Elokuun
puolivälissä kirjoittelin tänne Leif Salménin teoksesta Alas Akropoliilta (2008). Lopetin tekstin pohdiskeluun mahdollisesta
myöhempien teosten lukemisesta. Ei mennyt pitkääkään, kun Tampereen
Lukulaarissa tuli kohtuulliseen hintaan vastaan Salménin tuorein teos Itämainen huone (2017). Ostin ja luin.
Itämainen huone jatkaa vähän erilaisin
painotuksin Euroopan ja sitä ympäröivien alueiden ja kulttuurien kohtaamisen
teemaa. Nyt ei olla vain menneisyydessä vaan tullaan välillä myös päivänpolttaviin
aiheisiin. Myös vuosisatojen takaisten asioiden käsittelyllä – tai ainakin
osalla niistä – on aikaisempaa hieman selvempi peruste, koska niistä löytyy
aineksia kaiuttaa nykypäivän kehityskulkuja mennyttä vasten.
Espanjan
muslimiaikaa ja erityisesti El Cidiä käsittelevä osio toimii aperitiivina pääruokiin.
Salmén muistuttaa, miten El Cid ei ollut eurooppalaista, kristillistä,
valkoista tai espanjalaista identiteettiä ulkoisilta vaikutteilta puolustava
sankari, jollaisena historia on halunnut hänet muistaa. Hän oli palkkasoturi,
joka vaihtoi puolta sen mukaan, mistä leipä tuli pöytään.
Teoksen
ensimmäiseen pääruokaan päästään hieman yli sadan sivun jälkeen, kun
vertaillaan toisen maailmansodan jälkeisen pakolaiskriisin hoitamista
Euroopassa ja viime vuosien tilannetta. Tuoreemman tilanteen arvioinnissa Itä-Euroopan
maista Puola, Slovakia, Tsekki ja Unkari saavat tylyn tuomion, kunnes
siirrytään mäiskimään Merkelin Saksaa ja siinä sivussa Erdoganin Turkkia.
Mainittujen Itä-Euroopan maiden politiikka on pakolaiskielteistä ja Turkin
opportunistista (jos Eurooppa maksaa tarpeeksi, ihmisvirta tukitaan). Merkel
puolestaan toivotti pakolaiset tervetulleiksi ja sanoi, että kyllä tästä
selvitään. Mikä siinä sitten mättää?
Salmén
kritisoi Saksan politiikkaa siitä, että siinä Saksasta tulee synonyymi
Euroopalle: se, mikä on hyväksi Saksalle, on hyväksi Euroopalle. Hänen mukaansa
Saksa ajaa ”häpeämättömästi pummilla euronaapureidensa kustannuksella”.
Merkelin politiikassa Saksa sysää käytännön taakan Kreikalle ja Turkille ja
samalla esittää itsensä humanitaarisena vapahtajana.
Kovin
perusteelliseen analyysiin Salmén ei tyylinsä mukaisesti tässäkään mene.
Yksityiskohdista pitäisi kirjoittaa paljon enemmän, jotta esitys olisi läpeensä
vakuuttava. Se kuitenkin heijastelee yleistä näkemystä, jota mielestäni
jokainen yhteistä hyvää ajatteleva ihminen puoltaa (eli äänestyskäyttäytymisen
perusteella alle puolet suomalaisista): maahanmuuttovastaista oikeistolaisuutta
ei voi kannattaa mutta ei myöskään uusliberaalia, epätasa-arvoistavaa EU:n
talouspolitiikkaa.
Toinen
pääruoka tarjoillaan terrorismin ja siihen reagoimisen pohdinnassa. Salmén
painottaa, miten paniikkireaktio terrorismiin on sekä turhaa että
historiallisesti varsin tuore ilmiö. Euroopan eri maissa tapahtuneet iskut
eivät ole huojuttaneet yhdenkään iskujen kohteena olevan valtion rakenteita.
Hiljainen halveksunta on parempi reaktio kuin esimerkiksi Ranskan
sodanjulistus. Lisäksi sodanjulistus oli outo, koska Ranska oli jo
sotatilanteessa Syyriassa.
Salmén
haluaa sanoa, että Euroopan reaktioilla pelataan sekä Isisin että
kansallismielisten oikeistopopulistien pussiin. Hän myös muistuttaa, että
pakolaiskriisi on osaltaan länsimaiden aiheuttama – pakolaisia tulee eniten
alueilta, joiden valtiollisten rakenteiden romuttamiseen länsimaat ovat
osallistuneet vapauden ja demokratian nimissä. Tämä ulottuvuus on ymmärrettävä,
vaikka valtioiden johdossa onkin ollut epädemokraattisia diktaattoreita.
Rakenteiden romuttamisesta ei valitettavasti seuraa nopeasti toimivaa demokratiaa.
Jälkiruokana
on kirjallisuusfanitusta (Saul Bellow) ja epämääräistä vanhan miehen narinaa
suomalaista älymystöä kohtaan. Yliopistomaailmaan kohdistuu erityistä hahmotonta
nurinaa. En oikein usko Salménin olevan kovin hyvin perillä tämän päivän yliopistomaailmasta.
Ainakin tässä kirjassa sisältö jää heittojen tasolle. Oletan, että Salmén
kritisoi niitä mielikuvia, joita hän saa lehtiä lukemalla. Jos
yliopistomaailmaa haluaa kritisoida, kannattaa kuunnella siellä työskenteleviä
ja pohtia siellä työskentelevien ehtoja.
Kahvin
avecina jätetään vielä hyvästit suomalaiselle maaseudulle ja
haja-asutusalueiden hyvinvoinnille. Tämä asettuu mielenkiintoiseen valoon, kun
kirjoittaja itse ymmärtääkseni viettää ainakin osan ajastaan Joroisilla. Teoksen
otsikko viittaa sinne, kirjoituspaikkaan, kadonneen Orientin kuvitelmaksi
muutettuun vinttikamariin.
Salmén
on edelleen taitava ja miellyttävä esseisti, mutta yhä useammin mietin häntä
lukiessa, miten osat palvelevat kokonaisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti