Pienen työn palkkioon kuului Rick Braggin kirja Jerry Lee Lewis: Omin sanoin (2015) – yli viisisataasivuinen
mötkäle, jossa käydään läpi vuonna 1935 syntyneen Lewisin elämää alusta
nykypäivään.
Lukiossa
luin miehen uraa käsittelevän Nick Toschesin teoksen Helvetin tuli: Jerry Lee Lewisin tarina. En muista siitä paljoakaan,
joten vertailua on turha odottaa. Sen verran voi sanoa, että Toschesin kirja on
lyhyempi, Braggin teos on tarpeettoman pitkä. Täytyy lukea melkein sata sivua
ennen kuin Jerry esiintyy ensimmäistä kertaa kirkossa. Siihen mennessä isä on
ollut pariin otteeseen vankilassa ja isoveli on kuollut.
Jos
haluaa fiilistellä rauhassa ja pitkään, ei kirjan pituudessa ole mitään
ongelmaa. Jos pöytien ja lattioiden lukupinot kasvavat kasvamistaan, toivoisi
hieman kompaktimpaa käsittelyä.
Braggin
ote on tarinallinen ja kaunokirjallinen. Itse olisin toivonut enemmän tutkivaa
ja kulttuurihistoriallista otetta, vaikka sitä onkin mukana jonkin verran.
Silti on annettava tunnustus tekijälle. Bragg on tehnyt suuren työn, jossa
yhdistyvät Jerry Leen omat muistelut ja muut lähteet.
Suuria
vaikuttajia Lewisin musiikkiin ovat esimerkiksi Jimmie Rodgers, Hank Williams
ja Moon Mullican. Ylipäätään etelän musiikkiperinteet ja kirkoissa laulettu
musiikki loivat edellytykset Lewisin tyylille, jossa pianolla pistettiin
perinteisiin vauhtia ja boogiewoogieta.
Lewis
soitti jo teininä klubeilla ja ilotaloissa, joissa 50-luvulla oli yleensä
elävää musiikkia. Kun näistä vaiheista päästään yli, kirja lähtee käyntiin.
Lewis käy koesoitossa Sun-yhtiölle, mutta pomo Sam Phillips ei ole paikalla.
Phillips kuitenkin kiinnostuu Lewisista ja pian ”Crazy arms” soi juuri oikeassa
radio-ohjelmassa. Lewis soittaa vastahakoisesti Carl Perkinsin kappaleella
”Matchbox”, tapaa Elviksen ja jammailee kimpassa näiden ja Johnny Cashin
kanssa. Tästä jamista tuli Million Dollar Quartet.
Teoksessa
käydään läpi enemmän ja vähemmän tutut käännökset, skandaalit ja tempaukset.
Useimpiin niistä teos ei tuo kovin paljon uutta. Esimerkiksi siihen, kun Lewis
laittaa pianon palamaan, jotta Chuck Berryn olisi pääesiintyjänä tajunnut
Jerryn olevan rokin kuningas. Omien sanojensa mukaan Jerry kommentoi lavalta
poistuessaan Berrylle: ”Teehän perässä, Chuck”, mutta legendan mukaan se kuului
näin: ”Teehän perässä, nekru.”
Kirja
myös kertoo, mistä Lewis sai lisänimensä Killer. Se ei kuulemma tullut hurjasta
lavashowsta, vaan siitä, että koulussa hän melkein tappoi opettajan
käsirysyssä. Itseni kaltaiselle amatöörille uutta oli Lewisin sekoilu
Gracelandin porteilla hieman ennen Elviksen kuolemaa.
Jerryn
uskonnollisuuden käsittely kulkee läpi tarinan. Karismaattisen kristillisyyden
henkilökohtaista uskon kokemusta korostavassa ympäristössä kasvanut Lewis on
kamppaillut uskonsa kanssa läpi elämänsä. Kun soittaa paholaisen musiikkia, ei
voi tietää taivaspaikastaan. Jos on vähintään musta lammas tai pahimmassa
tapauksessa paholaisen sanansaattaja, kristillisen kosmologian sisäistänyt ajaa
itsensä ristiriitojen pariin. Tätä ristiriitaa Lewis ei ole koskaan ratkaissut.
Hän odottaa rankaisevan Jumalan ratkaisua.
Lisäksi
kirjassa käsitellään yllättävänkin paljon Jerry Leen serkkua,
helluntailaissaarnaaja (ja televisiosaarnaaja) Jimmy Swaggartia, joka on
tavallaan Lewisin peilikuva: jos Jerry Lee on paha poika, jonka julkisivu
kätkee vakaumuksellisen kristityn, Jimmy on uransa puolesta kristitty, joka
tykkää peuhata prostituoitujen kanssa.
Yksi
kirjan ongelmista on se, ettei Lewis ole legendan statuksestaan ja
vivahteikkaasta elämästään huolimatta kovin kiinnostava henkilö. Ei edes
silloin kun hän alkoi uransa huipulla seurustella 13-vuotiaan sukulaisensa
kanssa. Briteissä lehdistö teki tapauksesta skandaalin ja se alkoi vaikuttaa
Lewiksen uraan myös Yhdysvalloissa, jossa asiasta ei ollut aikaisemmin noussut
sen suurempaa haloota. Hänen elämänkulussaan on jonkin verran kiinnostavia
aineksia (päihteet, aseet, seitsemän avioliittoa, kuolleita lapsia,
verovälttely, satunnainen väkivaltaisuus jne.), mutta hänellä ei ole paljoakaan
kiinnostavaa sanottavaa mistään muusta kuin itsestään (jos siitäkään).
Kiinnostavinta
on oikeastaan lukea 50-luvun rokkitähtien keskinäisistä suhteista ja sen
aikaisesta yhteiskunnasta tästä perspektiivistä. Kiinnostavaa on myös se, miten
nopeasti Jerry Leen ura nuupahti. Muutamien hittien jälkeen levy-yhtiö Sun ei
panostanut erityisen voimakkaasti artistiin, radiokanavat eivät pyöritelleet
maestron ralleja eivätkä lauluntekijät tarjonneet sävelmiään artistille
entiseen malliin (Otis Blackwell oli muutamien Lewis-hittien takana). Lisäksi
rokkareiden tilalle alkoi tulla 1960-luvun alkaessa nöösimpiä poppareita ja
surf-musiikkia esittäviä yhtyeitä.
Lewis
toki jatkoi soittamista ja keräsi yleisöä. Ajan myötä hänestä tuli legenda,
mutta uran alkuajan veroisia hittejä hänelle ei enää tullut. Poikkeuksena hänen
versionsa Big Bopperin vuoden 1958 kappaleesta ”Chantilly lace”, joka
julkaistiin Lewisin versiona vuonna 1972. Lähinnä mies seilasi pillereiden ja
halvan viskin voimalla läpi showbisneksen ja jatkuvan keikkailun. Naisia kaatui
ja vaimot vaihtuivat. Jerry Lee on menneen ajan mies, joka rakastaa äitiään, ei
osaa elää ilman vaimoa, mutta ei myöskään osaa arvostaa kumppaneitaan.
Teoksessa
piirtyy kuva artistista, jolle tien päällä oleminen on lähes pakonomaista.
Itseään voisi säästää, ottaa rennommin ja tienata vähintään yhtä paljon. Sen
sijaan Jerry Lee kiersi kiertämistään niin areenoilla kuin räkäisissä kaljakuppiloissa
ikään kuin pysähtyminen olisi vaarallista. Rahaa tuli välillä paljon, mutta
elämäntyyli oli tuhlaileva. Miehen sekoiluja kirjataan ylös toisensa jälkeen,
ja lukija miettii, missä määrin kyse oli amfetamiinista ja alkoholista. Vai onko
niin, että Lewis on niin monen muun tähden tavoin luonteeltaan lyhytpinnainen
typerys?
Vaikka
Lewis saa kertoa kirjassa omat versionsa tapahtuneista, hänestä ei silti
muodostu mitenkään miellyttävää kuvaa. Oikeastaan sitä Jerry Lee ei edes
tavoittele. Ilman musiikkiaan, soitto- ja esiintymistaitoaan hän olisi ehkä
päätynyt vankilaan tai kuollut nuorena.
Tähän
liittyy myös pienimuotoinen ammatillinen huomio. Jos eräät kognitiivisen
uskontotieteen edustajat ovat esittäneet, että kaikkitietävän ja kaikkialle näkevän
olion ajatteleminen voi motivoida ihmisiä toimimaan moraalisesti verrattuna
siihen, ettei usko kenenkään olevan näkemässä, Jerry Lee tarjoaa
vasta-argumentin. Lewis nimittäin korostaa, ettei kadu juuri mitään, mitä on
ihmisille tehnyt, sillä kyse on loppujen lopuksi hänen ja Jumalan välisestä
asiasta. Kaikkivaltias on siis oikeutus sille, ettei moraalista (toisia ihmisiä
kohtaan) tarvitse välittää.
Loppujen
lopuksi Lewisilla on melko vähän suuria biisejä. ”Whole lotta shakin going on”,
”Great Balls of Fire”, ”Breathless”, ”High school confidential”, ”It’ll be me”
ja ”Crazy arms”. Siinä niistä on suurin osa. Tosin kaiken maailman
keskinkertaiset koverit muuttuivat Jerry Leen käsittelyssä omintakeiseksi
pianoboogieksi, jota voin kuunnella pitkään kyllästymättä. Kirjassa muuten
kerrataan jo Toschesin teoksessa kerrottu tarina ”It’ll be me”-kappaleen tekstin
synnystä. Se on hauska vessajuttu, jota en toista tässä.
Lewisin
nimittäminen kovimmaksi valkoiseksi rokkipianistiksi ei liene kovin
kontroversiaalista. Ainakin se jättää avoimeksi ajatuksen siitä, että Little
Richard saattaisi olla kaikkein kovin rokkipianisti jollakin kriteerillä,
vaikka teknisesti ja oman soittotyylin luojana Lewis taitaa olla parempi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti