Kuten
kaikilla muilla tieteenaloilla, myös uskontotieteessä kamppaillaan intellektuaalisista asemista lanseeraamalla ”käänteitä”.
1990-luvulla puhuttiin kognitiivisesta käänteestä, kun markkinoitiin tuolloin
tuoretta kognitiivista uskontotiedettä, jossa pyritään selittämään
uskonnollisten ajatusten toistuvuutta ihmismielen ominaisuuksien kautta. Viime
vuosina on puhuttu diskursiivisesta käänteestä, kun on korostettu tarvetta
tutkia uskonnoksi luokittelun mielivaltaisuutta ja luokittelun vaikutuksia.
Materiaalisesta käänteestä on puhuttu, kun on haluttu tutkia esineiden roolia
uskonnollisten ajatusten välittäjänä tai korostettu ruumiillisuuden merkitystä.
Jos
katsotaan viimeaikaisia kansainvälisiä julkaisujani, niin olen ymmärrettävästi
muiden silmissä insider juuri diskursiivisessa tutkimuksessa. Samalla kun olen
hieman kummastellen seurannut, miten diskursiivinen tutkimus on joillekin
uutuus, olen odottanut, milloin monilla muilla aloilla paljon puhuttu
affektiivinen käänne tavoittaa uskontotieteen. Ja vielä kiinnostuneempana olen
odottanut, missä muodossa affektiivinen käänne implementoidaan
uskontotieteeseen.
Vähitellen
odotuksiin on vastattu. Manuel Vasquezin More
Than Belief: A Materialist Theory of Religion (2011) oli yksi yritys luoda
materialistinen synteesi uskontotieteeseen. Se on lähellä affektiteoreettista
näkökulmaa, vaikka siinä ei affekteista kirjoitetakaan. Tuoreempi teos, jossa
puhutaan eksplisiittisesti affektiivisesta käänteestä on Donovan E. Schaeferin Religious Affects: Animality, Evolution, and
Power (2015). Ei ole sattumaa, että Vasquez on kirjoittanut siihen
suosituksen.
Schaefer
tekee omassa affektikeskustelussaan pesäeroa niin sanottuun lingvistisen
käänteen mukaiseen sosio-retoriseen tutkimukseen ja myös marxilais-sävytteiseen
ideologiakriittiseen tutkimukseen. Siinä missä olen affektiteoriaan
myönteisesti suhtautuva, en ole vakuuttunut Schaeferin tavasta introdusoida tätä
käännettä uskontotieteeseen.
Schaefer
rakentaa kahden kärjen taktiikkaa. Yhtäältä hän haluaa sanoa, että affekti on
tärkeä teoreettinen työkalu ja toisaalta hän haluaa sanoa, että eläintutkimus
on uskontotieteelle relevanttia. Tietenkin hän sanoo nämä kaksi yhdessä. Minusta
edellinen on kiinnostava ja jälkimmäisen merkitys jokseenkin epäselvä. Näitä ei
tarvitse välttämättä ajatella samassa paketissa, mutta Schaeferin ratkaisu ajaa
hänet sivuuttamaan joitakin affektiteoretisoinnin juonteita ja tekemään
pesäeron ns. lingvistisen käänteen ja ideologiakriittisen tutkimuksen
edustajiin turhan jyrkästi.
Schaefer
jakaa affektiteoriat deleuzelaisiin ja fenomenologisiin variantteihin. Hän
asettuu kannattamaan jälkimmäistä, vaikka hyödyntää edellistä. Tässä kohdin on
painotettava, että hänen kritiikin kohteessa on kyse ”deleuzelaisesta”
affektiteoriasta (erityisesti Brian Massumi), ei Deleuzesta. Schaefer ei ole
Deleuzen lukija, vaikka teoksessa onkin muutamia suoria viitteitä häneen.
Pikemminkin tässä nojaudutaan mielestäni liikaa Deleuzesta inspiroituneisiin
tutkijoihin, jotka muodostavat aika lailla omannäköisen luennan Deleuzesta.
Ei
ehkä olekaan ihme, ettei Schaefer mainitse laisinkaan Lawrence Grossbergin
kirjoituksia affekteista, koska se haastaisi jaottelun. Deleuzesta
inspiroitunut Grossberg on nimittäin jokseenkin eri linjoilla ”deleuzelaisen”
affektiteoretisoinnin kanssa. Tätä hän on puinut monissa yhteyksissä, mutta
erityisesti teoksessaan Cultural Studies
in Future Tense (2010). Itse pidän Grossbergin kirjoituksia affekteista
merkittävinä kulttuurintutkimuksellisina puheenvuoroina, joissa affekti nähdään
keskeisenä työkaluna sosiokulttuuristen muodostumien tutkimuksessa: se ei
konjunktuurien tutkimuksessa ole villinä laukkaavaa vallankumouksellista
energiaa (kuten deleuzelaisessa tutkimuksessa on painotettu), vaikka ontologisesti
näin voidaankin ajatella. Grossbergin teoretisoinnissa se ei ole myöskään suunnilleen
sama kuin sosiaalisesti koodattu emootio (kuten fenomenologisemmassa
affektitutkimuksessa on painotettu).
Schaefer
kirjoittaa affekteista fenomenologisen teoretisoinnin avulla, mutta yhdistää
siihen ajatuksen melko pysyvistä (ei-kulttuurisista) perustunteista. En ruodi
tätä enempää, sillä minulle riittää tässä se, että Schaeferille affektiivinen
käänne on varsin kaukana siitä, mitä olen henkilökohtaisesti pitänyt
kiinnostavimpana affektin käsitteen soveltamisena omiin kiinnostuksen
kohteisiini (eli kulttuurintutkimukselliseen konjunktuurianalyysiin).
Affektikeskustelun
lisäksi itseäni vaivaa Schaeferin heilunta niin sanottujen
sosio-retoristen (mm. Jonathan Z. Smith)
lähestymistapojen arvioinnissa. Yhdellä sivulla kehutaan niitä ja heti
seuraavalla kritisoidaan. Hän myös sekoittaa kielellisyyden merkitystä
korostavat sosio-retoriset mallit ja uskomuksiin keskittyvät idealistiset lähestymistavat.
Ne eivät ole sama asia, sillä edelliset ovat kritisoineet jälkimmäistä.
Lisäksi
väite ”uskontoa ei voida redusoida kielellisiin malleihin” muuttuu käytännössä
muotoon ”uskontoa ei voida redusoida kielellisiin malleihin, joten en analysoi
kielellistä enkä diskursiivista ulottuvuutta”.
Kenties
kaikkein suurin heikkous on se, ettei tekijä tarjoa omia vakuuttavia
esimerkkianalyyseja. Hän kertoo, ei näytä.
Eikä
siinä vielä kaikki. Schaefer mielestäni epäonnistuu aloittaessaan kirjan
apinoiden uskonnollisuudesta. Siitä seuraa liuta kysymysmerkkejä marginaalin.
Mitä tarkoittaa apinoiden uskonto? Jos apinat tanssivat, niin se voi olla
kulttuuria, mutta mikä siinä on uskontoa? On helppo hyväksyä ajatus, että
tietyillä eläimillä on ”kulttuuria” tai jopa ”taidetta” eli Deleuzen termein
orgaanisen ja ”alloplastisen” raja ei ole sama kuin eläimen ja ihmisen, mutta
miksi ”alloplastinen” olisi uskontoa? Mitä uskonto tässä yhteydessä tarkoittaa?
Ehkä apinoilla on uskonto vasta silloin kun tutkija päättää nimetä jonkin
havaittavan seikan sellaiseksi.
Schaefer
kirjoittaa uskonnosta, uskonnollisista kehoista, uskonnollisista affekteista,
mutta ei kerro eksplisiittisesti, mitä uskonnolla tarkoittaa. Tämä on
katastrofi, jos omaa kantaa rakennetaan kriittisessä suhteessa Jonathan Z.
Smithiin, joka totesi, että tutkijoiden on oltava äärettömän itsetietoisia
siitä, miten uskonnon käsitettä käytetään.
Schaefer
kuitenkin hahmottelee uskontoa tanssinkaltaisena animaalisena ja ruumiillisena
toimintana, mikä on kiinnostava kontrasti näkemyksiin, jotka korostavat
uskomuksia ja pyhiä tekstejä uskonnon teoretisoinnin ytimenä. Mutta jos
kirjassa ei problematisoida uskonnon käsitettä, ei se voi tarjota uskottavaa
vaihtoehtoa niille näkemyksille, joissa uskonnon käsitteen käyttöä
tarkastellaan empiirisenä tutkimuskohteena.
Ihan
viimeisillä sivuilla tekijä esittää lopulta kysymyksen siitä, miksi jokin
nimetään uskonnoksi. Hän linkittää työnsä Ann Tavesiin esittämällä, että
affektiteoria tuo lisävaloa kokemuksiin, jotka nimetään uskonnollisiksi. Mutta
sitten hän kysyy ”Miksi joitakin tansseja nimetään uskonnollisiksi ja joitakin
ei?” ja vastaa itse: ”The animal religion approach does not answer this
question.”
Vaikka
affektiteoreettinen ajattelu on tärkeää, kirjan nimi on epäonnistunut. Puhe
”uskonnollisista affekteista” on tarpeetonta, koska sellaisia ei ole olemassa.
Voidaan tarkastella sitä, onko uskonnoiksi nimetyissä ilmiöissä
affektiivisuutta runsaasti vai niukasti ja millaisiin sosiaalisiin
muodostelmiin affektiivisuus niveltyy, mutta en ymmärrä, mihin uskonnolliset
affektit viittaavat.
Vaikka
minulla ei ole suurta intohimoa eläintutkimukseen, ihmettelen sitä painoarvoa,
jonka Schaefer antaa Derridan teokselle The
Animal That Therefore I Am (2008) suhteessa siihen, miten vähän hän
hyödyntää tässä yhteydessä Deleuzea ja Guattaria, joiden kirjoituksista
erityisesti A Thousand Plateaus
vuodelta 1980 tarjoaa huomattavasti varhaisemman mannermaisen lähtökohdan
ihmisen ja eläimen välisen rajan plastisuuden tarkasteluun. Kyse lienee siitä,
että hänen amerikkalaiset opettajansa ovat tunteneet paremmin Derridan kuin
Deleuzen ja Guattarin. Yhdysvalloissa Derridan teoksella onkin ollut suuri
merkitys eläintutkimukseen. Yhtä kaikki, eläinten uskonnollisuudesta
kirjoittaminen selventämättä uskonnon käsitettä ei ole kaikkein onnistunein
tapa introdusoida affektiteoreettista ajattelua uskontotieteeseen.
Itse
pohdin affektiivisuutta lyhyesti ja verrattain pintapuolisesti jo vuonna 2003
ilmestyneessä artikkelissani, jota muokkasin myös osaksi vuoden 2006 teosta Notkea uskonto. Esitin lähinnä Grossbergin
ajattelua soveltaen, että affektiivisuudella – energeettisillä voimilla, hyviä
fiiliksiä, toivoa ja toimintakykyisyyttä tuottavilla rakenteilla – on keskeinen
rooli ilmiöissä, joita on nimetty uskonnoiksi. Yksittäisten liikkeiden suosio
ei siis perustu yksin viestiin, oppiin, uskomuksiin tai ideologiaan.
Affektiivisuus ei kuitenkaan ole sama kuin karismaattisuus ja ylitsepursuava tunnekylläisyys,
vaan pikemminkin esimerkiksi kuulumisen tunnetta luova energeettinen voima,
joka ylläpitää käsitystä siitä, että tällä elämänmuodolla ja yhteisöllä on
väliä, että ”tässä on hyvä olla, oli opit mitä hyvänsä”. Tällaisessa
lähestymistavassa kritisoidaan Schaeferin tavoin uskomuksiin ja oppeihin
rajoittuvia näkökulmia, mutta ei hylätä sosiokulttuuristen rakenteiden ja
diskurssien ohjaavan voiman tarkastelua.
Schaeferin
esittämässä muodossa en pidä affektiivista käännettä kovin merkittävänä. Siitä
huolimatta pidän affektin käsitettä käyttökelpoisena. En kuitenkaan ajattele,
että sen omaksuminen analyyttiseksi työkaluksi tekee perinteisistä teoreettisista
käsitteistä tarpeettomia. Keskustelu affektin käsitteen soveltamisesta
uskontotieteeseen on toki vielä alkutekijöissä. Schaeferin teos on toistaiseksi
perusteellisin avaus, mutta se saattaisi olla vakuuttavampi, jos se olisi
vähemmän provokatiivinen. Koska kyse on tekijänsä ensimmäisestä teoksesta, on
tekijältä lupa odottaa näkemysten hiomista ja kehittelyä. Siinä mielessä odotan
mielenkiinnolla tulevia Schaeferin julkaisuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti