Kesän
konferenssikausi tuli avattua Euroopan uskontotieteen järjestön vuosittaisella
tapahtumalla. Se järjestettiin tällä kerralla Bernissä, Sveitsissä. Tapahtuma
on kiertänyt maasta toiseen, mutta Sveitsin se on kiertänyt ennen tätä vuotta.
Itsellenikin tämä oli ensimmäinen matkani käkikellojen, juuston, suklaan ja
Nespresson maahan.
Konferenssin
teemana oli Multiple Religious Identities. Kuitenkin tällaisissa
yleiskonferensseissa teeman seuraaminen on aika väljää. Osa esityksistä
kosketteli sitä läheisesti, osa ei ollenkaan. Järjestäjien mukaan konferenssissa oli 561 osallistujaa ja 538 akateemista alustusta.
Omalta
osaltani konferenssi alkoi järjestövelvoitteilla. Kolmivuotinen kauteni
järjestön johtokunnassa tarkoittaa tapahtuman aloittamista neljän ja puolen
tunnin kokouksella, jossa päätetään järjestön asioista. Sitä seurasi
avajaisluento, jonka piti Reinhard Schulze. Yksi kiinnostava näkemys jäi
mieleen. Schulze argumentoi, ettei kysymys persoonallisesta identiteetistä
ollut esimodernina aikana relevantti samalla tavalla kuin modernina aikana.
Esimerkiksi kysymys siitä, kuka on muslimi (tai onko joku muslimi), liittyi
pääosin lainsäädännön alueelle. Tämän jälkeen oli tarjolla purtavaa ja
juotavaa.
Illalla
Sveitsi pelasi avausottelunsa Brasiliaa vastaan. Kansaa oli kokoontunut
aukioille ja terasseille katsomaan peliä. Yölliset autojen tööttäykset kertoivat,
että paikalliset olivat tyytyväisiä tasapeliin.
Ensimmäinen
täysi konferenssipäivä alkoi paneelillani, jossa käsiteltiin uskonnottomuutta
Euroopassa. Yksi esitelmä pohti Viron tilannetta ja oma alustukseni käsitteli
Suomea. Kirjoitan Suomen tilanteesta enemmän sitten, kun saamme kollegojen
kanssa tekstin valmiiksi. Tämä oli ensimmäinen versio, jota tullaan
kehittelemään kesän lopulla pidemmälle. Virossa uskonnottomat ovat enemmistö,
mutta heillä on yllättävän paljon kaikenlaisia käsityksiä, jotka menevät
instituutioiden ulkopuolisen uskonnollisuuden alaan. Selväksi kuitenkin tuli se
olettamus, että kansalliset ja alueelliset historiat ovat merkittäviä
tekijöitä, jos haluamme ymmärtää uskonnottomuuden variaatioita.
Iltapäivällä
oli toinen sessio, jossa pohdittiin ensiksi Puolan uskonnottomien tilannetta.
Siellä uskonnottomat ovat marginaaliasemassa. Usein heidän uskonnottomuutensa
tarkoittaa ”en ole katolilainen”. Buddhalaisuus on puolalaisten uskonnottomien
suosikkiuskonto. Uuspakanallisuus tulee hyvänä kakkosena. Lopuksi kuulimme
vielä etnografisen analyysin brittiläisistä uskonnottomista, joista moni
vierailee katedraaleissa ja sytyttelee kynttilöitäkin, ollen jotain
kristillisten uskonnollisten vieraiden ja turistien välimaastosta.
Sessioiden
välissä Grace Davie piti luennon, jonka osasia on tullut kuultua
aikaisemminkin. Olennaisesti jäi mieleen slogan, jonka mukaan puhumme yhä
enemmän siitä mistä tiedämme vähemmän. Tämä tarkoittaa, että uskonto on esillä
julkisuudessa, mediassa ja puheissamme pitkälti kasvavan monimuotoisuuden
vuoksi, mutta samalla maallistuminen etenee tehden meistä yhä vähemmän
lukutaitoisia mitä uskontoon tulee. Monimuotoisuus ja uskonnollisuuden
heikkeneminen ovat selkeitä eurooppalaisia trendejä, mutta en ole varma, että
uskonnollinen identiteetti on tae uskontolukutaidosta, kuten Davie näyttää
olettavan.
Loppuillasta
kuuntelin vielä neljä alustusta alkuperäiskansojen uskonnoista. Mieleen jäi
erityisesti Bjørn Ola
Tafjordin kommentti Väli-Amerikan Talamancoista, joille ”alkuperäisuskonto”
tarkoitti heidän nykyistä Baha’i-uskontoaan. Heille tradiciones indigenas ei
liittynyt mitenkään uskontoon. Tämän session jälkeen Milda Alisauskiene luennoi
Itä-Euroopan ja Balkanin maiden uskontotilanteesta. Sitten oli aika siirtyä
etiopialaiseen ravintolaan syömään ja sen jälkeen maistui tuoppi terassilla,
jossa oli mahdollisuus katsoa Englannin peliä Tunisiaa vastaan.
Seuraavan
aamun käytin lepäämiseen ja tuttujen tapaamiseen. Konferenssiohjelma jatkui
mainiolla paneelilla, jossa käsiteltiin uskonnottomuutta ja ateismia
muslimimaissa. Esitykset Indonesian, Turkin ja Egyptin tilanteista avasivat
hienosti niitä vaaroja ja mahdollisuuksia, joita mediateknologiat tuovat mukanaan
niille, jotka haluavat ilmaista julkisesti ateisminsa. Tästä sain paljon
ideoita ja esimerkkejä ateismia ja internetiä käsittelevään artikkeliin, jonka
olen luvannut kirjoittaa.
Päivä
jatkui järjestön yleiskokouksella, johon tuli osallistuttua. Siellä esiteltiin
tulevien vuosien konferenssipaikkoja. Ensi vuonna tapahtuma on Tartossa. Siitä
siirryttiin opastetulle Bernin vanhan kaupungin kierrokselle. Sen jälkeen alkoi
barbeque, josta halukkaat siirtyivät läheiseen baariin tanssimaan ja jatkamaan
turisemista. Akateemiset eivät tarvitse paljon ohjelmaa – kunhan on seuraa,
ruokaa, juomaa ja tila, jossa hengailla, niin ihmisillä ei tunnu käyvän aika
pitkäksi.
Seuraava
päivä alkoi osaltani henkisyys-paneelilla, jossa oli neljä alustusta. Siitä
siirryin seuraavaan paneeliin, jossa Pew Research Centerin numeroidenmurskaaja
Conrad Hackett löi lukuja tiskiin uskonnollisten tuplaidentiteettien
harvinaisuudesta. Linda Woodhead käsitteli brittikontekstia valikoitujen
kyselyaineistojen avulla, mutta se oli pääosin tuttua, joten kiinnostavin
muistutus koski ”monouskonnollisia identiteettejä”. Woodhead painotti, etteivät
monouskonnolliset identiteetit ole mitenkään luonnollisempia kuin muutkaan. Ne
ovat relevantteja, koska yhteiskunta tukee niitä. Ne ovat siis käyttökelpoisia
ihmisille. Tämä on Woodheadin mukaan rakoilemassa, mutta ei kadonnut.
Illan
viimeisessä sessiossa käytiin läpi uskonnottomien käsityksiä useissa eri
lokaatioissa ja erilaisten teoreettisten viitekehysten kautta. Jesse Bering
alusti uskonnottomien kuolemanjälkeisyyteen liittyvistä käsityksistä
psykologisesta näkökulmasta. Niitä on, uskokaa pois. Sara Rahmani kertoi
mindfulness-etnografiastaan ja David Herbert johdatteli kuulijat tuoreen
tutkimushankkeen pariin, jossa uskonnottomuutta tarkastellaan muistaakseni
kuudessa eri maassa. Hän korosti, että uskonnon näkyvyydellä näyttäisi olevan
jonkin verran vaikutusta uskonnottomuuden julkisten ilmausten voimistumiseen.
Viimeinen
konferenssipäivä jäi väliin, koska lentokentälle tuli lähdettyä sen verran
aikaisin. Tämänkertainen EASR-konferenssi koostui kolmesta elementistä: 1) järjestöasiat,
2) paneelien sisällöt ja 3) vapaa ajatustenvaihto kollegojen kanssa.
Ensimmäinen on tavallaan velvollisuuteni tässä tilanteessa. Kokouksissakin
oppii asioita, vaikka ne voivat olla myös puuduttavia. Toinen oli tällä
kerralla yllättävänkin antoisaa, koska keskityin uskonnottomuuden teemaan. Sain
ideoita tuleviin teksteihin. Kolmas kasvaa yhä suurempaan rooliin. Kyse ei ole
vain tuttujen kanssa hengailusta, vaan monipuolisesta ajatustenvaihdosta –
siitä, millaista uskontotiede on eri maissa ja yliopistoissa; siitä, mihin ala
on menossa ja siitä, millaisia tutkimuksellisia ja opetuksellisia
yhteistyömuotoja voitaisiin kehittää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti