Lontoolaista
The Sound-yhtyettä ei tule sekoittaa ruotsalaiseen poppibändi The Soundsiin
eikä suomalaiseen rautalankaa lurittaneeseen yhtyeeseen The Sounds.
Jonkinlaista post-punkia vuosien 1979 ja 1988 välillä esittänyt The Sound oli
pitkään itselleni tuntematon yhtye.
Vuosia
sitten Uncut-lehden mukana tulleessa protestilauluja sisältäneessä levyssä oli
yhtyeeltä ”Missiles”. Diggasin siitä kovasti. Se herätti kiinnostusta, mutta en
tuolloin oikein löytänyt lisätietoa. Vihdoin
vuonna 2018 ostin debyytin vinyylinä ja päätin, että pitää kuunnella muutkin
levyt.
Jeopardy (1980) oli kriitikkomenestys
heti ilmestyessään. Se sai täydet viisi tähteä kolmessa Brittien keskeisessä
lehdessä: NME:ssä, Soundsissa ja Melody Makerissa. Siinä kuulee alusta pitäen
Velvet Undergroundin ja Joy Divisionin. Laulaja Adrian Borland kuulostaa
etäisesti Bonolta, mikä ehkä antaa vihjettä siitä, miltä U2 voisi kuulostaa
ilman stadionpöhöä, punkkialtaassa uitettuna. Levyn sisältö on melodista, hyvässä
mielessä hätääntyneen kuuloista postpunkahtavaa poprokkia. ”Missiles”-klassikon
lisäksi esimerkiksi ”Heartland”, ”I Can’t escape myself” ja nimibiisi
”Jeopardy” ovat parhaimmistoa. Mutta tässä voisi listata melkein minkä tahansa
11 biisistä. Klassikko.
From the Lions Mouth (1981) jatkaa
vahvalla linjalla. Sitä on vaikea kuunnella ilman, että mieleen juolahtaisi Joy
Division. Toki From… on pehmeämpi,
popimpi, melodisempi, energisempi ja vähän vauhdikkaampi. Se on oikein hyvä
levy, jolta ehkä kuitenkin puuttuvat täydelliset yksittäiset hittibiisit.
Kenties siksi myyntiluvut eivät huimanneet levyn ilmestymisaikoihin. Tai
tarkemmin ajatellen, onhan siellä loistava ”Fire”, josta myös kotimaamme Kuudes
Silmä teki onnistuneen versionsa, ja levyn väkevästi päättävä ”New dark age”,
mutta ei niitä ehkä hiteiksi kutsuta. Borland itse kuvasi jälkeenpäin levyä
yhtyeen kaupallisimmaksi albumiksi. Kriitikot ovat ilmestymisaikana ja
myöhemminkin kehuneet levyä kovasti. Omassa rankingissa tämä ei mene debyytin
edelle, mutta siinä kiteytyy 80-luvun post-punkille ominainen piirre: kitara on
vain yksi soitin muiden joukossa. Basso ja koskettimet ovat merkittävässä
roolissa. Ei ole väärin kutsua klassikoksi tätäkään, mutta ehkä pitää lisätä
jotain epiteettejä, kuten ”kultti-” tai ”underground-”.
All Fall Down (1982) oli yhtyeen reaktio
levy-yhtiöönsä, joka toivoi kaupallisempia lauluja. Saivat päinvastaista. Ja
kriitikotkaan eivät pitäneet. Näin kertoo esimerkiksi Wikipedia, joten sen
perusteella voisi odottaa kovin synkkää menoa. Tosin melodinen kakkosraita
”Party of the mind” sopisi Wolf Paraden settiin, kun lisäisi hitusen nykivyyttä
ja hermostuneisuutta. Sen jälkeen yleisilme muuttuu hitusen ponnettomaksi, jos
vertaa kahteen aikaisempaan. Sinänsä tämä ei ole huono levy, mutta vaikea sitä
on olla vertaamatta edellisiin. Valtavirtaisempaa, seestyneempää ja vähän
tasapaksua mutta enemmän kuin kelvollista. Uskoisin palaavani tähän levyyn
myöhemmin, sillä se saattaa kasvaa kuuntelukertojen myötä.
Heads and Hearts (1985) sai vaihtelevan
vastaanoton. Toiset pitivät, mutta esimerkiksi bändin rumpali esitti vähemmän
imartelevia lausuntoja levystä. Sisältö on matkan päässä yhtyeen parhaista,
mutta tuollainen aikansa viisto pop-levy se on. Aika tuttua kasarisoundia
levyllä, joka ei kuitenkaan ole täysin antautunut (huonossa mielessä) aikansa
vietäväksi. Psychedelic Furs lienee hyvä vertailukohta. Tuskin tästä
suosikkilevyäni tulee, mutta ensivaikutelma on sama kuin edellisessä: enemmän
kuin kelvollista, mutta ei se levy, josta yhtye pitäisi muistaa. Tässä
vaiheessa Borlandilla alkoi ilmetä mielenterveydellisiä ongelmia.
Thunder Up (1987) on siitä erikoinen
albumi, että bändin jäsenet kehuivat sitä kuin yhdestä suusta. Se alkaa
menevällä popilla ”Acceleration group”, josta puuttuu uhkaavuus ja intohimo,
mutta tilalla on reippaasti etenevä poljento. Sen jälkeen löysätään tahtia
muttei tingitä popista. Sellaisena Thunder
onkin hyvä levy. Esimerkiksi ”Kinetic” on mainio raita. En kuitenkaan keksi
tästä paljoakaan kirjoitettavaa. Borlandin mielenterveys heikkeni ja hän sai
jonkin sortin hermoromahduksen näihin aikoihin. Bändi hajosi seuraavana vuonna
ja sitä seuraavana vuonna, 1999, Borland heittäytyi junan alle.
Propaganda (1999) on epävirallinen
studioalbumi, sillä se koostuu jo vuonna 1979 nauhoitetusta materiaalista.
Sanotaan siitä kuitenkin sen verran, että bändi oli jo tässä vaiheessa erittäin
hyvässä kuosissa. Aivan kahden ensimmäisen virallisen albumin tasolle ei
päästä, vaikka sieltä löytyy todella hyviä biisejä, kuten Iggy Popilta kuulostava
”One more escape” ja ”Physical world”. Hutejakin on, esimerkiksi ”Music
business”. Levyn päättää debyytiltä tuttu klassikko ”Missiles”, hieman
erilaisena versiona. Ja on siellä muutama muukin ensilevylle päätynyt raita,
kuten ”Night vs. day” ja hieno ”Words fail me”.
The
Sound kuuluu niihin yhtyeisiin, jotka eivät koskaan tulleet erityisen
suosituksi mutta joita kriitikot ja musiikin suurkuluttajat rakastavat. Yhtye
ei ole kokenut todellista arvonnousua. Toistaiseksi.
1 kommentti:
Korjaus: Borland ei tehnyt itsemurhaa suinkaan bändin hajoamista "seuraavana vuonna", vaan yksitoista vuotta myöhemmin, vuonna 1999, kuten tekstissä sanotaan.
Lähetä kommentti