Kun
menin paikalliseen kirjakauppaan ostamaan Voltairen filosofista sanakirjaa,
jonka olin huomannut olevan alennuksessa, matkaan tarttui myös aivan toisenlainen
klassikko: ”punkin kummisedäksi” tituleeratun Richard Hellin kohtuullisen tuore
omaelämäkerta Sopeutumattomien sukupolvi
(2013).
Alkuperäiseltä
nimeltään teos on hienompi: I Dreamed I
Was a Very Clean Tramp. Se kertoo yksilön elämästä, mutta itselleni
kiinnostavinta siinä on Hellin osallisuus New Yorkin omintakeisen punk-skenen
synnyssä ja muotoutumisessa.
Kirjaa
on luettava yli 100 sivua ennen kuin päästään musiikkiin. Sitä ennen Hell,
oikealta nimeltään Richard Myers, käy läpi nuoruuttaan ja repaleisia
kouluaikojaan. Sitten hän muuttaa New Yorkiin, lopullisesti. Tuohon saakka
kirjassa on muutamia musiikillisia viitteitä Rolling Stonesiin ja muihin
aikansa rajumpiin bändeihin, mutta Helliä kiinnosti enemmän runous.
Sama
meno jatkuu New Yorkissa. Musiikki tulee ikään kuin yhdeksi taiteelliseksi
itseilmaisun kanavaksi. Runojen sijaan ja asemesta voi tehdä myös sanoituksia
ja säveltää. Soittotaito tässä vaiheessa on tulevalla basistilla olematon.
Hell
perustaa parhaan kaverinsa ja kämppiksensä Tom Verlainen kanssa yhtyeen The Neon
Boys. Jo tuossa vaiheessa on sävelletty kappaleita, jotka tulivat myöhemmin
tunnetuksi Televisionin ensilevyltä ja Richard Hell and the Voidoidsin
tuotannosta.
Kun The
Neon Boys ei löydä sopivaa toista kitaristia, hanke kariutuu, ja syntyy
Television. Hell sotkee välinsä taiteellisesti eri linjoilla olevan Verlainen
kanssa ja lähtee bändistä pari vuotta ennen ensilevyä. Hell on punk, Verlaine
taiteilijasielu.
Hell
siirtyy basistiksi Heartbreakersiin. Yhtye syntyy, kun Johnny Thunders ja Jerry
Nolan saavat kenkää New York Dollsista liiallisen huumeidenkäytön seurauksena.
Tuossa vaiheessa Hell käyttää kamaa, mutta huomattavasti vähemmän kuin
bänditoverinsa.
Tämän
jälkeen tuli Richard Hell and the Voidoids. Voidoids-nimen taustalla on Tom
Verlainen kuvaus Hellistä (”void”) keskustelussa, jossa kaikkiin laitettiin
oid-pääte.
Hellin
tuotanto on verrattain vähäistä ja epätasaista. Hänellä on muutamia hyviä
biisejä, mutta jos ollaan oikein ankaria, niin hänellä on vain yksi todellinen
klassikko: ”(I Belong to the) Blank Generation”, joka oli yhtyeen vuoden 1977 debyyttialbumilla.
Biisin teksti luetaan useimmiten kuvaukseksi tyhjästä, menetetystä
sukupolvesta, mutta sanoma on ristiriitainen. Kyse on nimittäin ___
sukupolvesta eli sellaisesta, jonka jokainen voi täyttää itse, valita, hylätä
ja valita uudelleen. Kun siitä laulaa tuskaisesti, syntyy ristiriitainen
tulkinta, jota ei voi naulata yksinomaan myönteiseksi eikä kielteiseksi.
Lähimmäksi
edellä mainitun kaltaista klassikkoutta päästään Hellin ja Dee Dee Ramonen
heroiinihöyryisessä sävellyksessä ”Chinese Rocks”, jonka sekä Heartbreakers
että Ramones levytti. Myös ensialbumin ”Love comes in spurts” ja toisen, Hellin
huumekoukun vuoksi vasta vuonna 1982 ilmestyneen Destiny Street -levyn punkpopralli ”The Kid with the replaceable
head” (joka tosin ilmestyi sinkun b-puolena jo 1979) ja ehkä vielä saman levyn
”Time” ja ”Ignore that door” ansaitsevat kunniamaininnan.
Kun
kirjassa päästään CBGB-klubin vaiheisiin, alkaa sivuilla hengailla tuttua
porukkaa Ramonesista ja Patti Smithistä Blondieen. Yksi musiikillisesti
kiinnostavimmista, hieman vähemmän tunnetuista sivuhahmoista on Peter Laughner,
24-vuotiaana kuollut sävellystaitoinen
älykköversio Sid Viciousista. Laughner oli perustamassa Pere Ubua ja sitä ennen
vaikutti Rocket from the Tombsissa. Hänen parhaimpiinsa kuuluu yhdessä Cheetah
Chromen kanssa RftT:lle tehty ”Ain’t It Fun” – biisi, joka tuli tunnetuksi Dead
Boysin versiona.
Hellin
asema ”punkin kummisetänä” perustuu osittain hänen rooliinsa skenessä New
Yorkissa. Tärkeämpi on kuitenkin hänen tyylinsä (revityt vaatteet ja lyhyt
ylöspäin sojottava kampaus), jonka hetken New York Dollsia manageroinut Malcom
McLaren toisti brittiläisessä Sex Pistolsissa. Kun Blondien Chris Stein selaili
lehteä, jossa oli juttu Sex Pistolsista, hän totesi Hellille: Tule katsomaan,
täällä on neljä jätkää, jotka näyttävät sinulta.
Kirjassa
käsitellään 80-luvun jälkeistä aikaa vain parilla lauseella. Kun epilogissa
palataan Tom Verlaineen, jää käsitys, että hän on Hellin herkkä kohta, jota
raapaistaan vain pinnalta.
Lukemisen
taustamusaksi sopii Richard Hell and the Voidoidsin albumi Blank Generation vuodelta 1977 sekä Spurts: Richard Hell Story, johon on koottu miehen parhaita edellä
mainitun Voidoidsin lisäksi The Neon Boysilta, Heartbreakersilta,
Televisionilta ja Dim Starsilta, joka oli Hellin bändi 1990-luvulla.
Lisäksi
kirjan soundtrackiksi kelpaa kirjassa muutamaan otteeseen mainitun Ork
recordsin pian ilmestyvä kokoelma New York New York, joka kattaa yhtiön koko
tuotannon ja sisältää Hellin lisäksi Televisionia, Alex Chiltonia, Feeliesiä ja
muutamia obskuurimpia artisteja.
Ai
niin, kirjassa käsitellään kohtuullisen paljon huumeita ja seksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti