varhaisten tuotosten kansitaide ansaitsee erityismaininnan, mutta kansiin panostaminen oli tavallista muillekin keskeisille progebändeille.


Ei kommentteja: