En
tiedä tarkalleen, kuinka monta strukturalismia ja niin sanottua jälkistrukturalismia
käsittelevää johdantotekstiä olen elämäni aikana lukenut. Kymmeniä, kuitenkin.
Niistä suurin osa perustunut angloamerikkalaiseen vinkkeliin.
Ranskalaisen
aatehistorioitsija François Dossen
kaksiosaisesta strukturalismin historiasta suomennettiin ensimmäinen osa vuonna
2011. Teos otettiin Tutkijaliiton julkaisuohjelmaan aikana, jolloin olin vielä
sen hallituksessa. Suomentaminen ja julkaiseminen ottivat aikansa – kyse on
vähän vajaa 500-sivuisesta teoksesta – joten en saanut hallituksen jäsenille
kuuluvaa ilmaiskappaletta. Teos jäi lukematta, kunnes Kolmen sepän kirjakauppa
järjesti poistomyynnin viime keväänä. Ostin Dossen teoksen alennuksesta ja
laitoin lukupinoon. Siinä se odotti useamman kuukauden, kunnes ryhdyin hommiin.
Dosse
on itselleni tuttu kirjoittaja. Erityisesti hänen massiivinen Gilles Deleuzea
ja Félix Guattaria käsittelevä intellektuaalinen elämäkerta oli fantastista
luettavaa. Strukturalismin historia
käsittelee monia ajattelijoita, mutta on tyyliltään samansuuntainen. Molemmat
hyödyntävät reippaasti henkilöhaastatteluja. Kyse ei ole johdantoteoksesta,
jossa strukturalistit esitellään omissa luvuissaan. Sen sijaan kyse on
hybridigenrestä, jossa kerrotaan toki yksittäisistä ajattelijoista mutta paljon
myös kronologisesti ranskalaisesta akateemisesta maailmasta erityisesti 1950-
ja 1960-luvuilla. Tarkkaan ottaen käsittely päättyy vuoteen 1966, jolloin uudet
tuulet alkoivat puhaltaa – osin tässä osassa käsiteltyjen ajattelijoiden
toimesta.
Kirjan
paras, jargonista vapaa yleinen luonnehdinta strukturalismista menee Jean
Pouillonin piikkiin. Hänen mukaansa strukturalismi ilmentää kahta suurta ideaa,
kokonaisuutta ja keskinäistä riippuvuutta. Strukturalismissa ”etsitään
suhteita, jotka antavat niiden yhdistämille termeille aseman mukaisen arvon
järjestäytyneessä kokonaisuudessa”. Tässä tehtävässä sulkeistettiin historia ja
ihminen. Näin voitiin keskittyä rakenteen vakioihin ja esittää lähestymistapa
tieteellisenä.
Yksittäisistä
ajattelijoista pääosassa on ehdottomasti Claude Lévi-Strauss. Muita paljon
käsiteltäviä on erityisesti Jacques Lacan, Roland Barthes, Michel Foucault ja
Louis Althusser. Tässä ei ole mitään ihmeellistä. Se, mikä todella erottaa
Dossen angloamerikkalaisista strukturalismin hahmotuksista on käsiteltävien
henkilöiden määrä ja niiden välisen suhdeverkoston (paikoitellen piinallisen)
yksityiskohtainen selvittäminen.
Teoksessa
kirjoitetaan edellä mainittujen lisäksi verrattain paljon Jakobsonista,
Greimasista, Dumezilista ja Kristevasta mutta tarinassa seikkailee valtava
määrä sivuhahmoja. Kokonaisuudessaan Dosse tarjoilee yhdenlaisen
suhdeverkostoja kartoittavan esityksen. Teoksesta oppii, miten x luki y:tä ja a
kritisoi b:tä ja c otti d:n suojiinsa.
Tällainen
lähestymistapa voi olla aika rasittava, koska yksittäisiä ajattelijoita ei
käsitellä kokonaisuuksina. Se kuitenkin tuo esiin jotain aivan muuta kuin
tiivistelmät Lévi-Straussin tai Lacanin keskeisistä ajatuksista. Voi olla, että
jälkimmäisen tyyppisistä esityksistä oppii paremmin esimerkiksi soveltamaan
strukturalistisia ajatuksia, mutta niihin kyllästyneille strukturalismin
kukoistuksen mahdollistanutta toimintaympäristöä kuvaava lähestymistapa on
raikas (vaikka välillä raskas, koska näin yksittäisten ajattelijoiden
käsitykset on tulevat esitetyksi epäsystemaattisesti).
Dossea
voidaan kritisoida siitä, että Pariisin rajat ovat maailman rajat, ainakin mitä
älylliseen ajatteluun tulee, mutta tämä rajaus mahdollistaa yllä mainitun
suhdeverkoston kartoittamisen.
Osa
detaljeista on kaikkea muuta kuin nippelitietoa. Kuinka moni esimerkiksi tiesi,
ettei Barthes ollut lukenut ollenkaan Saussurea siinä vaiheessa, kun Mytologioita-teoksen ensipainos
ilmestyi? (Muun muassa Saussuresta inspiroitunut ”Myytti tänään” on myöhempi
lisäys.) Kansiin mahtuu myös tarpeetonta
mutta huvittavaa nippelitietoa esimerkiksi siitä, että Lacan ajoi autoansa yhtä
nopeasti kuin päätti istuntonsa. Osa Dossen tulkinnoista on varmasti
yksinkertaistavia eikä voi olettaa, että elämäntyönsä Lacanin tai Foucault’n
parissa tehnyt olisi tyytyväinen Dossen painotuksiin.
Lisäksi
voi kysyä, missä määrin Derrida tai Foucault olivat strukturalisteja. Derridan
tausta oli vahvasti fenomenologiassa ja Heideggerin ajattelussa, joten puhdasta
strukturalismin perillistä hänestä on vaikea tehdä. Tosin Derridan käsittely
tässä teoksessa on ylipäätään vähäistä, sillä hänen kultakautensa alkoi vuonna
1967. Foucault tunnetusti kiisti olevansa strukturalisti, joskin Dosse painottaa
teoksensa ajallisen rajauksen vuoksi Foucault’n varhaisteosten
strukturalistissävytteistä otetta ja tuo esiin Foucault’n varauksellisen
suhtautumisen strukturalismiin. Olisihan se outoa, jos näitä herroja ei
käsiteltäisi laisinkaan strukturalismin historiassa, joten jätetään kysely
tähän.
Vaikka
en lue teosta tieteenhistorioitsijan näkökulmasta, siitä on mahdollista löytää
vahvennusta käsitykselle, jonka mukaan tieteellisten kiistojen voittaminen
tapahtuu parhaiten siirtämällä debatti toiselle, mieluiten kokonaan uudelle
tieteenalalle. Näin Friedrich Max Müller teki siirrossaan filologiasta
uskontotieteeseen, näin Lévi-Strauss teki siirrossaan filosofiasta
antropologiaan. Häviäjä oli jälkimmäisessä tapauksessa Sartre ja hänen
subjektifilosofiansa.
Strukturalismin
suosiota selittänee myös tieteellisyyden retoriikka. Synkroniset, vakioita
etsivät ja historian sulkeistavat lähestymistavat olivat toisen maailmansodan
jälkeisenä aikana niitä, jotka argumentoivat tieteellisyyden retoriikalla. Ne
kohottivat omissa juhlapuheissaan ihmistieteet luonnontieteiden tasolle.
Strukturalismin
kriitikoitakin teoksessa käsitellään, joskin valikoivasti. Paul Ricoeur
kommentoi, että sulkeistaessaan historian ja ihmisen strukturalismi saavutti
”tieteellisyyden”, mutta maksoi siitä kovan hinnan. Jean-Paul Sarte, jonka
asemalle älymystön kirkkaimpana tähtenä strukturalismi oli uhka, totesi
kenttähiljaisuuden murtuessa, että strukturalismissa on kyse ”viimeisestä
muurista, jonka porvaristo voisi vielä rakentaa Marxia vastaan” ja että
strukturalismi oli ”teknokraattisen sivilisaation ideologiaa”. Omasta
mielestäni parhaat strukturalismin kriitikot tulivat liikehdinnän liepeiltä.
Heitä alettiin kutsua Yhdysvalloissa jälkistrukturalisteiksi.
Monin
paikoin teos muistuttaa, miksi en ole kovaksikeitetty strukturalisti. Olen
liiaksi kontekstualisti, historiallistava ja valtasuhteista kiinnostunut, kuten
niin sanotut jälkistrukturalistitkin (tai ainakin osa niistä). Strukturalismin
pohdiskelun jännittävyyttä ja inspiroivuutta se ei kuitenkaan poista. Tosin jos
Lévi-Straussin strukturalismin ja esimerkiksi
Foucault’n ”jälkistrukturalismin” välillä pitää valita, niin
jälkimmäiseen on helppo kallistua. Foucault hylkäsi strukturalistien tavoin
ajatuksen jatkuvaksi kokonaisuudeksi ymmärretystä historiasta, mutta hän
hylkäsi myös ajatuksen (pysyvästä) rakenteesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti