Työni yliopistonlehtorina tarkoittaa yleensä hyvin opetuspainotteista
syksyä. Se puolestaan tarkoittaa, että lukeminen painottuu artikkeleihin, joita
hyödynnän opetuksessa. Muu lukeminen tapaa mennä intensiivisinä opetusjaksoina
hieman kevyempään tai määrällisesti
maltillisempaan suuntaan. Nykytilanteessa en pysty kiihdyttämään kirja per
viikko -tahtia, eikä varsinkaan silloin jos lukee paksuja ja asialtaan painavia
teoksia. Kaikista kirjoista ei jaksa myöskään kirjoittaa perusteellisesti
tänne, mutta tässä pieni kommentti kolmesta syksyn aikana luetusta kevyehköstä kirjasta.
Chris
Anderson: Ted Talks: The Official TED
Guide to Public Speaking (2016)
Lentokentillä
käyn usein kirjakaupoissa tutkailemassa, millaisia tietokirjoja on nostettu
esille. Lontoon ja Ottawan lentokentillä selailin tätä puheopasta, ja kun
vaihdoin konetta Torontossa, päädyin lopulta tekemään ostopäätöksen. Teoksen
alkuosassa onkin kaikenlaisia vinkkejä hyvän puheen valmistamiseen. Loppuosa ei
enää ole yhtä tehokas, joten käteen jää muuta ajatus siitä, miten puhe
kannattaa rakentaa ja muutama muistutus siitä, miten puhetta ei kannata
toteuttaa. Lähes kaikki esimerkit, myönteiset ja varoittavat, tulevat
Ted-puheista. Itse en ole erityisen kiinnostunut Ted-puheiden historiasta,
joten yritin saada irti sitä toista puolta. Anderson muistuttaa, että puhuja
antaa eikä ota, puhe sisältää pointin (throughline), puheella on rakenne,
kannattaa miettiä tarinallisuutta (teoksessa on esimerkkejä, miten tarinallisuus
ei toimi ja miten toimii), aloitusta, vuorovaikutusta ja niin edelleen. Hyvä
muistutus on myös se, että puhujan ”haavoittuvuus” kääntyy usein puhujan
eduksi.
Tapio
Tamminen: Kansankodin pimeämpi puoli (2015)
Kun
Kolmen Sepän Kirjakauppa lopetteli toimintaansa, ostin Tapio Tammisen
Tieto-Finlandialla palkitun teoksen edulliseen hintaan. Kirja käsittelee
ytimeltään ruotsalaisten innostusta eugeniikkaan, rotuoppeihin ja rodulliseen
ylemmyyteen. Välillä seikkaillaan aika kaukana fokuksesta, Intiassa ja
natsi-Saksan syövereissä. Osittain se jatkaa itselleni tuttuja Tammisen
aikaisempia teoksia. Erityisesti Pahan
viehätys (2004) on läsnä vahvasti ja jonkin verran myös hänen
väitöskirjansa Edistyksen myytti
(1994). Ne keskittyivät vielä vähemmän yhteen yhteiskuntaan. Tässä teoksessa
ruotsalaisesta kansankodista rakentuu onnela, joka perustui
rotuhygieniakäytäntöjen varaan. Vaikka kirja ei ole rakenteeltaan ja
käsittelytavaltaan täysin onnistunut, se muistuttaa, etteivät nykyisten
kansallismielisten ja rasististen liikkeiden ajatukset ole koskaan olleet
totaalisia anomalioita ruotsalaisessakaan yhteiskunnassa.
Stanley
Fish: Save the World on Your Own Time (2008)
Taneli
Kala kuuluu niihin ajattelijoihin, joita pidän oman ajattelun sparraajina. Hän
on kärkäs, provokatiivinen ja varsinainen vastarannan kiiski, mutta samalla
briljantti, joten hänen käsitystensä pohdinta auttaa haastamaan omia ajatuksia.
Hän on viettänyt vuosia myös amerikkalaisen yliopiston hallintopuolella, joten
tämä kirja nousee pitkälti niistä kokemuksista, kurottuen siihen, mitä
yliopisto on ja mitä se ei ole. Teoksen nimi tarkoittaa, ettei yliopiston
tehtävänä ole parantaa maailmaa. Tarkemmin ottaen, sen tehtävänä ei ole
eettis-poliittisten kannanottojen viljely. Sen tehtävänä on (1) tuoda esille
sisältöjä, joita opiskelijat eivät tunne ennestään ja (2) käsitellä niitä
”akatemisoiden”, tarjoamalla opiskelijoille analyysi- ja tutkimustaitoja. Missä
tarkkaan ottaen menee akatemisoinnin ja eettis-poliittisen kasvattamisen raja,
ei ole täysin selvä. Fish pyrkii kyllä vastaamaan perustaviin vastaväitteisiin.
Itse pyrin melko pitkälle noudattamaan Fishin ohjetta opetuksessa. Käsittelen
jonkin verran eettis-poliittisia kysymyksiä, mutta en ohjatakseni opiskelijoita
tiettyyn kantaan. Enemmän noudatan seuraamusetiikan näkemyksiä: jos hyväksytte
tämän, niin siitä vaikuttaisi seuraavan tätä. Opetuksessani tarkoituksena on
analyyttiseen otteeseen opastaminen, mikä yleensä toteutuu parhaiten
etäännyttämällä käsittely normatiivisista kannanotoista. En tosin tiedä, miten
hyvin Fishin ajatukset voidaan siirtää esimerkiksi yliopiston rahoitukseen.
Fishin mukaan voidaan – tupakkayhtiöiltä saatu raha on hänen mukaansa aivan yhtä
ok kuin muistakin lähteistä, jos se on laillista. Itse en kuitenkaan voisi
istua tuppisuuna tyytyväisenä työntekijänä, jos yliopisto harjoittaisi
avoimesti aktiivista veronkiertoa jossain laillisessa mutta mielestäni
epäeettisessä muodossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti