Suhteeni
Pink Floydiin on ollut ambivalentti. Kun toisille se on maailman tärkein bändi,
minulle se on ollut paikoitellen tylsä ja puuduttava. Kun toisille se on ollut
yhdentekevä, minulle siitä on löytynyt palasia, jotka ovat kiehtoneet kovasti.
Lukiossa yhtyeen The Wall oli
ulkomaisten Top 5 -listalla, jonka muut levyt taisivat olla pelkkää Pixiesiä.
Myöhemmin kiinnostuin yhtyeen psykedeelisemmästä puolesta. Progressiivisuudesta
olen aina pitänyt enemmän politiikassa kuin musiikissa.
Pääosa
bändin studiolevyistä on löytynyt joko hyllystäni tai ulkoiselta kovalevyltä
vuosikausia. Tai enimmäkseen jälkimmäiseltä. En kuitenkaan ole koskaan
kuunnellut albumeita systemaattisesti. Voi jopa olla, että joku levy on jäänyt
käytännössä kokonaan kuuntelematta. Olisiko aika tehdä asialle jotain?
Tarkoitukseni
on kuunnella levyt läpi ja kommentoida niitä. En aio kirjoittaa tiivistelmää
bändin tarinasta. Hyllyssäni pölyttyy Mark Blaken yli 400-sivuinen Pigs Might Fly: The Inside Story of Pink
Floyd (2007), jossa olen päässyt vasta sivulle 40.
The Piper at the Gates of Dawn (1967)
löytyy levyhyllystäni. Se oli tarjolla parilla punnalla, kun finanssikriisi
iski Britannian levykauppoihin. Painokseni on vieläpä sellainen, jossa on sama
levy kahdesti – monona ja stereona. Ei paha hinta klassikosta, ja ainoasta
Floyd-albumista, jonka yleisilmettä myöhemmin mielenterveytensä menettänyt Syd
Barrett dominoi. Iso osa biiseistä on hänen tekemiä ja laulamia. Ainoastaan
”Take up thy stethoscope and walk” on täysin basisti Roger Watersin nimissä. Levy
on täyttä psykedeliaa, mutta biisimitat ovat maltillisia. Vain b-puolen
aloittava ”Interstellar overdrive” on pitkä, yli 9 minuuttia. Se onkin levyn
kohokohta ja esikuva monille nykyisille uuspsykedeliaan kallellaan oleville
bändeille. Kokonaisuus on mainio, enkä osaa oikein kirjoittaa yksittäisistä
raidoista. Avausraita ”Astronomy domine” on muuten Voivodin koveroima ja kakkosraita
”Lucifer Sam” valloittaa lucifermaisella riffillään. Levyn heikointa antia on
kansi. Klassikko-status on ansaittu, mutta ei tämä silti ole itselleni aivan maailman
tärkeimpien levyjen joukossa. Yhdysvaltain painokseen laitettiin avausraidaksi
sittemmin klassikoksi muodostunut ”See Emily play”, jota ei löydy
brittipainokselta.
A Saucerful of Secrets (1968) sisältää
jo kitaristi David Gilmouria, koska Sydin käyttäytymisestä oli tullut
epävakaata niin lavalla (tarkoituksellinen kitaran laittaminen epävireeseen)
kuin haastatteluissa (vakiovastauksena välinpitämätön tuijotus). Mutta myös
Barrett on levyllä. Tosin hänen sävellyksiään on vain yksi, levyn päättävä ”Jugband
blues”, joka kaikessa leikkisässä sirkushenkisessä barretmaisuudessaan sopii
huonosti levyn muuhun materiaaliin. Levyn pääasiallinen säveltäjä on Roger
Waters. Levy onkin yleisilmeeltään hitaampi, synkempi ja sisäänpäin
kääntyneempi kuin debyytti. Siinä on hyviä raitoja, mutta sitä dominoi
nimibiisi. Jos se on jonkun mielestä nerokas biisi, niin olkoon – itse en pidä
sitä juuri minkään arvoisena. Sen sijaan ”Set the controls for the heart of the
sun” on levyn kohokohta. Myös avausraita ”Let there be more light” ja ”Corporal
Clegg”, joka on ensimmäinen monista yhtyeen sota-aiheisista kappaleista, ovat
hienoja: kokeellista ja psykedeelistä mutta ei itsetarkoituksellista äänisekoilua.
Albumin aikalaisvastaanotto oli maltillisen myönteistä: sitä pidettiin pienenä
pettymyksenä debyyttiin verrattuna. Kannen on tehnyt klassikkosuunnittelija-kollektiivi
Hipgnosis (käytännössä Floydin kohdalla Storm Thorgerson).
More (1969) on ääniraita samannimiseen
elokuvaan. Ja kannella on sama suunnittelija kuin edellisellä. Avauspuolen kakkosraidalla
”The nile song” bändi rokkaa hevimmin kuin koko uransa aikana yhteensä. Myös
b-puolen toinen biisi, ”Ibiza bar” on muuta albumia rankempaa. Pääosin levy
koostuu kuitenkin instrumentaaleista, mikä sopiikin elokuvan ääniraidaksi,
mutta tässä tapauksessa huonosti kotikuunteluun. Waters kunnostautuu
pääasiallisena säveltäjänä ja Gilmour hoitaa laulun. Ehkä hienoin raita on
kauniilla melodialla varustettu ”Cymbaline”. Siispä: pari toimivaa raitaa ja
loput turhaa.
Ummagumma (1969) on erikoinen tuplalevy.
Ensimmäinen koostuu yhtyeen senhetkisestä livesetistä. Toinen käsittää jäsenten
soololevytyksiä (Watersilta kaksi ja Wrightiltä, Masonilta ja Gilmourilta
yksi). Livevedoissa on avauslevyn avausraita, aina toimiva ”Set the controls…”,
alkujaan singlen b-puolena julkaistu ”Careful with the axe, Eugene” ja nyt jo
paremmalta kuulostava ”A Saucerful of secrets”. Toinen levy alkaa Wrightin
piinaavalla, yli 13-minuuttisella roskalla ”Sysyphus (parts 1–4)”. Watersin
”Grantchester meadows” on puolestaan linnunlurituksella taustoitettua
hippifolkia. Itse sävellys on kelvollinen, mutta en tiedä, millaisessa
olotilassa ärsyttäväksi yltyvä linnunlaulu on ollut nerokas idea.
Kummallisempaa on vain se, että se on tuntunut hyvältä idealta myös
toteutusvaiheessa. Sitä seuraava Watersin ”Small species…” on puolestaan
pienimuotoisena taideteoksena mainiosti toimiva äänikollaasi, mutta ei sitäkään
kotioloissa päivittäin kuuntele. Gilmourin yli 12-minuuttinen ”The Narrow way”
kasvaa loppua kohden kuulostaen tasokkaalta myöhemmältä Floydilta. Masonin
biisi on lähinnä tuulen huminaa ja ärsyttävää rytmileikkiä. Kansisuunnittelijana
toimi taas Hipgnosis.
Atom Heart Mother (1970) koostuu
a-puolen yli 20-minuuttisesta nimibiisistä ja b-puolen kolmesta lyhyemmästä
sekä 13-minuuttisesta lopetuksesta. Kuudesta osasta koostuva nimiraita sisältää
progressiivista bluesjammailua, sinfonista hidastempoista rokkia ja
kokeilevampia elementtejä. Ihan kiva tämä pöhöttävä, kohtuullisen hyvistä
elementeistä koostettu biisi on, mutta ei mikään henkilökohtaisesti koskettava teos.
Kuriositeettina mainittakoon, että Kubrick halusi käyttää biisin osia Kellopeli appelsiinissa, mutta bändi
kieltäytyi. Levyn kohokohta on Rick Wrightin säveltämä ja laulama monipuolinen,
puhaltimin varustettu, välillä Beach Boysilta kuulostava singlebiisi ”Summer
´68”. Aikalaisarviot olivat vaihtelevia, mutta enemmän varauksellisia kuin
ylistäviä. Mielestäni kyse ei ole mistään mestariteoksesta, vaan muutamia hyviä
hetkiä sisältävästä epätasaisesta albumista. Jotenkin samaa todistaa
Hipgnosisin suunnittelema lehmäkansi – on vaikea päättää, onko se kelvoton vai
nerokas.
Meddle (1971) rakentuu toisin päin.
A-puolella on säädyllisen mittaisia raitoja, kun taas kääntöpuolella on yli
20-minuuttinen ”Echoes”. Tällä albumilla Gilmour ottaa selvästi suuremman
roolin säveltäjänä. Tosin onnistunut avausraita, ”One of these days” on koko
bändin nimissä. Se on kokeileva mutta samalla eteenpäin runttaava instrumentaali.
Sen jälkeen tulee lyhyempiä, folkahtavia – sekä verrattain kauniita että
hupsuttelevia – raitoja. Levyn päättää mahtipontinen, myöhempää Floydia
ennakoiva ”Echoes”, jossa on hienoja osia. Kokonaisuus on tunnelmaltaan kovin epätasainen
irrallisten, mutta paikoitellen hyvien raitojen kooste.
Obscured by Clouds (1972) palaa
standardimuotoon sikäli, että yksikään raita ei ole yli kuutta minuuttia.
Albumi tosin on ääniraita Barbet Schroederin elokuvaan La Vallée. Levyä ei arvosteta
Floydin huipuksi, mutta siinä on ihan kelvollisia, joskaan ei
vallankumouksellisia kappaleita. ”Burning bridges” on totaalisen standardoitua
ja turvallista Floydia, samoin kuin instrumentaali ”Mudmen”, kun taas ”The Gold
it’s in the…” jopa hard rokkaa 70-luvun tyyliin, ja ilman kosketinsoittimia.
Ehkä juuri siksi osa bändin faneista ei pidä siitä.
The Dark Side of the Moon (1973) on
tuttu levy, johon en koskaan ole päässyt sisälle yhtä vahvasti kuin miten
arvostettu se on. Oman kappaleeni ostin Pietarista 2000-luvun alussa. Nytkään
ei riitä yksi kuuntelu, kun yritän miettiä, onko kyseessä pöhöttynyt ja
yliarvostettu klassikko vai oikeasti hieno albumi. Jään taas jonnekin
välimaastoon. Levy alkaa hitaasti ”Speak to me” ja ”Breathe” ei lähde lentoon
vaikka antaakin lupauksia paremmasta. ”On the run” taas pitkittää jännitystä
junnaavuudellaan. Tässä vaiheessa alkaa epäillä, onko levyssä mitään tolkkua.
”Time” alkaa onnistuneella äänimaisemalla ja rytmityksellä, muuttuen sitten
aika tavanomaiseksi mutta iskeväksi biisiksi. A-puolen päättävä ”Great gig in
the sky” nostaa tunnelmaa korkeuksiin, mutta en pääse ratkaisuun, onko Clare
Torryn hoilotus jotenkin hienoa vai ärsyttävää. Draaman kaaren kannalta se on
juuri oikea päätös, samoin kuin b-puolen upea kassakone-aloitus kappaleessa
”Money”. Se onkin aika hieno, rytmibluesiin kallistuva biisi. Albumin pisin
raita, liki 8-minuuttinen ”Us and them” menee takaisin tyypilliseen
hidastempoiseen, tunnelmoivaan ja mahtipontisiin mittoihin kasvavaan Floydiin.
”Any colour you like” on instrumentaali, jonka tehtävänä on luoda
hengähdystauko levyn kaareen. ”Brain damage” muistuttaa hieman vanhempaa
folkahtavaa Floydia yhdistettynä levyn mahtipontiseen yleisilmeeseen. Se on se,
jossa lauletaan ”I’ll see you on the dark side of the moon”. ”Eclipse” on levyn
paketoiva lopetusvirsi kaiken harmoniasta ja yhteydestä. Siinä muut naiset
varmistavat, että lopetus on yhteismitallinen a-puolen päätöksen kanssa. Albumi
oli menestys heti ilmestyttyään; se on edelleen yksi maailman myydyimmistä
levyistä.
Vaikka
kuvaukseni ovat paikoin nuivia, kenties jopa vähätteleviä, niin onhan tämä aika
huikea kahdeksan teoksen setti, joka saatiin aikaan reippaasti alle kymmenessä
vuodessa.
Seitsemän
seuraavaa studioalbumia käydään läpi toisessa osassa. Niiden tekemiseen
yhtyeeltä meni noin 40 vuotta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti