Vuonna
1978 julkaistiin Georges Perecin teos Elämä
käyttöohje. En ole lukenut sitä, vaikka monesti olen sitä hypistellyt
alelaarilla. Sen sijaan luin yhdenlaisen sekulaarin elämän käyttöohjeen. Siinä
kerrotaan, miten uskonnottomat ihmiset jäsentävät elämän suuria ja pieniäkin kysymyksiä aina
moraalista kuolemanpelkoon ja lasten kasvattamiseen Sen on kirjoittanut
yhdysvaltalainen sosiologi Phil Zuckerman.
Olen
kirjoittanut tällä foorumilla parista Zuckermanin aikaisemmasta akateemisesta
teoksesta. Living the Secular Life: New
Answers to Old Questions (2014) poikkeaa niistä kolmella merkittävällä
tavalla. Vaikka aikaisemmatkin teokset ovat helppolukuisia, tämä on kirjoitettu
laajalle yleisölle. Vaikka Zuckerman ei ole piilotellut aikaisemmissakaan
teoksissa pro-sekulaaria kantaansa, tässä se on mukana eksplisiittisesti.
Lisäksi Zuckerman kirjoittaa itsestään ja perheestään, heidän sekulaariudestaan
tai uskonnottomuudestaan erittäin paljon enemmän kuin missään aikaisemmassa
teoksessaan.
Teos
ei ole uskonnonvastainen mutta se väittää, että uskonnoton, sekulaari elämä on
paitsi mahdollinen myös monin osin parempi kuin uskonnollinen. Silti kyse ei
ole provokatiivisesta pamfletista vaan monitahoisesti argumentoidusta
populaaritieteellisestä teoksesta, joka syntetisoi erinomaisesti erityisesti
yhdysvaltaista ateismia koskevan tutkimustiedon yksiin kansiin. Sen
normatiivisen puolen oivallus on siinä, ettei uskontoa vastaan tarvitse
argumentoida sen kummemmin, kun on mahdollista vyöryttää todistusaineistoa
siitä, että ilman uskontoa pärjäilee elämässä hyvin – on kyse sitten
moraalista, merkityksestä, yhteisöllisyydestä, koettelemuksista,
kuolemanpelosta tai lasten kasvatuksesta.
Sekulaarin
elämän kuvaus perustuu kahdenlaiseen aineistoon. Zuckerman on haastatellut
uskonnottomia, joiden tarinat ja ratkaisut erilaisiin asioihin kerrotaan
kirjassa. Tätä täydentää suuri määrä tilastotietoa, erityisesti yhdysvalloista.
Edelliset toimivat hyvin, jos sietää Zuckermanin kirjoitustyyliä. Jälkimmäiset
tarjoavat selkeän paketin siitä, mitä uskonnottomuudesta tiedetään
sosiologisesti. Ilman niitä teos jäisi yksilöiden tarinoiden ja anekdoottien
varaan. Nyt kokonaisuus on tasapainoinen. Välillä tosin harmittaa
populaaritieteellisille teoksille tyypillinen kitsaus yksityiskohdissa:
tilastoiden nyanssit pitää kaivaa esiin alkuperäislähteistä.
Zuckerman
ei ole mikään korkealentoinen teoreetikko. Sen sijaan hän luottaa
tilastollisiin korrelaatioihin. Riittää, että tilastot osoittavat sekulaarien
ihmisten ja verrattain uskonnottomien yhteiskuntien pärjäilevän hyvin, lukuun
ottamatta kahta seikkaa: uskonnottomat ihmiset ovat passiivisempia
hyväntekeväisyyteen lahjoittamisessa; verrattain uskonnottomissa yhteiskunnissa
on itsemurhat ovat yleisempiä. Kaikilla muilla yleisillä hyvinvoinnin
mittareilla uskonnottomat menestyvät hyvin.
Silti
Zuckerman ottaa kantaa muutamiinkin teoreettisempiin keskusteluihin. Hän
esimerkiksi korostaa, että uskonnon myönteisten mielenterveysvaikutusten merkitys
katoaa, kun uskonnollisesti aktiiviset ovat sekulaarissa elinpiirissä. Toisin
sanoen ihmiset voivat paremmin silloin kun he toimivat ja ajattelevat samoin
kuin muut ihmiset.
Lisäksi Zuckerman kritisoi mielestäni oikeutetusti niitä
tutkijoita, joiden mukaan uskonto (tai teismi) on jotenkin luonnollisempaa kuin
uskonnottomuus (tai ateismi). Hän toteaa Geertziä ja Markússonia seuraten, että
uskonto ja uskonnottomuus ovat luonnollisia. Ateismissa täytyy ehkä estää
taipumustamme intuitionvastaiseen ajatteluun ja teismissä samaa taipumusta
täytyy työstää pidemmälle, mutta tämä ei tee kummastakaan ”luonnotonta”.
Oikeastaan
suurin vastalauseeni Zuckermanin teokseen on siinä, että hän nimittää ohimennen Ayaan Hirsi Alin yhdeksi
sekulaareista sankareistaan kuvatessaan, miten sekulaarius on hänen identiteetilleen
tärkeä asia (useimmille uskonnottomuus on heidän identiteettinsä kannalta
sivuseikka). Itse pidän Ayaan Hirsi Alia konservatiivisena oikeistopopulistina
ja karkeana uskontokriitikkona – juuri sellaisena, jota vastaan Zuckerman itse
kirjoittaa.
Zuckerman
on minulle tuttu muutenkin kuin kirjoista. Hän vieraili vuonna 2012 Turussa
Donner Instituutin avustuksella järjestämässäni ateismia käsittelevässä tapahtumassa.
Hänen Suomen visiittinsä mainitaan yhdellä lauseella kirjassa, osana osiota,
jossa hän käsittelee kuolemanpelkoa.
Tutkimusta
Zuckerman on tehnyt myös Tanskassa ja Ruotsissa, mutta Living the Secular Life on kohdennettu ensisijaisesti
amerikkalaiselle lukijalle. Muutkin saavat siitä paljon irti, vähintään vetäviä
yksilötarinoita ja käsityksen siitä, mitä uskonnottomista tiedetään tilastojen
avulla.
Mainostetaan
vielä tuoretta Jyväskylän ylioppilaslehden ateismia ja uskonnottomuutta
käsittelevää juttua, johon minua haastateltiin. Se löytyy täältä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti