keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Studioalbumit osa 68 (2/2): Pink Floyd (1975–2014)

Pink Floydin kahdeksan ensimmäistä levyä syntyivät nopeasti. Tahti jatkui kiivaana 1970-luvun loppuun, muuttuen sen jälkeen verkkaiseksi. Ensimmäisessä osassa puitiin kahdeksan levyä; nyt käydään läpi loput seitsemän albumia ilmestysmisjärjestyksessä.

Wish You Were Here (1975) on klassikko kannesta alkaen. Siinähän kaksi pukumiestä kättelevät, mutta toinen on liekeissä. Levyllä on viisi raitaa. aloittaa Syd Barretille omistettu yli 13-minuuttinen ”Shine on you crazy diamond parts 1–5”. Sitä seuraa hidastempoisen kohtalokas ”Welcome to the machine”. Kakkospuolen alussa on singlenäkin julkaistu ”Have a cigar”, jolla mainio Roy Harper vierailee laulajana. Tähän olen ensiksi tutustunut Primuksen loistavana versiona (löytyy yhtyeen miniälppäriltä Miscellaneous Debris). Sen jälkeen tulee mainio nimiraita ”Wish you were here”. Levyn päättää yli 12-minuuttinen ”Shine on you crazy diamond parts 6–9” eli yhdessä osat 1–9 kattavat kaksi kolmasosaa levyn kestosta. Albumi oli myynyt jo 2004 13 miljoonaa, joten epäonnistumiseksi sitä ei voi sanoa. Sekä Gilmour että Wright ovat pitäneet tätä parhaana Floyd-albumina. Onhan tämä erittäin onnistunut teos, mutta mainitaan kuitenkin kaksi muttaa. Mutta 1: onhan tuo yhdeksänosainen hirviö paikoitellen lievästi tylsä (ei, en tarkoita, että se olisi huono). Mutta 2: olisi myös ollut kiva kuulla Floyd-albumi, joka olisi täynnä kompakteja biisejä kuten ”Have a cigar”. Minusta Pink Floyd oli tässä vaiheessa uraa eittämättä hyvällä tavalla luova, mutta samalla oman visionsa vanki. Kantani heijastelee aikalaisarvioita enemmän kuin myöhemmin syntynyttä mestariteoksen mainetta.

Animals (1977) on tuttu kansi, mutta en muista kuunnelleeni levyä koskaan aikaisemmin! Tai jos olen, niin muistijäljet ovat mitättömiä. Levyllä on viisi raitaa. Ensiksi lauletaan possuista, sitten koirista, sitten taas possuista, joiden jälkeen lampaista ja lopuksi vielä kerran possuista. Välillä lyhyesti, välillä pitkästi. Leikki sikseen. Minusta kyse on poikkeuksellisen hienosta konseptialbumista, joka perustuu George Orwellin vuoden 1945 teokseen Eläinten vallankumous, mutta vaihtaa stalinismin kritiikin kapitalismin kritiikkiin. Ensimmäinen possu on lyhyt intro, jota seuraa levyä hallitseva 17-minuuttinen, monipolvinen mutta toimiva koiralaulu. 11-minuuttinen possulaulu on vielä parempi, ehkä siksi, ettei se ole aivan yhtä mahtipontinen ja kompleksinen. 10-minuuttinen lammaslaulukin kelpaa. Viimeinen possulaulu on lyhyt epilogi. Kyse on pitkälti Watersin visiosta. Vain pitkässä koiralaulussa Gilmour on toisena säveltäjänä, muuten ne ovat Watersin nimissä. Tämä oli tavallaan merkkipaalu kosketinsoittaja Richard Wrightin lähdölle bändin virallisesta kokoonpanosta. Itse levy on saanut arvioita täysistä pisteistä aina kahteen viidestä. Ylistykset on helppo ymmärtää; kriittiset äänet pitivät bändin sanomaa vähän tylsänä ja kyynisenä. Kun samaan aikaan kuunneltiin Abbaa ja punkkia, niin voi sanoa, että monenlaista oli tarjolla, kukin hyvää omilla tonteillaan.

The Wall (1979) kuuluu kaikkien aikojen suosikkilevyihini. Tai oikeastaan siihen pohjautuva elokuva kuului toistuvasti katsottuihin lukioaikana. Ostin Roger Watersin The Wall -liven tuplavinyylinä Anttilasta hintaan 14.95 markkaa. Aika sopiva hinta, vai mitä? Vasta paljon myöhemmin ostin Aabiskukko ja levylautanen -nimisestä turkulaisesta divarista alle 40 markan hintaan The Wall tuplavinyylin. Ei ollut kallis sekään laatuun nähden. Levy on myynyt lähes 12 miljoonaa (eli 24 miljoonaa vinyylilevyä, jos niin halutaan laskea). Pääosin se on saanut kiittäviä arvioita, mutta aina mukaan mahtuu muutama kriittisempi ääni. Se on tiiviisti rakennettu konseptilevy Pinkistä, joka menettää isänsä toisessa maailmansodassa, kokee kovia koulussa, tulee rokkitähdeksi ja ajautuu eristyksiin. Metaforisesti näin rakentuu seinä Pinkin ja muun maailman välille – teema, johon kasvavien teinien on helppo samaistua, vaikka tulkinnat olivat ainakin omalla kohdallani hieman bändin sanomasta poikkeavia. Ei ole sattumaa, että olen katsonut albumiin perustuvan leffan noin 15 kertaa teininä. En pysty kuuntelemaan albumia ilman historiaa, mutta edelleen biisit kuulostavat erittäin hyviltä ja kokonaisuus harkitulta. Jopa ”Young lust”, joka toisessa asiayhteydessä olisi maailman urpoimman rokkibiisin tittelistä vakavasti kamppaileva ehdokas, on tällä levyllä paikallaan. Vaikka kyse on kokonaisuudesta, joka on mahtipontinen ja tavallaan suuruudenhullu, se on täynnä melko helposti lähestyttäviä biisejä, toisin kuin moni muu Floyd-albumi.

Final Cut (1983) on ainoa Floyd-albumi, jolla kosketinsoittaja Richard Wright ei ole mukana (myöhemmin hän oli ”ulkojäsenenä”). Se on myös viimeinen, jolla Roger Waters soittaa. Siihen nähden on mielenkiintoista, miten vahvasti se on Waters-levy: hän on säveltänyt koko paketin ja laulaa kaikki paitsi yhden (Gilmourin laulama ”Not now John”). Myös hallitseva teema on Watersille henkilökohtainen – isän varhainen menetys toisessa maailmansodassa, yhdistettynä tuolloin ajankohtaiseen Falklandin sotaan ja nousevaan Thatcherismiin. Yhtyeen aikaisempaan tahtiin verrattuna levytystauko oli pitkähkö – neljä vuotta. Albumi sai hyvin vaihtelevia arvioita. Sama näkyy myynnissä: se meni Briteissä listaykköseksi, mutta sen kokonaismyynti on huomattavasti heikompi kuin yhtyeen suosituimpien albumien. Kun Q-lehti listasi masentavimmat albumit, Final Cut sai kyseenalaisen kunnian olla mukana. Teos on tunnelmallisesti The Wallin sukulainen, mutta sen dynamiikka ei toimi yhtä hienosti, ja välillä se puuttuu. Kyse on tasaisemmasta levystä ja sävellyskynä ei ole ollut aivan yhtä terävä. Gilmourin tunnistettavasta kitarasoundista huolimatta se tuo mieleen Watersin soolot, joista innostuin myöhäisteininä. Siksi kai tämäkin kuulostaa hyvältä.

A Momentary Lapse of Reason (1987) on jännä tapaus. Se on ensimmäinen Floyd-albumi, jonka ilmestymisen noteerasin, varhaisteininä tosin. Videoraita ”Learning to fly” pyöri muistaakseni Hittimittarissa. Ei se aivan Europen tasoiselta kamalta kuulostanut, mutta jotain etäisesti viehättävää siinä oli. Itse levy menestyi paremmin kuin edellinen, mikä varmasti viehätti Gilmouria, josta oli Watersin lähdön jälkeen tullut yhtyeen uusi johtaja. Historiaan levy on kuitenkin jäänyt yllätyksettömänä albumina, joka on esittäjän nimeä lukuun ottamatta Gilmourin soololevy. Itselleni Gilmourin kitara sopii yhteen Watersin rosoisempien ja haastavampien hetkien kanssa. Pelkkä Gilmour jättää vähän hailakan maun. Turvallista ja pöhöttynyttä, välillä hyvinkin kaunista, mutta ei koskaan omaa turva-aluetta ylittävää. 

The Division Bell (1994) tuli lainattua Turun kaupunginkirjastosta ja nauhoitettua c-kasetille melko pian sen ilmestyttyä. En tosin jaksanut kuunnella sitä keskittyneesti oikeastaan kertaakaan, mutta annoin sen soida silloin tällöin taustalla, terapeuttisena rentoutumismusiikkina, kun en halunnut täyttä hiljaisuutta mutta en myöskään kuunnella suosikkiartistejani. Yritin myös testata omia rajojani altistamalla itseäni lempigenreistäni poikkeavalle musiikille eli tehdä sitä, mihin Pink Floyd ei Gilmourin komennossa koskaan kyennyt. Nyt kuunneltuna huomaan, että siellä on tuttuja biisejä eli jotain jäi c-kasetista mieleen. Levy on kuitenkin ulkokultainen. Se näyttää Pink Floydilta, se kuulostaa soundillisesti Pink Floydilta, mutta älä anna sen hämätä, se on Pink Floydia. Tosin se kuulostaa siltä, kuin joku simuloisi Pink Floydia, sillä biisien taso ei huimaa. Itse toisinaan sympatisoin tällaisia levyjä, joiden kohokohdat ovat muutamassa niukasti keskitason ylittävässä biisissä. Albumin nimi tulee brittiparlamentin kellosta, jota soitetaan, kun erimielisyyksistä on äänestettävä ja valittava puolensa.

Endless River (2014) tuli kuunneltua heti ilmestyttyä. Siinä on hienoja palasia, mutta sellaiseksi ne jäävätkin – aihioiksi, joissa on käytetty vanhoja ja uusia palasia. Tässä vaiheessa perustajajäsen ja kosketinsoittaja Richard Wright oli kuollut, joten levystä tuli jonkinlainen tribuutti hänelle. Albumilla on hyvin vähän laulua ja ysärin muotisana ambient kuvaa melko hyvin sen sisältöä, vielä paremmin kuin edellisen levyn. Tuskin kukaan yksittäisten biisien latailija innostui, sillä kohteena oli aikaisempien sukupolvien albumeihin uppoutuvat kuulijat. Silti on vaikea puhua kokonaisuudesta. Ei ihme, että arviot olivat vaihtelevia. Myönteisetkin kriitikot suhtautuivat levyyn kuin vanhukseen – on kiva, että se on aktiivinen mutta ei sitä jaksa kuunnella kovin intensiivisesti. Myönteinen suhtautuminen oli kuin vanhukselle annettu lämmin halaus – se on yhteistä historiaa  muistava ja vilpitön, koska tiedetään, että pian se ei enää ole mahdollista. Nyt kuunneltuna levy kuulostaa onnistuneelta, rauhoittavalta musiikilta, mutta ei siltä, että sen on tehnyt yksi maailman arvostetuimpiin kuuluva yhtye.

Pink Floyd jäänee minulle ambivalentiksi yhtyeeksi. Yhtäältä ymmärrän ja tunnen sen arvon. Sillä on muutamia mahtavia ja tyylillisesti erilaisilla tavoilla onnistuneita hetkiä alun psykedeliasta eteenpäin. Se on kunnianhimoinen yhtye, jonka tarkkuus ulottuu yksittäisistä biiseistä albumikokonaisuuksiin ja kansitaiteeseen. 

Toisaalta se kuulostaa paikoitellen 1970-luvun progemöhkäleeltä, 1980-luvun pöhöttyneeltä stadionrokilta ja 1990-luvun new age -henkiseltä  mietiskelymusiikilta. Läpi vuosien se on kuulostanut yhtyeeltä, joka ottaa itsensä aivan liian vakavasti. Kun kuulen jonkun hehkuttavan yhtyettä ylitsevuotavasti, otan yleensä jälkimmäisen kannan. Kun kuulen jonkun parjaavan yhtyettä, otan ensin mainitun kannan. Minun kanssani ei siis kannata keskustella Pink Floydista, jos itse vihaat tai rakastat sitä palavasti, koska hankaan vastaan molemmissa tapauksissa.

Ei kommentteja: