Lueskelin
eräinä päivinä Lauri Hongon suomenkielistä klassikkoteosta Uskontotieteen näkökulmia (1972) tehdessäni luentoja. Honko oli professori opiskeluaikanani, mutta virkaa hän hoiti vain
viimeisen syksyn ennen siirtymistä eläkkeelle vuoden 1997 alussa.
Honko
ei opettanut minua muuten kuin muutaman kuukauden ajan graduseminaarissa. Vein
hänelle yhden esseeksi tarkoitetun tekstin, mutta Lauri vaati, että teen siitä
seminaariesitelmän. Suostuin, ja pidin esitelmäni heti graduseminaarin
alkajaisiksi syksyllä.
Muuten
en pahemmin ollut tekemisissä vuonna 2002 yllättäen kuolleen professorin
kanssa. Olen toki ymmärtänyt hänen merkityksensä tieteenalalla, mutta kenties
tutkimusaiheiden erilaisuuden vuoksi en ole kovin usein viittaillut Honkoon.
Nyt kuitenkin siirtymäriittejä käsittelevässä artikkelissa oli jotain pysäyttävää.
Honko kirjoittaa (sivulla 155):
”Kun
yhteisörakenteessa tapahtuva muutos on pantu näytteille ja kun sille on
hankittu kollektiivinen hyväksymys, on riitin tarkoitus saavutettu. Tämä
aspekti jää usein havaitsematta niiltä uskontotieteilijöiltä, jotka
kiinnittävät päähuomion äitiä ja lasta uhkaaviin supranormaaleihin olentoihin
ja voimiin.”
Tämä
on oivaltava huomio. Se haastaa sellaisen uskontotieteen, jossa keskitytään
uskomusolentoihin ja niihin liittyviin uskomuksiin. Honko jatkaa:
”Analyysi
tapahtuu tällöin yksipuolisesti kansanomaisen ajattelun tasossa, ja tapojen
selityksiksi hyväksytään ne perustelut, joita uskovan yhteisön jäsenet itse
antavat. Esimerkkimme kohdalla tämäntyyppinen analyysi johtaisi seuraavaan
päätelmään: toinen eristyskausi on olemassa siksi, että uskotaan [auringon
lähellä sijaitsevan taivaankappaleen] Keirtin voivan vahingoittaa äitiä ja
lasta.”
Honko
muistuttaa, ettei yhteisön jäsenten omat uskomukset ole selitys. Niiden
tunteminen on olennaista, mutta niihin ei tule jäädä jumiin. Honko tarjoaa
sosiaalisiin funktioihin keskittyvän lähestymistapansa vaihtoehtoiseksi
selitykseksi, sille, miksi eteläintialaisen Toda-kansan parissa raskaana
olevilla naisilla on eristysjaksoja. Raskaana olevat naiset siirtyvät
liminaalivaiheen kautta statuksesta toiseen, arvostettuun äidin rooliin. Honko
toteaa:
”Keirt
ei kuitenkaan ole muuta kuin erään normin sanktio, vahvike. Ja erittäin usein
itse normit ovat vanhempia kuin niiden supranormaalit perustelut.”
Voilà!
Toisinaan, kenties ”erittäin usein”, supranormaalit perustelut syntyvät
tukemaan jo olemassa olevaa sosiaalista normia. Tämä mahdollisuus
sulkeistetaan, jos tutkitaan vain sitä, millaisia supranormaaleja olentoja
ihmisten uskomusjärjestelmiin kuuluu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti