Sain
joulupukilta lahjaksi museokortin. Se oli toivottu lahja. Alle 70 euron hinnalla pääsee
ilmaiseksi yli 250 museoon vuoden ajan. Kortti maksaa itsensä nopeasti
takaisin, jos museoissa ylipäätään haluaa käydä.
Omalla
kohdallani kortin ”paljousalennus” on kuitenkin toissijainen. Tärkeämpää on se,
että museoissa käymistä tulee ajateltua huomattavasti useammin kuin
tilanteessa, jossa pitäisi joka kerta miettiä erikseen, paljonko pääsylippu
maksaa. Jäisin miettimään, onkohan tarjolla oleva näyttely hintansa väärti,
onko oma virkeystaso sellainen, että jaksaa keskittyä näyttelyyn koko rahan
edestä. Mitä jos menisi vain kahville?
Kun
museoiden näyttelyt kiinnostavat jonkin verran, on museokortin omistaminen
tyytyväisyyden aihe. Lisäksi tarkoitukseni on päästä uudelleen kiinni
suomalaiseen taideskeneen. Joskus tiesin siitä jotain, nyt tuntuu, tai
oikeastaan tiedän, että olen pudonnut kärryiltä. Kortinhaltijana museoissa voi
käydä myös yllättymässä tarjonnasta, miettimättä, onko juuri tämä näyttely se,
johon rahani sijoitan.
En
silti aio juosta museoissa koko ajan. Toistaiseksi eli ensimmäisen kuukauden
aikana olen ehtinyt käyttämään korttia vain kolme kertaa.
Ensiksi
kävin ensimmäistä kertaa elämässäni Turun Käsityöläismuseossa.
Vaikka asuin yhden kesän museon välittömässä läheisyydessä ja tein
sunnuntaikävelyt sitä ympäröivässä puistossa, en käynyt itse museossa. Nyt
kävin. Loppiaisena siellä oli vielä jouluajan tunnelmat. Kyse on Turun ainoasta
yhtenäisestä puutaloalueesta, joka säilyi vuoden 1827 Turun palosta. Museo
antaa hyvän käsityksen tavallisten käsityöläisammattilaisten elämästä Turussa
aikana, jolloin sijainti (nykyinen itäinen keskusta Luostarinmäellä) oli
keskustasta syrjässä. Asunnot oppaineen ja dramatisoituine joulupöytineen
loivat puitteet miellyttävälle ja sivistävälle museokokemukselle. Niissä näki,
miten ruoka valmistettiin ja mitä ruokaa oli tarjolla. Ammatti-ihmisten
taloissa ja verstaissa näki, millaisia työkaluja käsityöammattilaisilla oli
esiteollisena aikana. Suosittelen käyntiä.
Seuraava
kohde oli Aboa Vetus & Ars Nova
niin ikään Turussa. Kaivaus-osassa näki palasen mennyttä Turkua ja
elämänmuotoa. Tämä osa on nähtävyys itsessään, arkeologisista kaivauksista
museoksi muuttunut pala keskiaikaista Turkua, mutta museona se ei inspiroinut
erityisesti. Muu museo oli varattu Turku biennaalille. Esillä oli töitä
suomalaisilta nykytaiteilijoilta – juuri sitä skeneä, jonka tuntemusta yritän
päivittää tämän vuoden aikana. Mukana oli erityisesti videotaidetta,
tilataidetta sekä materioihin ja tekniikoihin keskittyviä teoksia. Osa oli
oivaltavia, ihan kaikkia videopätkiä ei jaksanut katsoa kokonaan. Tämä oli
kuitenkin hyvä alku.
Kolmantena
vuorossa oli Ateneum Helsingissä.
Koskaan ei ole suomalaisen taiteen vaiheet tuntuneet yhtä raikkailta ja
mielenkiintoisilta. Edefelt, Gallen-Kallela, Schjerfbeck ja muut nimet ovat
hyvin edustettuina. Kansallinen mytologia ja kansallismaisemat vuorottelevat
näissä teoksissa. Pysyvän näyttelyn sekaan oli upotettu
Ankallisgalleria-näyttely. Niiden taiteilijoina oli mm. Alpertti Aatelviltti ja
Akseli Kala-Kallela. Osa näistä oli hauskoja – erityisesti Taistelevista
metsoista väännetty Taistelevan ankat, jossa Aku ja Hannu kovistelevat toisiaan
Iineksen näyttäessä sivummalla kyllästyneeltä. Toinen vaihtuva näyttely oli
Veljekset von Wright. Siinä oli ylitsepursuava määrä tarkkoja kuvauksia maakuntamaisemista,
Helsingistä ja ennen kaikkea kanalinnuista.
Veljekset Ferdinand ja Magnus, sekä vähäisemmässä määrin Wilhelm, jaksoivat
kiinnostua faunasta minua pitkäjänteisemmin, mutta näyttelyn tuotokset sinänsä
olivat oikein vetäviä. Tosin kun ne jätti museokierroksen loppuun, alkoi
mittari täyttyä juuri ennen loppusuoraa. Museokortin iloihin kuitenkin kuuluu,
että samaan museoon pääsee toisenkin kerran samaan hintaan.
Sitten
ajatukset kääntyvät jo seuraaviin museovierailuihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti