Ranskalainen
Olivier Roy on tunnettu islamin ja politiikan tutkija. Hänen uusin teoksensa Jihad and Death: The Global Appeal of
Islamic State (2017) käsittelee yleistajuisesti ja kompaktisti sadassa
sivussa (plus viitteet) sitä, miksi ISIS ja jihadismi vetoavat. Nostan tässä
esiin kirjan keskeiset huomiot teesien muodossa.
1. Jihadismi
ei ole sama kuin jihad. Islamin historian tulkinnat jihadista ovat
huomattavasti maltillisempia ja yhteisöllisesti kontrolloidumpia kuin yksilön
velvollisuudeksi tulkitun jihadismin. Tässä mielessä jihadismi on 1900-luvulla
kehittynyt ilmiö.
2. Itsemurhaterrorismi
on islamissa ja terrorismissa poikkeuksellinen ilmiö. Se ei ole ikiaikainen
perinne, vaan uusi ilmiö, jossa itsemurhaiskusta on tullut tavoiteltava
päämäärä. Aikaisemmin erilaisissa iskuissa pakosuunnitelma oli keskiössä.
3. Kalifaatti
on fantasia. Koska väkivalta ja kompromissittomuus ovat ISISissä keskeisiä,
islamilainen kalifaatti ei ole realistinen päätepiste. Siitä puuttuu politiikka
ja neuvottelu.
4. Jihadismissa
territoriaalisuus on väliaikaista. Al-Qaidalle oli selvää, että nomadinen
sodankäynti on ainoa toimiva vaihtoehto. ISIS rakentui territoriaalisuuden
ajatukselle, mutta vuoden 2015 tappioiden jälkeen painotus on mennyt taas
nomadisodan suuntaan, vaikka ISIS ei voikaan perääntyä hallinta-alueen
sisältävästä strategiastaan. osoituksena Länsimaihin kohdennettujen iskujen
lisääntyminen on osoitus muutoksesta.
5. Tyypillinen
jihadisti ei itse ole ollut kärsimyksen ja sorron kohde. Suhde muslimien
kärsimyksen ja jihadistin välillä on kuvitteellinen. Vallankumoukselliset eivät
yleensäkään tule kärsivistä luokista; he vaikuttuvat muiden kärsimyksestä.
6. Jihadismi
on nuorisoliike. ISIS vetoaa nuoriin, joilla ei ole vahvaa kiinnikettä
muslimiperinteisiin. Se jakaa monen muun nuorisokulttuurisen liikehdinnän
kanssa radikaalin kapinan aikaisempia sukupolvia kohtaan. Se pyrkii pyyhkimään
menneisyyden kulttuurin pois, toisin kuin esimerkiksi Iranin islamilainen
vallankumous 1970-luvun lopulla.
7. Suuri
osa jihadisteista on toisen sukupolven maahanmuuttajia. Royn aineiston mukaan
60 prosenttia. Vaikka kolmas sukupolvi on kasvanut aikuiseksi, heidän osuus on
paljon pienempi (15 prosenttia).
8. Melko
suuri osa jihadisteista on käännynnäisiä. Yhden aineiston mukaan vähintään 25
prosenttia jihadisteista on käännynnäisiä. He ovat ”uudestisyntyneitä”
muslimeja, jotka ovat aikaisemmin bailanneet ja dokanneet, kuten muutkin
elinympäristönsä nuoret.
9. Toisen
sukupolven ja käännynnäisten radikalisoitumista selittää uskonnon irtaantuminen
kulttuurisesta elinympäristöstään. He kasaavat uskontonsa irrallaan
sosiaalisista ja kulttuurisista siteistä, joita esimerkiksi toisen sukupolven
maahanmuuttajien vanhemmilla oli.
10. Eurooppalaisilla
jihadisteilla on vähäiset tiedot islamista. Esimerkiksi ISISin johto poikkeaa
tältä osin rajusti rekrytoiduista käännynnäisistä. Käännynnäiset eivät ole
tarkkoja siitä, että oppeja ja kuria noudatetaan käytännössä, mikä on
aiheuttanut skismaa ISISin hallitsemilla alueilla.
11. Lähes
puolella ranskalaisista jihadisteista on pikkurikollinen tausta. Melko monilta
löytyy tuomio rattijuopumuksesta. Vankilaan joutuneet ovat muita alttiimpia radikalisoitumiselle.
12. Jihadistit
diggaavat räppiä, design-vaatteita, videopelejä ja amerikkalaisia leffoja. Videopelien
ja toimintaelokuvien kuvastoa hyödynnetään esimerkiksi ISISin rekrytointivideoissa.
13. Jihadistit
eivät ole läheskään aina yksineläviä. Erityisesti ISIS on rekrytoinut perheitä.
Perherakenne noudattaa tyypillisesti länsimaista ydinperhettä, ja parit ovat
löytäneet toisensa aatteellisin perustein, eivät paikallisen muslimiyhteisön
kautta. Itsemurhaiskujen tekijöille on tavallista, että heillä on pieni lapsi.
14. Salafismi
ei ole jihadismia. Salafismi on vanhoillista mutta väkivalta ja sota eivät ole
siinä yhtä keskeisiä kuin jihadismissa. Perinteisen salafismin ja esimerkiksi
ISISin ero ei ole suinkaan kategorinen – Roy listaa useita yhtäläisyyksiä –
mutta käytännöt poikkeavat toisistaan. Lisäksi esimerkiksi Euroopassa
jihadistit eivät tule ”salafistisilta” alueilta.
15. Jihadistien
suhde moskeijoihin on löyhä. Tyypillisesti kuvioon on kuulunut joko satunnainen
osallistuminen moskeijan toimintaan tai riita moskeijan johdon kanssa.
(Moskeijat eivät ole jihadistien viljelyalustoja, mutta moskeijoissa voidaan
ruokkia konservatiivisia arvoja – tämä erottelu puuttuu joistakin Helsingin
suurmoskeijahanketta koskevista kannanotoista.)
16. Jihadismi
on leimallisesti sunnalaiseen islamiin kuuluva ilmiö. Vaikka shiialaisuudessa
tunnetaan samankaltaisia ilmiöitä, shiialaiset väkivaltaisuudet ovat olleet
tyypillisesti valtiojohtoisia. Al-Qaida ei hengaile shiiojen kanssa ja shiiat
ovat ISISin vihollinen numero yksi.
17. ISIS
saa polttoainetta sunnalaisuuden valta-alueiden vähentymisestä Lähi-idässä.
Historiallisesti sunnit ovat hallinneet keskeisiä alueita, mutta Lähi-idässä
Libanon, Israel/Palestiina, Syyria, Iran ja lopulta myös Irak ovat tulleet
muiden kuin sunnimuslimien hallitsemiksi alueiksi. Tämä selittää pienen osan
siitä, että haaveet uudesta sunnikalifaatista ovat nousseet esiin.
18. ISIS
kestää lähinnä siksi, ettei se ole kenenkään ensisijainen vihollinen. Kurdit
kamppailevat yleisemmin arabeja vastaan. Turkki vastustaa kurdeja, joten
kurdien kamppailu ISISiä vastaan ei haittaa Turkkia. ISISin häviäminen Irakista
tarkoittaisi Irakin shiiojen näkökulmasta vallan jakamista sunnien kanssa.
Saudi-Arabian vihollinen on shiialainen Iran, ja ISISIN häviäminen tarkoittaisi
shiiojen vallan vahvistumista Lähi-idässä.
19. Sekularistinen
politiikka voi lisätä radikalisoitumispyrkimyksiä, mutta jihadismista ei päästä
eroon tukemalla ”maltillista” islamia. Roy näyttäisi ensiksi ehdottavan, että
sekularismi on osasyyllinen radikalisoitumiseen, mutta kiistää sen muutamaa
riviä myöhemmin. Sen jälkeen hän toteaa, ettei ”maltillisen” islamin tukeminen
ehkäise radikalisoitumista, koska jihadistit hakevat radikaaliutta sen itsensä
vuoksi.
Joitakin
Royn näkemyksiä voidaan myös kritisoida, erityisesti niitä, joissa pohditaan,
miten ongelma ratkaistaan. Itse huomasin esittäväni kriittisiä kysymyksiä heti,
kun Roy siirtyy toimintasuositusten alueelle. Ainakaan suosituksia ei
perustella vakuuttavasti tässä teoksessa. Erimielisyydet toisen ranskalaisen
tutkijan, Gilles Kepelin kanssa tarjoavat hyvän väylän pohtia, miten pitkälle
Royn toimintasuositukset kantavat. Tästä olen jättänyt ne vähemmälle huomiolle
ja valinnut enimmäkseen tutkittuja näkemyksiä, joiden pohjalle normatiivisen
keskustelun olisi syytä rakentua.
Suuri
osa Royn analyysista on uskottavaa. Hän voisi kuitenkin käsitellä myös tähtikulttuuria,
kapitalismia ja huomiotaloutta kulttuurisena pohjana, josta kiinnostus
itsetuhoiseen viiden minuutin tähteyteen kumpuaa. Mielestäni ne ovat tärkeitä aiheita,
ei suinkaan vain vertailu 60- ja 70-lukujen vasemmistoterrorismiin. Roy ei siis
selitä, miksi ihmiset radikalisoituvat. Hän olettaa sen vain tapahtuvan ilman
perinnesidonnaista uskonnollisuutta, mutta ei mielestäni vastaa riittävän
perusteellisesti, miksi perinteistä irtaantuneet kokevat vetoa itsetuhoisiin
toimiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti