Viidennellä
herätysliikkeellä tarkoitetaan suomalaista herätyskristillisyyttä, jonka synty
ajoittuu neljän 1800-luvun herätysliikkeen (herännäisyys, rukoilevaisuus,
evankelisuus, lestadiolaisuus) ja toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan. Viidesläisiä
arvioidaan olevan noin 20000. Luku on arvio, koska kyse ei ole yhtenäisestä
liikkeestä, vaan nimitys erilaisille pienorganisaatioille, joita yhdistävät
esimerkiksi kokemuksellista uudestisyntymistä painottava julistus ja
henkilökohtainen evankeliointi, käsitys Raamatusta uskonelämän normina ja
Raamatun historiallisesta paikkansapitävyydestä, Jeesuksen toisen tulemisen
odotus, viimeisen tuomion korostaminen ja yleisen pappeuden periaate.
Viidesläisyyteen
liitetään esimerkiksi Suomen Raamattuopisto, Suomen Evankelisluterilainen
Kansanlähetys ja Kansan Raamattuseura. Termin kehitti ilmeisesti Aimo T.
Nikolainen vuonna 1960. Viidesläiset ovat ainakin perinteisesti olleet
evankelisluterilaisen kirkon jäseniä, mutta suhde on ollut ambivalentti.
Yhtäältä kirkossa heillä on mahdollisuus vaikuttaa paljon itseään ja
järjestöään suurempiin asioihin, toisaalta kirkkoa on pidetty harhaoppisena,
liberaalina ja pystyyn kuolleena laitoksena, jossa pyhä henki ei saa tehdä
työtänsä.
Tampereella
pistäydyin pikaisesti kirjakaupassa, jossa oli tarjouksessa Eero Junkkaalan
teos Viides herätysliike (2016). Kyse
on yhden sisäpiiriläisen muistelmateoksesta. Kun aiheesta ei ole ajanmukaista
tieteellistä teosta eikä kirjan hinnalla olisi saanut edes tuplaespressoa, niin
päätin ostaa sen.
Teoksen
jutusteleva sävy tekee siitä nopealukuisen. Sisältöä ei ole kovin paljon ja
välillä yksityiskohtia huonosti tunteva lukija kaipaisi vähän taustoitusta.
Kuitenkin teoksessa muistutetaan itseäni kiinnostavalla tavalla, miten
lähetystyötä korostava viidesläisyys on alkanut painottaa mediateknologiaa
lähetystyön muotona. Siinä myös havainnollistetaan, miten tärkeää naispappeuden
vastustaminen on viidesläisille – näyttää siltä, että ”tolkun” kantaa edustava
Junkkaala jää hengellisen kotinsa jalkoihin tässä asiassa. ”Tolkun” kanta on
siis se, että naispappeutta vastustetaan, mutta suostutaan työskentelemään
naispappien kanssa.
Itselleni
kaikkein kiinnostavinta antia on kuitenkin Suomen teologisen instituutin
käsittely. Vuonna 1988 perustetun järjestön tavoitteena on koko ajan ollut
vaihtoehtoisen teologisen opetuksen tarjoaminen. Vaihtoehto tarkoittaa tietysti
vaihtoehtoa tieteelliselle, teologisen tiedekunnan opetukselle. STI:n
lähtökohtana on se, että opetuksen pitää olla ”Raamatulle uskollista” ja uskoa
vahvistavaa sekä sellaista, jolla on käyttöä kristillisen seurakunnan
opetuksessa ja julistuksessa. STI haki tilansa yliopiston vierestä, jotta
opiskelijoiden olisi helpompi tulla tilaisuuksiin. Junkkaala itse oli pitkään
aktiivinen STI:n toiminnassa.
Yhtenä
tekijänä STI:n perustamisen taustalla oli Heikki Räisäsen liberaaleja
tulkintoja koskevat mielenpahoitukset. Junkkaala muisteleekin omia tunteitaan
Räisäsen kurssien ajalta ja tekee tiliään ystävälliseen sävyyn Räisäsestä, joka
kuoli pari vuotta sitten.
Muistelut
eivät antaneet itselleni niin paljon kuin olisin toivonut. Niissä ei nähdä metsää
puilta. Yhteiskuntahistorialliset tekijät ovat minimissään – viidesläisyys on
leimallisesti nuorten kaupunkilaisten herätysliike – mutta erilaisten
pienorganisaatioiden syntyä ja keskinäisiä suhteita teos valottaa
kelvollisesti. Muistelmien tehtävänä on tietenkin kertoa myös muistelijasta:
Junkkaala asemoi itsensä valtavirran luterilaisuuden ja viidesläisyyden
äärilaidan väliin, eräänlaiseksi sillanrakentajaksi. Hänen teologiansa on
patakonservatiivista, mutta samalla hän korostaa tarvetta suvaitsevaisuuteen ja
asialliseen keskusteluun kaikkien kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti