Joulun
aikaan pistäydyin Kiteellä Kansallisessa kirjakaupassa. Alepinosta pongahti
esiin Janne Salmen kirjoittama Tigers
Story: Teddy & the Tigersin tarina (2012). Lueskelin sitä jouluna ja
mieleeni tuli kuunnella yhtyeen levyt läpi.
Tehdään
nyt kuitenkin heti alussa selväksi se, että en ole niin vanha, että olisin
ollut mukana 70-luvun lopun tiikerivillityksessä. Lapsena toki sain kaikuja
siitä. Jo lastentarhassa joku muistutti, mitä pitää sanoa, jos kovat pojat kysyvät,
olenko diinari vai punkkari. Vanhojen Suosikkien selailu lapsena muistutti,
että Tiikeritrio notkui pitkään lehden lukijoiden listalla. Olisinko joskus
laittanut julisteenkin seinälle – kuka näitä muistaa? Paremmin bändin musiikki
tuli tutuksi vasta teininä, kun perehdyin rockabillyyn. Silloin ostin pari
vinyyliä, jotka ovat edelleen hyllyssä, mutta missään vaiheessa Tiikerit ei ole
ollut identiteettini muokkaamisen kannalta erityisen keskeinen yhtye, joten
mennään studioalbumeihin.
Bobbin’ (1978) on levy, jota on pakko
yrittää kuunnella arvioiden, miltä se on tuntunut ilmestymisaikanaan. Nyt
kuunneltuna se on enimmäkseen keskitasoista vaikkakin oikein sympaattista
räpellystä, jonka pohjana ovat sittemmin puhkikuluneet rokkiklassikot. Kolme
omaa biisiä on mahtunut mukaan. Tosin suurimmalle osalle levyn kuuntelijoista
Cochranin, Hollyn ja Vincentin rokkiklassikot olivat tuntemattomia, joten tällä
on heitetty sisään joukko teinejä. Ylivoimaisesti levyn paras koveri on Cliff
Richard and the Shadowsin ”Dancing shoes”, josta tuli lähes Teddyjen oma. Aikan
laulussa on nikottelua jopa liiaksi, mutta samalla siinä on sävyä, jota ilman
yhtyeestä ei olisi tullut niin suosittua kuin siitä tuli. Levyn kansi on
edelleen kamala. Piirroskannessa rumpalin ajatuskupla kertoo levyn nimen
(”Bobbin’”) ja kaksi bändäriä toteaa yhteen ääneen: ”I’ve got to bop with
him!”. Teos on Pokon ensimmäisenä julkaistu pitkäsoitto.
Burn It Up (1978) ilmestyi vielä samana
vuonna ja meni listaykköseksi. Itse löysin sen vuosia myöhemmin vinyylinä
purkukunnossa olevasta osto- ja myyntiliikkeestä 12 markan (2 euroa) hintaan. Jos
debyytin kansi oli hirvittävä, tämä on oikeastaan tyylikäs. Kaverit poseeraavat
kameralle, ja siinä kaikki. Itse albumi alkaa yhtyeen kenties tunnetuimmalla
omalla biisillä ”Tiger twist”. Muutenkin levyllä on kiitettävästi yli puolet
omia sävellyksiä. Niistä erityisesti balladi ”She’s too young” on onnistunut.
Koveritkin toimivat mukavasti, vaikka jos esittää Cochrania ja Burnettea (”Cut
across shorty”, ”Tear it up”) ei voi kuvitella ylittävänsä alkuperäisiä. Vaikka
albumi ilmestyi nopeasti debyytin jälkeen, se on huomattavasti kypsempi – ja
siten myös parempi – kokonaisuus. Levy meni listaykköseksi.
Rock-a-billy Rebel (1979) tuli ostettua
käytettynä joskus teininä. Se ilmestyi noin vuosi debyytin jälkeen, joten tahti
oli kiivas. Se nauhoitettiin Tukholmassa. Manageri Kari Heikonen halusi muuttaa
imagoa kovemmaksi, pois teinityttöjen unelmapojista. Näin ollen bändi puettiin
nahkaan, jossa he poseeraavat takakannessa, ja etukanteen lykättiin
etelävaltioiden lippu. Kansi on näkökulmasta riippuen typerä tai naurettava,
samoin kuin nahkatiikerit. Basisti A-P totesi myöhemmin: ”Nää nahkahousut ei oo
oikein mun juttu!” Kovempi look heijastui myös musiikkiin. ”South’s gonna rise
again” avaa levyn ja heti perään tulee ”Honey hush” Tällaiset raidat olivat
omiaan karkottamaan pikkutytöt. Se kertoo linjasta muutakin: yli puolet
biiseistä on kovereita. Laajemmin katsottuna kyse on vain pienestä siirrosta.
Edelleen bändi kuulostaa omalta itseltään, ja albumi on oikeastaan hyvä muisto
omasta ajastaan. Oma suosikkini on b-puolen avaava oma sävellys ”Touch
o’rockabilly”.
Tiger Tracks (1980) levytettiin samoissa
sessioissa Tukholmassa edeltäjänsä kanssa. Siitä suunniteltiin julkaisua, jolla
suosio säilyy yli komppiryhmän armeija-ajan. Sitä ei yleensä edes lueta
studioalbumeihin, koska se koostuu enimmäkseen aikaisemmin levytetyistä ja
sinkkuina julkaistuista biiseistä. Kaikki olivat lainaraitoja. Promoja ei
lähetetty oikeille henkilöille ja siten siitä ei myöskään ilmestynyt arvioita. Poko
oli myynyt nauhat K-Telille. Oltiin lopun alussa. Itse levy on kooste varsin
kelvollisia raitoja. Erityisesti ”Broken heart” ja ”Tribute to Buddy Holly”
kuuluvat bändin parhaisiin. Niiden lisäksi lätyllä on joukko muitakin vähemmän
puhkisoitettuja lainaraitoja, joita ei tarvitse nolostella. Toisenlaisella
promootiolla levy olisi voinut menestyä selvästi paremmin.
White Hot Rock (1980) julkaistiin
nimellä Tigers. Sillä haluttiin eroon diinarimenosta ja mentiin lähemmäksi
perusrokkia Dave Edmundsin tyyliin. Jo kansi – valkoinen tausta ja lättänät
tukat eikä rokkikledjuja – oli monille tarpeeksi hyvä syy jättää levy kauppaan.
Avausraita ”El Diablo” on kuitenkin onnistunut, ja se onkin lykätty yhtyeen
kokoelmille. Muuten levystä on vaikea sanoa mitään hyvää tai pahaa. Sitä on
keskinkertaisuus ja intohimottomuus. Bändi hajosi syksyllä 1980. Syinä olivat
suosion lasku, raskas keikkatahti ja kyllästyminen.
Master Cuts (2012) ilmestyi yli
30-vuoden tauon jälkeen. En tiedä, kuinka paljon sitä odotettiin ja millaisin
tunnelmin. Kokoonpano on kuitenkin melkein sama: alkuperäinen trio varustettuna
soolokitaristi Ykä Putkisella. Ensimmäinen vaikutelma on, että Aikan ääni ei
ole kunnossa. Siitä on vaikea päästä plussan puolelle. Mukana on odotetusti
kovereita ja originaaleja, joskin vain ”Crazy Sherwood Shake” on kokonaisuudessaan
Aikan nimissä. The Moonlightersin ”Broken heart” on Tiikereillä toistamiseen
levytettynäkin hieno biisi, Mac Curtisin ”Turn away from me” on onnistunut enkä
halua moittia muitakaan, mutta klassikkoa tästä ei tule. Koko paketti tuntuu
keskinkertaiselta ja siksi musiikillisesti verrattain tarpeettomalta. On
kuitenkin tarpeetonta suhtautua nyrpeästi siihen, että jätkät haluavat vielä
levyttää alkuperäisellä nimellä. Kuriositeetteja on monenlaisia. Se ei ole
keneltäkään pois, mutta ei se kovin paljon kuuntelijallekaan anna. Kansi on
tavallaan hauska. Siinä istutaan parturoitavana levyn nimen monimerkityksellisyyteen
vihjaten.
On
helppo kyseenalaistaa Fancy Dan -nimellä aloittaneiden keravalaisten
Tiikereiden musiikilliset saavutukset. Bändi oli Jenkki-purukumin mainos, joka
julkaisi Sherwoodin sanomia teinitytöille. Sama bändi julkaisin biisin nimeltä
”Balls”, luullen sen tarkoittavan juhlia. Kriitikot olivat syystäkin
ambivalentteja arvioidessaan yhtyeen tuotoksia. Bändi teki asioita niin
kiireellä, ettei omalle sävellystyölle ollut paljon tilaa. Tätä kuvastaa hyvin
Aikka Hakalan kommentti runsaasti levyostoja sisältäneen Lontoon reissun
jälkeen: ”Ei siis hätää. Kun päästään himaan, ohjelmistoa riittää vaikka
loppuiäksi. Eläköön Tigers niin kauan.”
Teddy
& the Tigers on kuitenkin merkittävä yhtye muutamasta syystä. Ensinnäkin se
oli hetken valtavan suosittu. Toiseksi se räjäytti rockabilly-buumin käyntiin,
jonka vastapooliksi muodostui punk ja erityisesti samalle levy-yhtiölle
levyttävä Eppu Normaali. Kolmanneksi, ja edelliseen liittyen, se esitteli
aikansa nuorisolle 50-luvun rokkia. Vanha oli tuolloin uutta ja tuntematonta.
Neljänneksi se toi yhdenlaisen jännitteen suomalaisen rokin kenttään
haastaessaan Hurriganesien aseman englanninkielisen rockin valtiaina.
Viidenneksi se aloitti Poko-yhtiön julkaisut. Kuudenneksi se toimii hyvänä
tapauksena sekä jokseenkin varoittavana esimerkkinä siitä, miten taidokas
manageri ohjailee nuoria soittopoikia. Seitsemänneksi Aikka Hakalan
ensimmäisenä levyttäneenä bändinä se on merkkipaalu yhden nykyään aliarvostetun
suomalaismuusikon uralla. Kahdeksanneksi olihan Tiikerit nyt valovuoden parempi
kuin Vexi Salmen johtaman Rockin’ -levymerkin signaamat torttubändit.
Yhdeksänneksi ilman Tiikereitä meillä ei taitaisi olla Sleepy Sleepersin aina
naurattanutta parodiarallia ”Pumpulitissit”.
Kirjan
sivujuonteena käy ilmi, miten manageri Kari Heimonen (Johnny Flight) on
touhunnut useammalla taholla. Ennen tiikerihommaansa hän työskenteli
Virtaselle. Hän vaikutti myös Eppu Normaalin uraan alkuvaiheessa. Hän löysi
Jorma Kääriäisen, joka alkoi esiintyä nimellä Freddie Falcon. Tiikerien
peräsimestä lähdettyä hän luotsasi Rebel-levymerkkiä, joka julkaisi
suomirockabillyn sittemmin klassikoiksi muodostuneita artisteja, kuten Buck
Jonesia.
Tiikereiden
jälkeen rumpali Pale ei ole pahemmin kapuloisiin koskenut pääbändinsä ulkopuolella.
Basisti A-P on soitellut, mutta niistä kuvioista ei ole sen kummempaa
kirjoitettavaa. Aikka sen sijaan jatkoi soittohommia heti tiikereiden jälkeen.
Rockabillyn supergroup Lonestars otti vaikutteita kantrista. Se vaihtui Falconsiksi,
joka pukeutui nahkaan ja soitti billyhenkistä bluesrokkia. Bändin vuonna 1981
ilmestynyt albumi Flamin löytyy
hyllystä ja siinä on muutamia potkivia biisejä. Bad Signin aikaan Aikka antoi
tukan kasvaa. Se soitti vähemmän billyä ja enemmän valkoista bluesrokkia viiden
levyn verran. Aloittelijan paketti on 44 biisin tuplaceedee Travlin Bone 1983-88, jolta löytyy myös
yhtyeen paras oma biisi ”Be seeing you”. Harmi vain, ettei paketissa ole
erittäin onnistunutta rollarikoveria ”Mother’s little helper”. Myöhemmin Aikka
soitti Irwinin bändissä, Cast Iron Armsissa ja muutamissa muissakin.
Kuten
tämän tekstin alusta käy ilmi, olin liian nuori näkemään alkuperäisiä
Tigerseja. Näin kuitenkin Teddy and the New Tigersin alaikäisenä baarissa ja
myös Aikan soolona. Niistä on vain hyviä muistoja.
1 kommentti:
Olihan se kova ja vinyylinä pyörii edelleenkin säännöllisesti. Molemmat ja pari muutakin kokoonpanoa nähneenä täytyy sanoa et yksi parhaista livebändeistä hillittymällä pikkutyttöjen hysterialla.
Lähetä kommentti