Lukupiirit
on hyvä ja sosiaalinen tapa oppia. Niitä käytetään oppilaitoksissa aivan liian
vähän. Toisaalta niitä voi organisoida myös omatoimisesti. Itse olen hyötynyt
paljon lukemistojen ympärille jäsentyvistä keskusteluista kasvotusten kavereiden
kanssa, vaikka olen osallistunut lukupiireihin aivan liian vähän.
Nykyteknologia mahdollistaa myös toisenlaiset toimintamuodot.
Viime
syksystä alkaen olen ollut osa Culture on
the Edge -lukupiiriä. Samalla porukalla on julkaisusarja ja blogisivusto,
joiden sisältöihin lukupiiristä pyritään saamaan inspiraatiota. Porukka koostuu
pääosin uskontotieteilijöistä.
Kasvotusten
tapaavasta lukupiiristä poiketen tämä kokoontuu verkossa sopivin väliajoin.
Tapaamiseen käytetty ohjelma (Zoom) toimii melko hyvin – ääni kuuluu ja samalla
näkee toisten kasvot ruudulla. Keskustelut myös nauhoitetaan, jos joku
jäsenistä ei pääse osallistumaan tapaamiseen.
Lukupiirin
jäsenet ovat enimmäkseen yhdysvaltalaisia tutkijoita, mutta mukana on muutamia
eurooppalaisia. Lukupiirissä luetaan pääosin artikkeleita ja kirjoja, jotka
eivät ole uskontotiedettä.
Syksyllä
luimme sosiologi Rogers Brubakerin teoksen Trans:
Gender and Race in an Age of Unsettled Identities (2016) ja historiateoreetikko
Hayden Whiten Tropics of Discourse
(1978). Keväällä aloitimme lukemalla uskontotieteilijä David Chidesterin artikkelin
”Anchoring Religion in the World: A Southern African History of Comparative
Religion” (1996), jossa tiivistyy hänen teoksensa Savage Systems: Colonialism and Comparative Religion in Southern Africa
(1996), sekä antropologi Sherry Ortnerin naistutkimuksellisen klassikkotekstin
”Is Female to a Male as Nature is to Culture” (1972). Näistä keskustelimme
yhdessä, yrittäen löytää yhtenäisyyksiä ja eroja. Keväällä on vielä tulossa filosofi
Manuel DeLandan A New Philosophy of
Society (2006).
Lukupiirin
yhtenä ideana on, että opitaan avaamaan uskontotiedettä muiden tieteenalojen
suuntaan. Siksi se ei keskity uskontotieteeseen. Näin muiden ehdotuksista ja
valinnoista voi löytää uutta ja kiinnostavaa lukemistoa tai syyn palata
johonkin vanhaan tuttuun. Jos ehdottaa tekstejä itse, saa kuulla, mitä muut
saavat itselle tutuista jutuista irti.
Samalla
kun oppii teksteistä, oppii myös keskustelijoista. Jos vain lukee kollegojen
julkaistuja tekstejä, tuntee heidän ajatteluansa vähemmän kuin tilanteessa,
jossa on myös vapaamuotoista keskustelua vaihtelevista teksteistä ja teemoista.
Tämän lukupiirin koostumuksen vuoksi on mahdollisuus oppia myös
amerikkalaisesta yliopistomaailmasta ja siitä, miten kollegat lähestyvät
asioita.
Ryhmän
Culture on the Edge -blogiin en ole
toistaiseksi kirjoittanut, lähinnä siksi, etten ole löytänyt riittävästi aikaa.
Lukupiirikokoontumiset ovat riittäneet toistaiseksi.
Vaikka
suurin osa porukasta on yhdysvaltalaisia uskontotieteilijöitä, lukupiirissä on
mukavalla tavalla vaihtelua osallistujien ”akateemisessa iässä”. Mukana on
väitöskirjantekijöitä, väitelleitä, tenurensa juuri aloittaneita ja
vakiintuneita professoreja. Mukana on ensimmäiset artikkelinsa juuri
julkaisseista alan tunnetuimpiin professoreihin (tunnetuimpana Russell T.
McCutcheon).
Jos
tämän lukupiirin muoto on ”2.0.” suhteessa kasvotusten tapahtuvaan versioon,
niin voisi ajatella, että ihmiset ovat kuitenkin muuten tuttuja. Ei
välttämättä. Itse olen tavannut lukupiirin osallistujista vain noin kolmasosan
digiympäristöjen ulkopuolella, lähinnä konferensseissa.
Tietenkin
tällaisten lukupiirien organisointi vaatii enemmän työtä kuin kasvotusten
toteutettavat lukupiirit. Siksi tällainen lukupiiri ei korvaa perinteistä
versiota, vaan tarjoaa hieman toisenlaisen ympäristön ja mahdollisuuden
oppimiselle.
Culture on the Edge -blogi löytyy
täältä: https://edge.ua.edu/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti