sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Studioalbumit osa 38: The Jam

Brittiläisen The Jamin musiikki on tullut tutuksi palasissa. Yksittäiset biisit, kuten ”Going underground” ja ”Eton rifles” ovat soineet kuuloetäisyydelläni vuosia. Muistan lainanneeni kirjastosta The Giftin vuosia sitten vinyylinä ja palauttaneeni sen lähes kuuntelemattomana. 

Opiskeluaikana luin melko paljon populaarimusiikkia ja -kulttuuria käsitteleviä tutkimuksia joko saadakseni opintosuorituksia tai huvikseni. Niissä The Jam vilahti silloin tällöin, joko esimerkkinä myöhäisistä modeista tai varhaisista punkeista. Kun vihdoin ostin Greatest Hits -kokoelman, sain kunnollisen tuntuman yhtyeeseen. Se muuttui kuriositeetista diggailun kohteeksi. Tämä tapahtui levypäiväkirjani mukaan alkuvuonna 1999.

Lukiessani verrattain tuoreesta Uncut-lehdestä Paul Wellerin haastattelua totesin itsekseni, etten ole edelleenkään kuullut kaikkia The Jamin studioalbumeita. Olen ollut niin tyytyväinen 15 vuotta sitten ostamaani Greatest Hitsiin, etten ole edennyt paljon pidemmälle. Tosin Leedsin vuosina kannoin yhtyeen debyyttialbumin kotiini alle kahden punnan hinnalla. Vaikka bändin neljäs albumi Sound Affects tuli vastaan erilaisissa alelaareissa, se jäi niihin joka kerta.

In the City (1977) sisältää nimensä mukaisesti bändin ensisinglen ”In the city”, joka on levyn tunnetuin oma, b-puolen avaava raita. Lainaversioista tarpeeton ”Batman theme” on toki tunnetumpi, mutta tärkeää ehkä olikin paikallinen referenssi, se, että myös The Who ja The Kinks olivat soittaneet samaa kappaletta. Toinen kover on Larry Williamsin ”Slow down”, jota myös Beatles soitteli. Näin muodostui selvä viittaussuhde 1960-luvun brittiläisiin popsuuruuksiin. Punkiksi albumia ei oikein voi luokitella. Se on pikemminkin suoraa ja rujohkoa, melodista poprokkia, joka lähestyy paikoitellen kömpelöhkösti groovaavaa pubirokkia (”Non-stop dancing”). Se on lupaava debyytti ja kelvollinen kokonaisuus, joka myös menestyi aikanaan hyvin, mutta en ihmettele, ettei Parhaat-levylle ole nostettu debyytiltä muita kuin nimibiisi.

This is the Modern World (1977) alkaa klassikolla ”The Modern world”. Tällä levyllä bändi alkaa löytää sen ilmaisun, josta se tultiin muistamaan osana populaarimusiikin kaanonia. Albumi ei tosin ollut mikään menestys, ehkä siksi, ettei siltä löydy aloitusraitansa lisäksi muita ilmeisiä hittejä. Silti vaikkapa puolitoistaminuuttisen punkpoprallin ”In the streets today” voi nostaa esiin, mutta Wilson Pickettin tyylikkään soulbiisin ”In the midnight hour” esittäminen tuntuu ristiriitaiselta, koska se vain korostaa omien biisien keskinkertaisuutta. Samoihin aikoihin julkaistua singleä ”All around the world” ei löydy albumilta, mutta siitä tuli hitti. Siksi on hyvä omistaa yhtyeen kokoelmalevy, jolle raita oikeutetusti kuuluu.

All Mod Cons (1978) ilmestyi seuraavana vuonna, mutta tässä välissä yhtye julkaisi jo ikivihreäksi muodostuneen singlensä ”News of the world”, joka ei ole albumiraita. All Mod Consilta löytyy sentään singlenäkin julkaistu Kinks-kover ”David Watts” sekä sen toisella puolella julkaistu, Clashin varhaisvaiheet mieleen tuova ”A Bomb in wardour street”, mutta levyn ehdoton kohokohta on sen päättävä ”Down in the tube station at midnight”. On todettava pienoisena pettymyksenä, että aikaisempien tavoin noin puolet materiaalista on keskinkertaista. Ei huonoa, mutta ei sellaista, jota olisi pitänyt ujuttaa sille omistamalleni Greatest Hits -levylle. The Jamin tarinassa on tosin edetty kypsään vaiheeseen, jossa oma ilmaisu hallitsee ja vaikutteet ovat vain vaikutteita.

Setting Sons (1979) ei ole hittikimara, mutta se on todella tasapainoinen teos. Levyn ehdoton kohokohta on ”Eton rifles”, yksi bändin parhaista biiseistä, joka julkaistiin singlenä ennen albumia ja nousi brittilistalla kolmanneksi. Levyn päättää Martha and the Vandellasin alun perin esittämä ”Heatwave”, joskin The Jam on luultavasti saanut innoituksensa The Wholta, joka levytti kappaleen 1960-luvulla. Tähänastisista Setting Sons on yhtyeen paras albumikokonaisuus. Tämän ja edellisen albumin välissä yhtye julkaisi taas hienoja singlejä, ”Strange town” ja ”When you’re young”, jotka eivät päätyneet albumeille, mutta ne löytyvät useaan kertaan mainitsemaltani kokoelmalta.

Sound Affects (1980) sisältää parikin tunnettua biisiä, ”That’s entertainment” ja ”Start!”. En oikeastaan ymmärrä, miksi en ole ostanut sitä, vaikka se on tullut vastaan niin monta kertaa edulliseen hintaan. Albumilla on vain omia sävellyksiä. Tyylillisesti se on maltillinen irtiotto aikaisemmasta suorasta ilmaisusta ”kypsempään” suuntaan. Kuulemma yhtenä vaikuttimena oli Michael Jacksonin Off the Wall. Lisäksi levyllä kuullaan torvia, funkahtavaa bassottelua ja post-punkiksi luokiteltavia elementtejä. Albumi on erilainen kuin mikään muu yhtyeen tuotos, mutta kokonaisuus on ihan yhtä laadukas kuin Setting Sons.

The Gift (1982) jäi yhtyeen viimeiseksi albumiksi. Se sai vaihtelevan vastaanoton mutta kipusi brittilistan ykköseksi. Albumilla on vielä edeltäjäänsä enemmän funkbassoa ja wah-wah -kitaraa. Sen ainoa suuri hitti on ”Town called Malice”. Yhtye oli ajautunut jo kauas varhaisvaiheen sekoituksesta pubirokkia ja punkkia – kuuntele esimerkiksi ”Precious”. Omasta mielestäni yhtye ajautuu liian kauas edeltävistä levyistä, eikä The Gift yllä yhtyeen parhaimpien albumikokonaisuuksien tasolle, vaikka hittinsä lisäksi vaikkapa ”Just who is the 5 o’clock hero?” on The Jamia parhaimmillaan.

The Jam tiivisti jotain tärkeää aikansa Englannista. Lyriikoissa tuntuu sekä The Kinksin kaltainen englantilaisen elämänmenon havainnointi että The Clashin ja muiden punkkien kanavoima turhautuminen, vihaisuus ja levottomuus.

Yhtyeen studioalbumeissa ei kuitenkaan ole yhtään sisältönsä puolesta todellisen klassikon aseman ansaitsevaa kokonaisuutta. Yksittäisiä klassikkobiisejä bändillä toki oli. Edelleen se sama Greatest Hits on ensisijainen valintani, kun haluan kuunnella The Jamia. Siinä ei heikkoja hetkiä olekaan.

Paul Wellerin muita hankkeita ja soololevyjä tulee kuunneltua satunnaisesti, mutta toistaiseksi muiden studioalbumien systemaattinen läpikäynti saa odottaa.

Ei kommentteja: