Taas
on se aika vuodesta, että voi katsoa taakse ja pohtia, mitä kaikkea musiikkia
kuluvana vuonna ilmestyi. Mitään massiivista tai pieteetillä koostettua listaa
en ryhdy väsäämään, mutta kirjoitellaan nyt sellainen suosituslista niille,
jotka etsivät jotain soittolistoilleen tai – mikä vielä parempaa –
levyhyllyynsä.
Vuonna
2018 ilmestyi kaikenlaisia indiekiekkoja, jotka eivät kuitenkaan päätyneet
lentoradallaan hyllyyni. Mikään seuraavista ei ole toistaiseksi sytyttänyt niin
paljon, että olisin ehtinyt tekemään kauppoja, mutta kaikista on hyvin
myönteinen fiilis. Indien lisäksi listassa on myös vinoa rokkia, toisteista
jurnutusta ja kunnollista jammailua Afrikasta. Muistutettakoon, että tapanani
on ostella levyjä myöhässä, pienellä viiveellä, joten osa näistä löytänee vielä
paikkansa hyllystäni. Kuunnelkaa siis esimerkiksi näitä:
Arctic
Monkeys (Tranquility Base Hotel + Casino), Bardo Pond (Volume 8), Courtney
Barnett (Tell Me How You Really Feel), Beak> (>>>), Deafheaven
(Ordinary Corrupt Human Love), Dungen & Woods (Myths 003), Eels
(Deconstruction), Tav Falco (Cabaret of Daggers), Simone Felice (The Projector),
Ezra Furman (Transangelic Exodus), The Good the Bad and the Queen (Merrie
Land), Seun Kuti & Egypt 80 (Black Times), MGMT (Little Dark Age), Mitski (Be
the Cowboy), Peaking Lights (Sea of Sand), Phosphorescent (C’est La Vie), Reverend
Horton Heat (Whole New Life), Rolling Blackouts Coastal Fever (Hope Downs), Ty
Segall (Freedom’s Goblin), Unknown Mortal Orchestra (Sex & Food), Kurt Vile
(Bottle it in), Yo La Tengo (There’s a Riot Going on)
Tuosta
listasta 5–10 saattaa löytyä muiltakin listoilta. Muutamaa joutuu etsimään
kovasti, jos fyysiset esineet kiinnostavat.
Paljon
muutakin tuli kuunneltua, mutta ulkomaisista uutuuksista hyllyyni päätyivät
ainakin nämä, aakkosjärjestyksessä:
Beach
House: 7
The Breeders:
All Nerve
The Brian
Jonestown Massacre: Something Else
Luke
Haines: Sometimes I Dream of Glue
The James
Hunter Six: Whatever it Takes
The Low
Anthem: The Salt Doll Went to Measure the Depth of the Sea
Stephen
Malkmus and the Jicks: Sparkle Hard
Oh
Sees: Smote Reverser
Josh
T. Pearson: Straight Hits
Spiritualized:
And Nothing Hurt
Uncle
Acid & the Deadbeats: Wasteland
Watain:
Trident Wolf Eclipse
Wooden
Shjips: V.
Kaikki
yllä mainitut ovat hienoja levyjä, joskin suurin osa on harvojen makuun
sopivia. Eniten olen kuunnellut Josh T. Pearsonin hämmentävää teosta, joka
kääntyi alun ihmettelyn jälkeen reilusti plussan puolelle, sekä ruotsalaisen
black metal -yhtye Watainin uutukaista, joka taitaa olla ensimmäinen uutena
vinyylinä ostamani genrensä edustaja. Molemmat näin myös keikalla vuoden
aikana.
Kotimaisista
seuraavat hienoudet eivät ole omassa hyllyssäni, vaikka osa löytyy samasta
taloudesta.
Ghost
World (Spin), Hän (Harhakuvitusmaailmassa), Itä-Hollola Installaatio (Pelko
paremmasta tulevaisuudesta), Lasten Hautausmaa (III), Rosita Luu (SOS), Mopo
(Mopocalypse), Musta Risti (s/t), Jukka Nousiainen (Ei enää kylmää eikä
pimeää), Vesta (Lohtulauseita), Vuoret (Portti)
Rosita
Luun ostan, kun se ilmestyy vinyylinä, Ghost Worldin hankin jossain vaiheessa
ja kai Nousiainen ja Lasten Hautausmaakin pitäisi hommata. Mopo, Itä-Hollola ja
Vesta on kumppanin hyllyssä.
Ja
ylimääräinen shout-out Villen Utö-yhtyeelle (s/t).
Omaan
hyllyyn päätyivät ainakin seuraavat kotimaiset, aakkosjärjestyksessä:
Kesä:
Aukea
Kynnet:
Vähät välittää
Lähtevät
kaukojunat: II
Maailmanloppu:
Tuhon koodi
Nuoret
Marttyyrit: Vieraille
Hal
Peters and His Trio: Crazy Mixed Up Blues
Puhelinseksi:
Meillä on ikävä kaikkea
Puhelinseksi:
Mitä meistä tänne jää
Pursiseura:
s/t
Pää
kii: Jos huonoo onnee ei ois…
Seksihullut:
Vänrikki Stoolin seksihullut tarinat
Ydinperhe:
Älä tee mitä pitää
Kaikkea
voi suositella, vaikka suostuinkin maksamaan täyden hinnan vain parista yllä mainitusta.
Nostetaan esiin neljä artistia. Oli mukavaa, että Pää kii sai ulos toisen
kokopitkänsä vetävää melodista punkkia. Nuoret Marttyyrit hiipi ihon alle
hitaasti mutta varmasti novellimaisilla teksteillään ja vangitsevalla tunnelmallaan.
Rovaniemen punk-toivo Puhelinseksi julkaisi vinyylinä kaksi mini-älppyä, joskin
toinen niistä (Meillä on ikävä kaikkea) on löytynyt hyllystä kasettina jo
pidemmän ajan. Ydinperheen hardcorella täytettyä vinyyliä odoteltiin pitkään ja
sieltä löytyvät vuoden kaksi kotimaista suosikkibiisiäni: ”Pummilla” ja
”Ratkaisu asunto-ongelmiin”.
Vuoden
kuunnelluin biisi Spotifyssani oli Brian & Helvetin Perunan ”Mä tapan sut”. Eivät ne muutkaan olleet ihan myyntilistojen kärkisijoilla.
Jotain
saattoi unohtua, mutta sellaista sattuu. Hyvää kuuntelua!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti