perjantai 19. huhtikuuta 2013

Studioalbumit osa 14: Buzzcocks

Kaikille punkista tietäville Buzzcocks sanoo jotain. Mutta kuinka moni edes suurista punkin diggareista tietää, montako albumia yhtye on tehnyt? Kuka on kuullut edes puolet niistä?

Omat vastaukseni olivat en tiedä ja en ole kuullut. Tein asialle jotain. Nyt vastaukseni ovat tässä: kahdeksan ja olen kuullut ne kaikki vähintään kerran.

Jo nuorena ihastuin yhtyeeseen, kun se esitti hittinsä ”Ever fallen in love” ja ”What do I get” televisiosta tulleella punk-dokumentilla. Dokumenttia katseltiin yhä uudelleen VHS-tallenteelta. Myöhemmin diggailin myös Hybrid Childrenin seiskatuumaiselta löytyneeltä ”Orgasm addict” -lainasta. Vuoden 1993 Trade Test Transmission tarttui mukaan Anttilan alelaarista hintaan 9.90mk. Kyse oli yhtyeen paluulevystä 14 vuoden tauon jälkeen.

Muutamaa vuotta myöhemmin ostin kokoelman Singles Going Steady. Olin vakuuttunut, että sillä on kuitattu kaikki se, mitä yhtyeestä tarvitsee tietää. Paljon myöhemmin, vuonna 2006, Uncut-lehden kokoelmalla oli yksi Buzzcokcsin uusi biisi, ja se muistutti, että bändi oli edelleen aktiivinen.

Vuonna 2008 ryhmä kävi esiintymässä Ilosaarirokissa. Paikalle en päässyt, mutta katsoin keikan suorana Areenasta. Vasta vuonna 2012 pääsin todistamaan bändin elävänä Edinburghissa. Nautin näkemästäni, mutta päällimmäisenä mieleeni tuli kysymys: oliko Buzzcocks missään vaiheessa todella hyvä yhtye vai oliko sillä vain muutama hitti? Keikalla tuli nimittäin sellainen olo, ettei niitä parhaita ralleja ollutkaan kuin muutama.

Tässä vaiheessa kiinnostukseni olisi kaiken järjen mukaan pitänyt lopahtaa. Mitä vielä. Epäilyni piti testata, joten ostin viidellä eurolla cd-paketin, jossa on yhtyeen kaksi ensimmäistä albumia.

Another Music in a Different Kitchen (1978) sisältää railakasta ja paikoitellen myös kotikutoista melodista punkkia. Omana aikanaan levy oli raikasta vettä edistyksellisestä musiikista tukahtuneille eliöille. Siinä on edelleen vetäviä kitararalleja, kuten ”I don’t mind”, mutta albumin on täytynyt olla jonkinasteinen pettymys. Buzzcocks oli nimittäin tuohon aikaan jo julkaissut singleinä kuolemattomat, uskomattoman hienot punkpop-kappaleet ”Orgasm addict” ja ”What do I get”. Vuonna 1977 ilmestyneellä Spiral Scratch -omakustanne-ep:llä puolestaan oli ”Breakdown”, josta kotimainen Ratsia teki iskevän version nimellä ”Ihohygieniaa”.

Ei ole ihme, ettei yhtye tehnyt albumillista aivan samantasoista musiikkia. Huono levy Another Music… ei kuitenkaan ollut. Ei se ole huono tänä päivänäkään, mutta se ei enää tunnu niin relevantilta kuin sen on täytynyt tuntua vuonna 1978. Onneksi omalla cd-painoksellani on lisukkeena pari taivaallista singlebiisiä.

Toinen albumi Love Bites (1978) ilmestyi samana vuonna. Sieltä löytyy tuo rakastamani ”Ever fallen in love”. Muu tuotanto on tasapaksumpaa. Tilanne on sama kuin ensialbumin kohdalla: ei edelleenkään missään tapauksessa huono levy, mutta sillä on liian vähän klassikon asemaan nousseita kappaleita. Jos mukana on yksi täydellinen kappale, moni keskitasoa parempi, esimerkiksi ”Sixteen again”, vajoaa keskinkertaisuuden massaan.

A Different Kind of Tension (1979) julkaistiin seuraavana vuonna. Yhtäkkiä yhtye kuulostaakin viattomuutensa menettäneeltä, kypsältä ja vähemmän suoralta. Nimikappale on jopa kokeileva, tällä kerralla erittäin myönteisessä merkityksessä. Levy on varmasti karkottanut aikaisempia faneja mutta tuonut samalla uusia. Jo albumin biisien nimet kertovat muutoksesta. Toki sieltä löytyy yksinkertainen toteamus ”You say you don’t love me”, mutta siellä on myös ”Hollow inside” ja ”I don’t know what to do with my life”. Ja se onttouden syy ei ole toisen viilentyneet tunteet, vaan tuntematon. Yhtye siis heittäytyi eksistentialistiseksi. Ei ihme, että seuraavaa levyä pitikin odottaa 14 vuotta. En ole tosin varma, kuinka paljon innokkaita odottajia oli.

Trade Test Transmission (1993) oli paluulevy, joka – kiitos Anttilan hintapolitiikan – tuli tutuksi jo parikymmentä vuotta sitten. Se ei koskaan säväyttänyt, vaikka pyöräytinkin sitä soittimessa kerran suunnilleen joka kolmas vuosi. Nyt kuunneltuna on sanottava, ettei se ole koskaan kuulostanut paremmalta. Siinä on muutamia hyviä ja runsaasti kelvollisia biisejä. Kuunnelkaa vaikka ”Isolation”. Mutta toisaalta se on samalla jokseenkin irrelevantti: kukaan tuskin parin kaljan jälkeen hehkuttaa, miten Buzzcocksin TTT muutti elämän. Tai jos tällaisia on, haluaisin kuulla tarinan.

All Set (1996) on yhtyeen viides albumi, josta on yhtä paljon kirjoitettavaa kuin keskimääräisestä punk-bändin viidennestä albumista. Ihan kivaa edelleen, mutta mikä on kohderyhmä? Alkuperäiset fanit? Bändi ei pyri uudistumaan, eikä tee parasta jälkeä siinä perinteisessä kaavassaan, joten innostuminen on aika vaikeaa. Hetkinen, onhan siellä ”Point of no return” – oikeasti hieno biisi – ja Steve Digglen sävellys ”What am I supposed to do”.

Modern (1999) ei ole tarjolla Spotifyssa, eikä sitä löydy hyllystäni, joten tein pari hakua YouTubesta. Levyn avaava ”Soul on a rock” on iskevä, samoin videobiisi ”Thunder of hearts” on albumin parhaimmistoa, mutta ei tästä klassikkoa muodostu, edes bändin omassa diskografiassa.

Neljän vuoden tauon jälkeen ilmestynyt Buzzcocks (2003) jatkaa tutulla linjalla. Kun aloitan kuuntelun, kirjoitan parin ensimmäisen biisin aikana seuraavasti: ”Samaa voi sanoa levyn tasosta. Maailma ei tuntuisi tyhjältä ilman sitä, mutta ei sillä myöskään täytetä tärkeän musiikin kokoista koloa. Levy on tasapainoista ja vähän tasapaksua punkpoppia.” Olen näpytellyt sanoja ruudulle ennen aikojaan. Saavun seitsemänteen raitaan ”Sick City Sometimes” ja pysähdyn. Tämähän on todella upea kappale, kypsän Buzzcocksin klassikko. Tämä ei ole Shelleyn vaan Digglen sävellys. Myös levyn päättävä ”Useless” oikeuttaa julkaisun olemassaolon.

Flat-Pack Philosophy (2006) oli tuttu entuudestaan sen verran, että asiallisesti rullaava nimibiisi oli julkaistu Uncut-lehden kokoelmalla. Muutoin levy oli tuntematon. Joskus se voisi iskeä ihan hyvin, mutta Buzzcocks-putkessa se tuntuu tasaiselta. Siltä puuttuvat alkuaikojen täysosumat mutta myös edellisen albumin parhaiden kaltaiset valopilkut. En tätäkään sanoisi huonoksi levyksi, mutta vielä vaikeampaa olisi väittää sitä kumoukselliseksi.

Vastaus Edinburghin keikalla itselleni esittämääni kysymykseen on valitettavasti varovaisen myönteinen. Buzzcocksilla ei ole tunnetuimpien biisien ulkopuolella puolisalaista samanlaisten pophelmien varastoa. Silti yhtyeellä on nippu kelvollisia biisejä. Ja mikäli yhtyettä kuuntelee historiallisesti kontekstualisoivalla korvalla, on se edelleen yksi alkuaikansa vallankumouksellisista. Keikalla kuitenkin kysyin, miltähän tuntuisi soittaa tukevassa keski-iässä teini-ikäisenä säveltämiä biisejä, jotka ovat kaikkien mielestä parempia kuin mikään myöhemmin tehty. Säveltäjä-laulaja-kitaristi Pete Shelleyn pulleanturpean olemuksen apaattisuus antoi yhden vastauksen. Vähemmän bändissä säveltäneen Steve Digglen innostunut kitarointi ja karismaattiset show-elkeet antoivat täysin toisenlaisen vastauksen.

Ei kommentteja: