Divarikierrokselta
tarttui matkaan nippu kirjoja. Käytettyjen joukossa oli melko tuore teos Kun Suomi-rock puri ja löi (2015),
tekijöinään Mato Valtonen, Moog Konttinen ja Kjell Starck. Aloin lukea sitä
junassa. Totesin nopeasti, että tämä pitää päästä loppuun nopeasti, jotta
kirjan voi unohtaa hyllyyn.
Kirjan
tekijöillä on pitkä kokemus suomalaisesta musaelämästä. Mato Valtonen tunnetaan
monista kuvioista, mutta minulle hän on ikuisesti Sleepy Sleepers -mies. Myös
Moog Konttinen tunnetaan kulttuurin sekatyömiehenä, mutta musahommissa hänet
tiedetään ehkä parhaiten Kontran riveistä (myös Moogetmoogs, Kontravirtanen ja
niin edelleen). Kjell Starck muun muassa keikkamyyjä, mutta itselleni hän on
tuiki tuntematon hahmo.
Kirjassa
ei ole päätä eikä häntää. Siinä käsitellään nimellisesti 1970-luvun Suomen
ahdasmielisyyttä rock-työläisten näkökulmasta. Siinä kuitenkin husitaan joka
suuntaan ilman selkeää kohdennusta. Se on kirjallinen versio pitkitetystä
baarien miehen jorinasta. Sellainen viihdyttää paikoitellen, mutta jossain
vaiheessa alkaa vituttaa, että tyyppi istui väkisin samaan pöytään. Turinoinnissa
huhupuheet muuttuvat todeksi. Aivan tarkkaan ei muisteta, miten asiat menivät. Perusteellista
selvitystyötä ei ole jaksanut tehdä, kun kärsivällisyys ja keskittymiskyky ei
riitä pikkuseikkoihin. Tärkeintä on korostaa, miten häntä on kohdeltu huonosti
ja miten absurdi koko systeemi on.
Luin
kirjan selvin päin kotona, mutta mieluummin kuuntelisin parhaat palat
juodessani olutta baarissa.
Jos
kirjassa on jokin juoni, se on sensuurin ja ahdasmielisyyden ajan kuvaaminen ja
pyrkimys puhaltaa rajoja rikkovaa, anarkistista ulottuvuutta uudelleen henkiin
soittolistojen, tähdenmetsästysohjelmien ja autotunen maailmaan. Kunhan samalla
vain muistetaan toistella, että verotus ja säädökset ovat kamalinta maailmassa.
Tekijät
haluavat myös sanoa, että punk ei ollut kovin merkittävä murros. Sitä
tärkeämpää oli suomenkielisen rock-lyriikan kehittyminen. Totta kai Juicen,
Kontran, Virtasen, Sliippareiden ja muiden suomeksi tehdyt jutut olivat
merkittäviä, hauskoja, räävittömiä, nokkelia ja inspiroivia. Ilman niitä myös
punk olisi ollut Suomessa hieman toisenlainen ilmiö. En kuitenkaan jaa
tekijöiden käsitystä siitä, että tämä puoli olisi jotenkin unohdettu
suomirockin historiankirjoituksesta.
Heillä
on ansionsa myös rajojen rikkomisessa, mutta kun toistamiseen päivitellään
Samantha Foxin esiintyneen täysin playbackina, niin kirjasta leimahtaa
ummehtunut tuoksu. Rajoja pojat osasivat rikkoa, mutta nykypäivän
yhteiskuntakriitikoiksi heistä ei ole. En ole vakuuttunut, että he olivat sitä
edes 1970-luvulla. Sen sijaan he olivat nokkelia touhuajia, joiden tekemisistä
riitti huvia ja inspiraatiota monille.
Lisäksi
tekijät unohtavat mainita, etteivät he ole tuoneet paljoakaan musiikillisesti
kiinnostavaa tai oivaltavaa lisää suomalaiseen populaarimusiikkiin.
Musiikillisesti Kontra oli vitsi, jonka teho oli hyvissä lyriikoissa ja hyvin
valituissa toisten tekemissä biiseissä. Sleepy Sleepersin asenne oli
alkuaikoina rajoja rikkova myös musiikillisesti ”antaa mennä vaan” -hengessä,
mutta ei yhtyettä tulla muistamaan musiikillisista ansioistaan. Tämän he
tietävät itsekin. Siksi omaa erinomaisuutta voi korostaa vain tekemällä kirjan
rajojen rikkomisesta ja vaikenemalla musiikista.
Tämän
sanottua haluan korostaa, että lapsuuteni meni Sliippareita kuunnellen, ja
pidän yhtyeestä vieläkin. Lapsena kuulin Kontraa vain satunnaisesti (tietenkin
Jerry Cotton ja Aja hiljaa isi), mutta myöhemmin ostin yhtyeen koko
Love-tuotannon sisältävän cd:n (Suurimmat
iskut).
Kirjalla
ei ole järkevää rakennetta, vaan se on koostettu sekalaisista muisteluista
yhdistettynä tekijöiden paikoin pikkusieluiseen itsetehostukseen. En tiedä,
miksi mukana on vaikkapa arvostelua siitä, mikä artisti on autenttinen bändi ja
mikä kaupallinen brändi. Sleepy Sleepers on bändi ja Baccara on brändi. Tekisi
mieli kysyä, mitä sitten on Valtosen Leningrad Cowboys. Vastaus:
musiikillisesti täysin yhdentekevä, mutta kaupallisesti taitavasti toteutettu
vitsi.
Muutamat
anekdootit ovat painopaperin arvoisia ja jos oikein tsemppaa, niin jutustelun
kautta pääsee hahmottelemaan 1970-luvun ilmapiiriä. Selvää on, että kirjoittajat
ovat olleet pitkään aitiopaikalla näkemässä, kokemassa ja tekemässä suomalaisen
populaarimusiikin kannalta kiinnostavia ja tärkeitä asioita. Harmi vain, ettei
kavereilla ole ollut kärsivällisyyttä hioa käsikirjoitusta.
Lukisin
paljon mieluummin huolellisesti tehdyn kirjan Sleepy Sleepersistä tai Moog
Konttisen urasta. Se kuitenkin vaatisi kirjoittajan, joka koostaisi näistä
repaleista koherentin kokonaisuuden, heittäisi harhailevat maan ja taivaan
välillä liikkuvat jorinat pois ja antaisi tekijöistään moniulotteisen kuvan.
Tämä on valitettavan hätäisesti ja
huolimattomasti kyhätty teos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti