Teininä
löysin punkin ja aloin haalia hyllyyni keskeisiä levyjä. En muista tarkasti
järjestystä, mutta luultavasti hyvin pian Ramonesin ja Clashin jälkeen ryhdyin
kuuntelemaan Dead Kennedysiä. Ostin Fresh
Fruit for Rotting Vegetables -albumin ja soitin sitä parille kaverilleni, joiden
mielestä tukkahevi oli parasta musiikkia. He hahmottivat, että Ramones oli
hauska ja että Clashissa oli rokkiasennetta, mutta Dead Kennedysille ei
löytynyt ymmärrystä.
Myöhemmin
hyllyyni on ilmestynyt kaikki muutkin studiolevyt, ”Holiday in Cambodia”
seiskatuumaisena, ”Too Drunk to Fuck” 12-tuumaisena ja b-puolista ja
harvinaisuuksista koottu Give Me
Convenience or Give Me Death.
Yhtyeen
nokkamiehen Jello Biafran projekteista kuuntelin teininä aktiivisesti Lardia – The Power of Lard -ep (1989) ja The Last
Temptation of Reid -albumi (1990) ovat hyllyssä – Nomeansnon kanssa tehtyä
kimppalevyä (1991) ja D.O.A:n kanssa tehtyä levyä (1990). Ne löytyvät edelleen
hyllystäni. Jostain syystä Mojo Nixonin kanssa tehtyä levyä (1994) en koskaan
ostanut, mutta siinä on hyviä vetoja. Yhteistyötä Melvinsin kanssa en
oikeastaan tunne (levyt 2004, 2005), joten laitan kuunteluun. Tumor Circus
-nimellä tehty levy vuodelta 1991 jäi teininä satunnaisten biisien varaan,
mutta tätä varten kuuntelin sen Spotifysta. Se on oikein kelvollista kamaa,
mutta ei parasta soppaa, mihin Jello on lusikkansa laittanut. Guantanamo School
of Medicinen kanssa tehtyjä kelvollisia levyjä olen kuunnellut vain pintapuolisesti
(2009, 2011, 2013).
Kun
tein pienen arviointitehtävän kustantajalle, sain muutamia kirjoja. Yksi niistä
oli Alex Oggin Fresh Fruit for Rotting
Vegetables (2014). Kirjassa on riittävästi ilonaiheita faneille, mutta se
ei aivan nouse musiikkikirjojen klassikoiden joukkoon. Se keskittyy nimensä
mukaisesti yhtyeen tunnetuimpaan albumiin, joka oli myös debyytti. Kirja
selittää yhtyeen jäsenten keskinäisiä riitoja, valaisee oikeusjuttuja muiden
kanssa ja erittelee yksittäisten biisien syntyä ja äänitystä. Se kertoo kaiken
tämän ohessa laulaja Jello Biafran pyrkimyksestä päästä pormestariksi ja
yhtyeen vittuilusta aikansa musiikkibisnekselle vieraillessaan Bay Area Music
-palkintogaalassa. Siinä on paljon kuvia – vähän liikaakin – ja sarjakuvia.
Oggin
kirjan oheen suosittelen Fresh Fruit for
Rotting Eyeballs -dokumenttia, jossa (suunnilleen samojen asioiden) pääkertojana
on yhtyeen kitaristi East Bay Ray. Se keskittyy yhtyeen alkuvaiheisiin ja
sisältää paljon livepätkiä. Se löytyy vaikkapa YouTubesta, mutta Jelloa ei
dokkarista löydy (paitsi laulamassa).
Yhtye
ei koskaan näyttänyt siltä, mitä punkkareiden oletettiin näyttävän. DK:ssa oli
rillipäitä ja taviksia, ei piikkitukkaa ja hakaneuloja. Sen poliittisuus oli
aikaansa sidottua, kohdennettua kommentaaria, ei yleistä kapinaa ei mitään
vastaan. Itselleni tärkeintä oli kuitenkin musiikki, joten mennään albumeihin.
Fresh Fruit for Rotting Vegetables
(1980) on todellinen punk-klassikko samalla tavalla kuin Ramonesin ja Clashin
debyytit. Sillä ei ole yhtään huonoa biisiä tai ainakaan sellaista, jolla ei
olisi oikeutettua paikkaa albumikokonaisuudella. Se on selkeästi parempi kuin
Sex Pistolsin Never Mind the Bollocks.
Kriitikot eivät lämmenneet suuresti, mutta ostava yleisö tajusi levyn hienouden
Iso-Britanniassa ja muuallakin. Suomessa levy nousi top kymppiin. Albumi on
vaikuttanut niin moniin ihmisiin, ettei kehujen listaamisessa ole mieltä. Levyä
itseään kuvaa kuitenkin erittäin hyvin Dinosaur Jr:n Lou Barlow’n kommentti:
”Kuuntelin sitä lakkaamatta yrittäen selvittää, miten se oli tehty. Joka kerta
olin yhtä hämmästynyt.” Kuinka monesta punk-klassikosta on sanottu samaa?
Mojo-lehtikin nimesi albumin musiikillisesti monitahoisimmaksi punk-levyksi.
Nykypäivän näkökulmasta sen äänimaailma ei ole kovin ihmeellinen, mutta
edelleen sen kuuntelu on elähdyttävää. Monipuolinen ja oivalluksia täynnä oleva
levy, jolla on yksittäisiä ”hittejä”. Mutta lopputuloksen tekee kokonaisuus.
Siksi en aio listata ja eritellä biisejä, vaan toivotan hyvää kuunteluhetkeä
albumin parissa. Sen kansikuva on muuten peräisin homoseksuaali Harvey Milkin
tappamisesta saadun kevyen tuomion julistamista seuranneista mellakoista
toukokuussa 1979.
In God We Trust (1981) on jo
monimutkaisempi tapaus arvioitavaksi. Miniälppärillä on kahdeksan biisiä,
joista puuttuvat debyytin oivallukset. Silti kokonaisuus on melko mainio. Se
osoittaa keskisormea ”moraaliselle enemmistölle” ja kristilliselle oikeistolle.
Siellä on klassikko ”Nazi punks fuck off”, energiapurkaus ”Dogbite”, hauska Frankie
Laine -koveri ”Rawhide” ja ”California Über Allesiin” pohjaava uusi versio
”We’ve got a bigger problem now”. Levyn neljä ensimmäistä raitaa ovat
asiallista kaahauspunkkia ilman tarttuvuutta, joten olen pitänyt tätä aina
askeleena heikompaan suuntaan. Siitä huolimatta se löytää tiensä vinyylilautaselle
säännöllisesti.
Kenties
miniälppäriä olennaisempaa on se, että samana vuonna ilmestyi single ”Too drunk
to fuck”. Sen toinen puoli ”The Prey” ei ole yhtyeen tärkein biisi, mutta
a-puoli on ainakin tunnetuimpia. 12-tuumaiselta sitä kelpaa kuunnella. Sitä ei
löydy miltään viralliselta studioalbumilta, vaikka se johonkin Fresh Fruitin painokseen lisättiinkin.
Osa klassikkobiiseistä on eri versioina singleillä. Näistä syistä suosittelen
katselemaan myös studioalbumeiden ulkopuolelle. Siksi myös Holiday in Cambodia
/ Police Truck seiskatuumainen tulee kaivettua hyllystä mieluummin kuin
edellisen albumiversio.
Plastic Surgery Disasters (1982) on
hitaampi kuin In God eikä se ulotu aivan
niin moneen suuntaan kuin Fresh Fruit.
Ostin sen älppärinä parinkymmenen prosentin alennuksella lukiolaisena. Kansi on
upea: Michael Wellsin valokuva ”Hands”, jossa nälkiintyneen tummaihoisen käsi
on terveenoloisen valkoihoisen kädessä. Paketissa on paksu vihko kuvakollaaseja
ja sanat, joita suomentelin sanakirjan avulla. Ennen muuta totesin sen olevan
erinomainen levy. Olen edelleen samaa mieltä. Yksi suosikeistani on ”Government
flu”, joka avaa levyn. Mutta jos nimetään letkeä ”Winnebago warrior” (josta
Mojo Nixon teki hienon kantriversion), vauhdikas ”Buzzbomb”, melodinen ”Moon
over marin”, uhkaava ”Riot”, ”Dead end” ja ”Forest fire”, on nimetty puolet
raidoista mainitsematta muita kuin loistavia biisejä. Albumi nousi Brittien
indielistan kakkoseksi ja ainakin myöhemmät kriitikot ovat kehuneet albumia
vuolaasti. Levystä ei kuitenkaan tule classic rockia, kuten Clashista,
Ramonesista ja Sex Pistolsista.
Frankenchrist (1985) löytyy muiden
tavoin hyllystä, mutta sillä ei ole koskaan ollut vahvaa vaikutusta minuun.
Sillä on muutamia hyviä biisejä, kuten ”MTV Get off the air”, ”Soup is good
food” ja vaikkapa ”Hellnation”, mutta kokonaisuus on aina jättänyt muita levyjä
kylmemmäksi. Brittien indielistalla se toki meni ykköseksi, ja poliittinen
sanoma on läsnä kuten aina ennenkin.
Bedtime for Democracy (1986) on
vauhtilevy, jonka ilmestyttyä bändi hajosi välittömästi. Sillä on vauhtia In Godin tavoin, mutta aikaisempaa
vähemmän ideaa. Kansi on taas upea, samoin kuin vinyylin lisukkeena tullut Fuck
Facts -lehti. Tekstit käsittelevät tuttuun tapaan Reaganin ajan Yhdysvaltojen
epäkohtia. Biisit sen sijaan jättävät toivomisen varaa. Oikeastaan vain rumpali
D.H. Peligron tekemä ”I Spy” menisi suoraan minun best of -kokoelmalle. Huonona
en ole levyä koskaan pitänyt, sillä sitä ei missään tapauksessa ole. Bändi ei
vain yltänyt parhaimpiensa tasolle. Se ylsi kuitenkin edeltäjänsä tavoin
Brittien indielistan ykköseksi.
Studioalbumeista
ensimmäinen tulisi löytyä jokaisen punkista kiinnostuneen hyllystä. Muut ovat
vähemmän välttämättömiä. Plastic on
erinomainen ja pari viimeisintä sopii niille, jotka ovat jo bändiin erityisen tykästyneet.
Dead
Kennedys oli San Franciscon punk-skenen merkittävin yhtye. Sitä edelsi The Offs
ja The Germs julkaisi ensilevynsä GI
vuotta aikaisemmin (1979) kuin DK, mutta DK:sta tuli toisella tavalla kuolematon.
Se oli jotain muuta kuin brittiläiset edeltäjänsä. Se oli paljon
monimutkaisempi ja poliittisempi kuin New Yorkin Ramones (DK:n ensialbumilla on
jonkin verran progejuttuja eivätkä soittajat olleet vasta-alkajia). Se oli
yhdysvaltalaiselle hc-skenelle merkittävämpi kuin mikään suurista
punk-bändeistä (Clash, Ramones, Sex Pistols). Itselleni Clash ja Ramones ovat
tärkeämpiä, mutta DK tulee heti niiden perässä. Kaikilla kolmella on ollut iso
asema elämäni ääniraitana teinistä nykypäivään.
Dead
Kennedys on vaikuttanut niin moniin myöhempiin muusikoihin ja genreihin
indiestä metallin kymmeniin alalajeihin, ettei niiden listaamisessa ole mitään
järkeä. Yksi kuriositeetti on kuitenkin hyvä mainita. Kun avaa Green Dayn Insomniacin kansilehdykän, sieltä
paljastuu myös DK:lle työskennelleen ja bändin upean logon suunnitelleen
Winston Smithin kollaasi. Sen kuvat on jäsennetty Dead Kennedysin ensialbumilta
löytyvän ”I Kill children” -kappaleen ensimmäisen säkeistön pohjalta. Se taitaa
olla hyvässä ja pahassa selvin linkki DK:n ja ison rahan suosion välillä.
Dead
Kennedys on keikkaillut ilman vuonna 1986 bändin hajottanutta Biafraa
muutamalla eri laulajalla, mutta ei ole levyttänyt.
ps.
Tänä vuonna en tehnyt laisinkaan listaa vuoden levyistä, koska aikaisempina vuosina
ne ovat venyneet järjettömän pitkiksi. Upeita uusia levyjä julkaistiin paljon
ja osa niistä löysi tiensä hyllyyni. Niiden parissa ja muutenkin: Hyvää uutta
vuotta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti