En
käy enää säännöllisesti kirja-aleissa. Pistäydyn kuitenkin
kauppaan, jos on aikaa ja satun olemaan lähistöllä. Suomalaisen alennukseen
menin odotellessani bussia. Sieltä löytyi The Pretendersin keulahahmona
tunnetun Chrissie Hynden muistelmat Tunnustan.
Koska
olin viimeistään Nick Kentin Apathy for
the Deviliä lukiessani ymmärtänyt, että Hynde on seilannut monenlaisissa
kuvioissa, myös punk-piireissä, ajattelin, että hänen muistelmiensa kautta
voisi saada kiinnostavan katsauksen erilaisiin musakuvioihin. Osittain näin
tapahtuikin, vaikka kirjassa huumeet esittävät pääosaa, ei musiikki.
Kirjassa
The Pretenders treenaa ensimmäisen kerran jossain 250 sivun jälkeen. Kun
kirjassa on niukasti yli 300 sivua, ei yhtyeestä ole teoksessa paljoakaan.
Siksi ajattelin täydentää kokemusta kuuntelemalla The Pretendersin
studioalbumit. Itselläni on ennestään hyllyssä Singles-kokoelma ja bändin neljäs albumi Get Close, joten melko paljon uuttakin tuli kuunneltua.
The Pretenders (1980) oli menestys. Se
nousee punkin ja uuden aallon maastosta, mutta menee jo muualle. Hieno
avausraita ”Precious” asemoi teoksen uuteen aaltoon, mutta jälkipuoliskon
megahitti ”Brass in the pocket” on jo valtavirran poppia. Siinä välissä on Kinks-laina
”Stop your sobbing” – ja Kinks on ollut Hynde suosikkibändejä jo teinivuosinaan
Akronissa, ennen kuin hän edes haaveili muutosta Lontooseen, jossa The
Pretenders enimmäkseen vaikutti. Jos listaykköseksi Briteissä noussut levy
saikin ylistäviä arvioita, minulle se on ”vain” erittäin hyvä levy monien
muiden joukossa.
The Pretenders II (1981) on hitusen vähemmän
valtavirran poppia ja vähemmän uutta aaltoa. Se on ennemminkin rokkilevy, joka toki
kallistelee valtavirran poppiin päin. Se myi hyvin ja sai sekä myönteisiä että
varautuneita arvioita. Biisien tekeminen oli kaiketi nihkeää; niitä ei syntynyt
ensimmäisen levyn menestyksen aikaan tehdyn kiertueen aikana toivottuun
tahtiin. Lopulliselle tuotokselle päätyi taas Kinks-laina, tällä kerralla latteahko
”I go to sleep”, ja Hyndellä oli näihin aikoihin jonkin sortin suhde Ray
Daviesin kanssa. Itse en albumille lämpene. Minusta se on debyyttiin verrattuna
tylsä. Tässä vaiheessa puolet alkuperäisestä bändistä kuoli huumeisiin.
Kitaristi James Honeymann-Scott sai ilmeisesti kokaiinin aiheuttaman
sydänkohtauksen ja jo erotettu basisti Pete Farndon hukkui kylpyammeeseen
heroiinipiikki käsivarressaan.
Learning to Crawl (1984) oli yhtyeen
paluulevy uusien jäsenten kera. Sikäli paluu oli onnistunut, että levyltä
löytyy heidän jenkeissä menestynein hittinsä ”Back on the chain gang”. Eikä
ihme, se on kantriin nojaavaa keskitien kamaa, jota Amerikassa arvostetaan.
Minut tuollainen jättää usein kylmäksi, mutta ”Back…” on melko hieno biisi.
Tasapaksua settiä levyltä löytyy riittävästi – avausraidasta ”Middle of the
road” laajasti koveroituun ihan onnistuneeseen päätösraitaan ”2000 miles” –
mutta mukana on myös yksinkertaisesti tylsää tavaraa. En myöskään täysin tajua,
mikä pointti on tehdä kädenlämmin versio The Persuadersin 1970-luvun alun
soul-stygestä ”Thin line between love and hate”. En kiiruhda levykauppaan,
vaikka moni muu kiiruhti ja tuli sieltä tyytyväisenä pois.
Get Close (1986) sisältää itselleni
kaikkein tutuimman The Pretenders-raidan, ”Don’t get me wrong”. Siitä olen
tainnut pitää kovasti yli 30 vuotta! Omaan hyllyyn levy päätyi vasta muutama
vuosi sitten, mutta kovin usein se ei ole hyllystä poistunut. Ehkä siksi, että
toinen levyltä löytyvä hitti, ”My baby”, rakkauslaulu Hynden omalle
tyttärelleen, ei iske. Hynden ääni on se, mikä tässä viehättää, mutta
aikamoisia vaikeuksia minulla on pitää yhtyeestä sen jälkeen kun punkin rippeet
on karistettu ja tilalle on tullut kasaripop ja soft rock. Poikkeuksena
tietenkin yksittäiset biisit. Kokonaisuus on yhtä valju kuin edeltäjänsä, mutta
tässä vielä lisukkeena on kammottavaa 80-luvun funkkia ja ripaus pakollisia
reggaerytmejä. Tällä kerralla kriitikot olivat kanssani samaa mieltä.
Packed! (1990) on käytännössä Hynden
soololevy, jolla soittaa kaikenkarvaisia sessiomuusikoita. Toki hän
aikaisemminkin toimi biisinikkarina, mutta alkuperäisestä bändistä (joka oli
bändi!) ei ole muita jäljellä. Levyä ei paljon hehkutettu, mutta ensi soinnut
ovat kyllä vetäviä, sillä ”Never do that” on vapautunutta ja leppoisaa keskitempoista
kitarapoppia. Silmiin pistää se, että täällä on taas Hendrix-koveri (Get Closen päätti Hendrixin ”Room full
of mirrors”, tällä on ”May this be love”). Ylipäätään levy on tyylillisesti
konsistentimpi ja samalla turvallisempi kuin moniaalle rönsyillyt edeltäjänsä.
Valitettavasti kokonaisuus on melkoisen tylsä ja lisukkeena kauppamiesten
reggearytmejä yhdellä raidalla. Yksittäisinä biiseinä jossain automatkalla nämä
toimisivat hienosti, mutta en saa tästäkään intoa päälle näin albumimitassa.
Last of the Independents (1994) on
pääosin sessiomuusikkojen ja Hynden yhteistyötä, joten bändistä ei tässäkään
ole tiukassa mielessä kyse. Taas avausraita on kelvollinen (”Hollywood
perfume”), vaikka ei se saa odotuksia nousemaan. Jos en ilmestymisvuonna tätä levyä
kuunnellut, niin voin lohduttaa itseäni sillä, että kuuntelin silloin parempaa
musiikkia. Albumin suurin hitti on sinänsä toimiva balladi ”I’ll stand by you”.
Se kelpasi myös Girls Aloudille, Carrie Underwoodille ja Shakiralle, mikä
kertoo jo jotain siitä, miten etäällä ollaan minun makuskaalastani. Sitä seuraa
”I’m a mother”, mahtipontinen tilitys äitiydestä. En ole varma pitäisikö itkeä
vai nauraa. Loppupuolella on myös junakompilla kulkeva, muodollisesti pätevä
”Rebel rock me”, jota kuunnellessa tulee kuitenkin ikävä niitä, jotka vetävät
junakomppia läpi elämän. Toiseksi viimeisenä on yksi levyn kohokohdista,
menopoppi ”Love colours”. Albumin päättää Hynden tulkinta Dylanin biisistä
”Forever young”. Arviot olivat vaihtelevia, keskiarvoltaan suunnilleen kolme
tähteä viidestä. Levyn tyylivaihteluista tulee vähän sillisalaattia. Sen
myönteiset hetket pelastavat katastrofilta, mutta klassikoksi tästä ei ole.
Viva el Amor (1999) menee askeleen
vaihtoehtoisen kitarapopin suuntaan – juuri sen verran, että Wikipedian
genrekategorioinnin voi vilkkaalla mielikuvituksella hyväksyä. Tärkeäksi kakkosraidaksi
on nostettu Divinylsin ”Human on the inside”, jonka Pretenders esittää kolme
vuotta myöhemmin nimellä ”Human”. Se on hieno popviisu. Se, että kyse on levyn
parhaasta biisistä, ei yllätä. En käytä aikaani levyn kehumiseen, mutta
kiinnostavaa on se, että tässä vaiheessa The Pretendersistä alkoi taas tulla
bändi: soittajat olivat jo jossain roolissa edellisellä ja jatkoivat
seuraavalle.
Loose Screw (2002) on ennestään
tuntematon albumi. Ehkä siksi, että se on tehty pikkumerkille eikä Warnerille.
Sen tässä on huomannut, että jos ei bändejä seuraa, indiemerkkien tuotokset
jäävät noteeraamatta. Suurten yhtiöiden markkinakoneiston vuoksi muistaa edes
nähneensä kannen jossain (pätee esimerkiksi kokemukseeni Anthraxista). Levyn
sisältö ei ole sen kummallisempaa. Kakkosraita ”Time” lähtee reggaerytmeillä,
jota en valtavirran popissa erityisesti arvosta ja jatkuu vielä ”Complex
personissa” ja ”Nothing breaks like a heartissa” (sanottakoon, että minulla on lähes
100 reggaelevyä eli en väheksy genreä vaan sen puolivillaista sekoittamista).
Sen sijaan ”You know who your friends are” on toimivaa, joskaan ei
vallankumouksellista peruspoppia. Jälkipuoliskon ”Clean up woman” säikäyttää
reggaella, mutta siinä se uitetaan mukaan muita raitoja onnistuneemmin. En
silti ymmärrä, miksi The Pretendersin ”reggaelevy” olisi kiinnostava ideana
enkä ymmärrä edes kuunneltuani toteutuksen. Levyn koverina on All Seeing I:n
”Walk like a panther”, jonka yksi tekijöistä on Jarvis Cocker.
Break Up the Concrete (2008) puuttuu
Spotifysta, joten kuuntelin osan biiseistä YouTubesta. Sisältö menee kantrin
suuntaan ja tämä on yhtyeen paras levy sitten… hmm… uskallanko sanoa: debyytin.
Kyllä, tämä on parempi kuin toinen albumi tai Learning to Crawl. Muutan mieleni myöhemmin, jos on aihetta.
Arviooni saattaa toki vaikuttaa levyn sisältämä, rockabillyn suuntaan
kurkottavan musiikin määrä Levyssä on muuten loistava kansi, jos tuntee Joe
Jacksonin Look sharp -levyn kannen.
Googlatkaa, en selitä sitä tässä.
Alone (2016) tuli kuunneltua pikaisesti
ilmestyessään. Syynä tähän oli kaksi vuotta aikaisemmin ilmestynyt Hynden soolo
Stockholm, jonka raidasta ”Dark
sunglasses” pidin erittäin paljon. Ja pidän edelleen. The Pretendersin
tuotannossa se menisi heittämällä viiden parhaan biisin joukkoon. Jos
Tukholmassa työskenneltiin Peter, Björn & John -basisti Björn Yttlingin
kanssa, Alonessa ollaan Black
Keysista tutun Dan Auerbachin seurassa. Näin Hynde on päivitetty 2010-luvulle,
mutta mitään varsinaista uudelleensyntymistä siitä ei ole seurannut.
Äänimaailma on osaavaa, mutta biisimateriaali ei sytytä niin kuin olisin
(jostain syystä) toivonut. Musiikillisesti seilataan monilla vesillä, mutta
kaikkialla on tyyntä. ”Roadie man” kuulostaa siltä, että haluaa laittaa Booker
T. & MG’sin soimaan, mutta ”Let’s get lost” uppoaa kaikessa
kantrivaikutteisuudessaan.
Jos
The Pretendersin tuotannon kuuntelukokemuksen tulosta pitäisi kuvata yhdellä
sanalla, se olisi pettymys. Oletin, että bändillä olisi minulle paljon enemmän
annettavaa. Olen leijaillut liiaksi yksittäisten onnistumisten ja muutamien
hyvin valikoitujen lainaraitojen nostattamissa pilvissä. Tosin Chrissie Hynden
ääni nostaa keskinkertaistenkin sävellysten kuunteluarvoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti