tiistai 30. toukokuuta 2017

Musakirjoja ja kesän odottelua

Kun opetus päättyi tältä keväältä, tuli aika lukea muutama musakirja ennen kuin siirryn kesäisen tutkimustyön pariin. Listalla oli kaksi melko tuoretta teosta ja niiden lisäksi tuli lainattua pari herätettä. En jaksa kirjoittaa perusteellisesti kaikista kirjoista, joten laitetaan lyhyet luonnehdinnat neljästä yhteen tekstiin.

Olin jo pyytää joulupukilta Tero Ikäheimosen teoksen Pirunkehto. Suomalaisen black metallin tarina (2016), mutta se jäi muutamaksi kuukaudeksi. Nyt luin sen. Runsassivuinen teos on viihdyttävä, joskin minunlaiselleni amatöörille noin 150 sivua liian pitkä, koska siinä käsitellään monia bändejä, joista en ole koskaan kuullutkaan. Se rakentuu bändikohtaisesti alkaen itselleni tutuimmista klassikoista (Beherit, Impaled Nazarene). Siitä matka jatkuu osittain tuntemattomiin, mutta yleensä löytyy joku kiinnostava pointti, on se sitten kotipaikka, yhtyeiden toilailut tai töistäni tutut ihmiset ja yhteisöt. Lisäksi väleihin on koottu temaattisia katsauksia, joista muutamiin on panostettu kiitettävästi. Osa niistä nostaa esiin yhteiskunnallisia teemoja. Itselleni kirja toimi fifty-fifty ammatillisessa ja musadiggailun mielessä. Pelkästään toisen kannalta se jää vajaaksi, mutta yhdistelmänä se on hieno teos.

Sitten vaihdoin bläkkiksen punkkiin. Itselleni Hiljaisten Levyjen pyörittäjänä tuttu Jukka Junttila kirjoitti teoksen 1977 Punkvallankumous (2017). 40 vuotta punkin läpimurron jälkeen kasattu teos käy läpi päiväkirjamaisesti sen, mitä vuonna 1977 tapahtui punkille. Painopiste on Briteissä. Osa käsittelee Yhdysvaltoja ja pari anekdoottia liittyy myös Suomeen. Teoksen idea on tavallaan älytön. Näin muodostuu melko irrallisia merkintöjä, jotka eivät johda mihinkään. Jos ei jo tiedä punkista paljon, ei teos toimi. Jos taas laillani diggailee punkkia ja tuntee riittävän suuren osan käsiteltävistä artisteista, teoksesta saa irti melko paljon. Tämä on rakenteeltaan haastava kirja, mutta punk-faneille se on erittäin kiinnostavaa luettavaa.

Punkista siirryttiin suoraan sen arkkiviholliseen, progressiiviseen rokkiin. Matti Pajuniemen Aamunkoiton portit. Progressiivinen rock 1967–1979 (2013) on omalla tavallaan älytön teos. Sen ytimessä on 350 sivua tekijän lyhyitä levyarvioita. Tällä tavalla saa kyllä mojovan katsauksen keskeisiin progelevyihin. Mitään sen kummempaa juonta tai tarinaa ei kuitenkaan muodostu, vaikka alussa onkin lyhyt johdanto progeen. Kirjoittaja vaikuttaa kunnolliselta progejäärältä, joka tuskin diggailee punkkia. Sen verran innostuneesti tekijä hehkuttaa päämäärätöntä soitannollista virtuositeettia, joka on upotettu itseensä tukehtuviin konseptialbumeihin. Mutta juuri näin progehehkutus täytyykin kirjoittaa. Ainakin itselleni se toimi hienosti. Aloin välittömästi kaivaa hyllystäni esiin tekijän hehkuttamia progebändejä Gentle Giantista Cameliin. Kun aikaa on enemmän, aion myös tutustua muutamiin ennestään tuntemattomiin alan nimiin.

Listan viimeisenä oli taas uusi genre, amerikkalainen ysäri-indie. Sitä sai edustaa pitkäaikainen rakkauteni Pavement. Musiikkijournalisti Rob Jovanovichin kirjoittama Perfect Sound Forever: The Story of Pavement (2004) on verrattain köykäinen katsaus yhtyeen uraan. Jos Pavement ei kiinnosta, ei tätä kannata lukea, sillä kyse ei ole musakirjojen aatelista. Muille se valaisee yhtyeen uraa. Itse aloitin yhtyeen diggailun 90-luvun alkupuolella heti debyyttilevyn ilmestymisen jälkeen. Silloin en tutustunut kuin musiikkiin. Siinä mielessä tässä teoksessa on kohtuullisen paljon uutta, esimerkiksi se, että Wedding Present koveroi Pavementin ensimmäistä singleä ennen kuin kukaan tunsi bändiä Briteissä. Pavement suhtautui tähän uskomattoman nuivasti, vaikka se auttoi todella paljon bändin uraa. Kirjasta voi lukea myös varhaisten sinkkujen arvosteluja. Siitä on tosin luettava melkein kolmasosa ennen kuin päästään edes bändin syntyyn ja puolet ennen kuin yhtyeen debyyttialbumi ilmestyy. Bändiin vaikutti monet punk-bändit, post-punkit (erityisesti Swell Maps) ja Amerikan indiet (erityisesti R.E.M), mutta perustajakaksikon (Stephen Malkmus ja Scott Kannberg aka Spiral Stairs) ensimmäiset levyt olivat Kissiä. Kirja innoittaa laittamaan Pavementin levysoittimeen.

Olisikohan seuraava musakirja Miettisen Räkärodeon muistelut?

Ei kommentteja: