torstai 1. helmikuuta 2018

Lukion uskonnon oppikirjaa kirjoittamassa

Vuoden 2018 ensimmäinen julkaisuni ilmestyi pari viikkoa sitten. Se on lukion uskonnon oppikirja. Kertomalla siitä katkaisen blogihiljaisuuteni, mutta selitän lyhyesti, miksi olen reippaasti jäljessä aikaisempien vuosien bloggaustahdistani.

Alkuvuosi on ollut kiireinen töissä. Hoidan tämän kalenterivuoden uskontotieteen professuuria, joten sijaisuus on vaatinut muutaman uuden asian opettelua ja muutamissa uusissa kokouksissa istumista kaiken normaalin työn päälle. Lisäksi jo tässä vaiheessa pitää olla valmiina seuraavan lukuvuoden opetus. Oman opetuksen suunnittelu vielä menisi, mutta olen joutunut tekemään samaa useammalle henkilölle ja opintojaksolle.

Tammikuun alussa oli muutama aktiivinen päivä tutkimukselle ja päätin, että kirjoitan niistä myöhemmin. Teen myös keväällä ilmestyvään yhteistoimittamaani uskontososiologiaa käsittelevään teokseen viimeisiä korjauksia, joten vapaa-aika on mennyt muualla kuin blogiaiheita miettiessä. Musiikistakaan en ole kirjoittanut, koska olen ostanut niin paljon levyjä, etten ole ehtinyt keskittymään yhden esittäjän studioalbumeihin.

Lukion uudessa uskonnon opetussuunnitelmassa on kuusi kurssia. Vaikka muissakin kursseissa on uusia elementtejä mukana, kaksi viimeistä – kurssit viisi ja kuusi – ovat täysin uusia. ”Uskonto tieteessä, taiteessa ja populaarikulttuurissa” (kurssi 5) ja ”Uskonnot ja media” (kurssi 6) ovat vapaaehtoisia uutuuksia. Niiden opettaminen on jo alkanut, mutta vasta nyt ilmestyi ensimmäinen oppikirja: Uusi Arkki 5–6: Uskonto tieteessä, taiteessa ja mediassa (Edita 2018).  

Oma osuuteni Editan kustantamassa oppikirjasarjassa käsitteli kuudetta kurssia. Kustantaja päätti tehdä yhden kirjan, joka kattaa molemmat kurssit. Hyvä ja erityisen mielenkiintoinen puoli tässä oli se, että työskentely tapahtui isommassa porukassa, jossa oli asiantuntijat myös taiteeseen ja populaarikulttuuriin, muutama opettaja ja pari kustantajan edustajaa kustannustoimittajina. Se myös tarkoitti sitä, ettei tarvinnut kirjoittaa ihan koko kirjaa yksin. Oli helpompaa sanoa kyllä kustantajan tarjoukselle.

Teos tosiaan ilmestyi pari viikkoa sitten. Se on ensimmäinen markkinoilla oleva kirja mainituista kursseista. Odotan mielenkiinnolla muiden kustantajien teoksia, jotta voin verrata, miten niissä käsitellään uskonnon ja median suhteita.

Oppikirjan kirjoittaminen ja ryhmätyöskentely on hieno kokemus, joskin aikataulu kaiken muun työn ohessa oli verrattain tiukka. Samalla sitä tuli määrittäneeksi lähes tyhjästä, mitä kurssia suorittavien lukiolaisten kannattaisi tietää uskonnon ja median suhteista. Tietenkin porukassa tuijotettiin opetussuunnitelman luonnehdintaa kurssin sisällöistä ja tavoitteista, mutta kun ne koostuvat muutamasta rivistä yleisluonteisia ilmauksia, jää valinnoille, tulkinnoille ja jopa mielikuvitukselle paljon tilaa.

En osaa sanoa, miten moni koulu päätyy käyttämään tätä kirjaa. Oletan kuitenkin, että jossain vaiheessa alkaa tulla myös suoraa tai epäsuoraa palautetta siitä, mikä siinä toimii ja mikä ei. Ja vaikka kyse on lukion oppikirjasta, suuri osa sen sisällöstä on täysin relevanttia uskonnosta kiinnostuneille aloitteleville yliopisto-opiskelijoille. Joka tapauksessa uusi lukion uskonnon opetussuunnitelma on ottanut isoja askeleita perinteisestä uskonnonopetuksen sisällöstä kohti uskontotiedettä. Sitä heijastelee myös se, että uskontotieteilijöitä kysytään yhä useammin mukaan kirjoittamaan oppikirjoja.

Lisätietoa (mm. sisällysluettelo) kustantajan sivulta:

Ei kommentteja: