Veli-Matti
”Läjä” Äijälä syntyi syyskuun 29. vuonna 1958. Päivälleen 60-vuotta myöhemmin
hänen syntymäpäiviään juhlittiin Helsingin Kalliossa, Lepakkomiehessä.
Tapahtumassa
julkistettiin päivänsankarin uraa ja elämää käsittelevä kirja. Siellä esiintyi
virallisesti kolme Läjän yhtyettä, The Kolmas, The Sultans ja Lapin helvetti,
mutta epävirallisesti nähtiin ja kuultiin muutakin.
Illan
aloitti The Kolmas, joka on kokeilevaa koneellista puksutusta yhdistettynä
puheisiin ja huutoihin. Sitten oli kirjakustantajan puffi, jossa haastateltiin
sekä vuosisadan lappilaiseksi viime vuonna valittua juhlakalua että kirjan
kirjoittajaa Katariina Vuorta. Pian lavalla nousi The Sultans, jossa rummut,
huuliharppu ja saksofoni kohtaavat instrumentaalisävelmissä Läjän bluesia ja
rockabillyä näppäilevät kitaran. Olen nähnyt The Sultansin ennenkin, enkä ole
ollut aivan vakuuttunut siitä, mutta muutan mieleni.
Lopuksi
esiintyi Lapin helvetti, joka on 70 prosenttia metallia ja 30 prosenttia
hardcorea. Sen jälkeen alkoi epävirallinen osuus.
Illan
kuluessa puolituttuni kysyi, mikä on suhteeni Läjä Äijälään. Mietin hetken,
miten tuohon vastaisi. Kertoisinko, etten palvo miehen tekemisiä samalla
tavalla kuin moni muu vai kertoisinko kaikista tietämistäni hienoista projekteista,
joissa Läjä on vaikuttanut? Päätin vastata näin:
”Terveet
kädet on minulle vasta kolmanneksi tärkein Läjän tekemisistä.” Tämä herätti
mielenkiinnon ja ”Oho”-reaktion. Jatkoin selittämällä, että tietenkin
useimmilla mittareilla TK on merkittävin juttu, mutta sitä jaksaa kuunnella
kotioloissa vain pieninä annoksina. Parhaimmillaan parasta, mutta TK:n metallisemmat
ja englanninkieliset jutut eivät ole innostaneet.
Toiseksi
tärkeimmäksi tällä hyvin henkilökohtaisella ja subjektiivisella skaalalla nostin
Death Tripin. Yhtye teki kolme seiskatuumaista junnaavia ja pitkiä mutta äänekkäästi
rokkaavia biisejä vuosien 1988 ja 1994 välisenä aikana. Myöhemmin ne koottiin
samaan pakettiin vinyylille ja perään laitettiin pari demoa.
Tärkeimmäksi
nostin The Leo Bugarilovesin. Trio on esittänyt suomeksi laulettua,
Suicide-henkistä puksuttelua monella eri vuosikymmenellä. Se on hauskaa,
oivaltavaa ja melko helppoa kuunneltavaa.
The Leo
Bugarilovesia ei illan aikana kuultu. Itse olen nähnyt sen kerran Turussa,
joskus vuosituhannen taitteessa. Sen sijaan muuta kiinnostavaa tuli
epävirallisessa osuudessa. Lapin helvetin oman setin jälkeen (”Lapin helvetti
ei kovereita soita!” kuultiin yhden jampan suusta useampaankin otteeseen)
epämääräinen revohka esitti Terveiden käsien biisejä. Tornion kevättä ja sen
sellaista. Sehän oli hienoa, mutta illalla oli yllätyksellinen päätös.
TK:n
noin kuuden rallin jälkeen miehistöä vähän justeerattiin ja sen jälkeen kuultiin
vielä kaksi Death Tripin biisiä. Niistä muodostuivat illan kohokohdat, sillä
telakalle laitettu TK on tullut nähtyä moneen kertaan, Death Trip puolestaan ei
ole osunut lankulle koskaan.
Tuo vähän yli 10 minuuttia erikoisen junnaavaa
rokkia Läjän huudahduksilla toi mieleen elävästi, miten 1990-luvun alkupuolella
nuorena kloppina etsi ja löysi niin monta muutakin erikoista mutta vetoavaa
musiikkia soittavaa suomalaista yhtyettä, joita ymmärsi vain pari sivullista koko
kotikaupungissani, jossa kuunneltiin lähinnä Kolmatta naista ja Mikko Kuustosta.
En osannut odottaa, että tätä projektia olisi tarpeen esitellä, varsinkaan TK:n
biisien jälkeen. Onneksi olin väärässä.
Vireitä
ja tuotteliaita vuosia!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti