Jostain
syystä kaksi kesän matkoista suuntautui Osloon. Elokuun alussa
kaupungissa järjestettiin pohjoismainen tapahtuma, joka kokosi yhteen uskontososiologeja. Vähän yli
kuukautta myöhemmin pidettiin hyvin pienen porukan konferenssi Formatting Nonreligion.
Kun
paikalla on alle 40 ihmistä, välttyy tunteelta siitä, että on hukkunut johonkin
massaan, jossa ei ehdi näkemään ja tapaamaan ketään. Nyt vietimme pari päivää
yhdessä rakennuksessa kuunnellen esitelmiä ja keskustellen. Vanhojen tuttujen
ja uusien ihmisten tapaamisen lisäksi tapahtumassa oli itselleni kolme
erityisen antoisaa asiaa.
Ensiksi
esitelmien kirjo kattoi useita eri maita. Näin oli mahdollista kuulla alustuksia,
jotka kohdentuivat esimerkiksi Kreikkaan, Belgiaan, Unkariin, Viroon,
Slovakiaan, Englantiin, Skotlantiin, Norjaan, Romaniaan, Saksaan,
Yhdysvaltoihin, Italiaan ja Portugaliin. Lyhyistä esitelmistä ei ehkä
muodostunut yhtä selkeää linjaa, koska lainsäädäntö, käytännöt ja perinteet
vaihtelevat maasta toiseen. Selväksi kuitenkin tuli taas se, että esimerkiksi
Euroopan tilanteiden ymmärtämiseksi on välttämätöntä tutustua alueellisiin ja
valtiollisiin historioihin. Yleinen puhe ”eurooppalaisesta modernisaatiosta” kätkee
väistämättä merkittävät alueelliset erot.
Toinen
antoisa asia oli oma Suomea käsittelevä esitelmä. Löydösten esittely ja
näkemysten testailu ei ainakaan herättänyt vastalauseita, vaan vahvisti sitä,
että artikkelisuunnitelmassa ollaan oikeilla linjoilla.
Kolmas
kohokohta oli pieni osa kanadalaisen Lori Beamanin esitelmästä. Lori käsitteli
nipun tapauksia, joissa tiettyä symbolia tai käytäntöä on neuvoteltu
”uskonnollisesta” ”kulttuuriseksi”. Meillä näistä tunnetuin taitaa olla ”Lautsi
case”, Italian krusifiksitapaus, jossa suomalaisen Soile Lautsin kanteen vuoksi
kouluista piti poistaa krusifiksit ennen kuin päätös pyörrettiin korkeammalla
taholla. Beaman käsitteli myös samankaltaista tuoreempaa tapausta Mouvement laïque
québécois v Saguenay (City),
josta voi lukea lisää vaikka Wikipediasta tai Beamanin artikkelista “The
Inclusion of Nonreligion in Religion and Human Rights” (Beaman, Steele &
Pringnitz, lehdessä Social Compass
1/2018). Suomessa Suvivirsi toimisi riittävän samankaltaisena
esimerkkinä.
Beamanin
vahvuus oli siinä, että hän esitti tapausten toistuvat piirteet: kristillinen
konteksti, valittajat ovat tyypillisesti ateisteja (harvoissa tapauksissa
juutalaisia), valittajat ignoroidaan aluksi, myöhemmin julkinen keskustelu
räjähtää käsiin, siinä valittajat leimataan ylireagoijiksi tai
mielenterveydeltään häilyviksi, päätökset ovat usein myönteisiä symbolin tai
käytännön jatkumiselle, korostetaan ettei ketään pakoteta osallistumaan.
Neuvotteluissa
useimpien uskonnollisena pitämä symboli tai käytäntö määrittyy
”kulttuuriperinnöksi”, ”perinteeksi”, ”perustaksi, johon ei voida koskea”,
”universaaliksi arvoksi”. On huomattavaa, että tulos voi olla samanaikaisesti
jotain, mikä on puolustajien mielestä universaalia, kaikkien hyväksymää (risti
edustaa universaaleja arvoja) sekä oleellinen osa juuri meidän paikallista kulttuuriperintöä.
Siinä
missä esimerkiksi sosiologi Christian Joppke on pitänyt kristinuskon ”kulttuuristumista”
esimerkkinä sekularismin voittokulusta, Beamanin kanssa olemme sillä kannalla,
että kyse on tavasta, jolla kristillinen valtakulttuuri pitää kiinni
hegemonisesta asemastaan. Siksi Beaman käsittelee näitä tapauksia usein
uskonnonvapauden kehyksessä nimenomaan uskonnottomien oikeuksien kannalta.
Esitelmän
kuuntelu ja keskustelu Beamanin kanssa inspiroi palaamaan muutama vuosi sitten
kirjoitettuun suomalaista suvivirsikeskustelua käsittelevään
artikkeliluonnokseen. Ehkä kuulette siitä joskus enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti