Turun
yliopiston ylioppilaskunnan kirjasto lopetti toimintansa jokin aika sitten.
Sieltä sai ostaa kirjoja pilkkahinnalla ja lopuksi hakea jäljelle jääneitä
ilmaiseksi. Kaikkiaan kannoin sieltä lähes 200 kirjaa kotiini. Niiden joukossa
oli alkujaan vuonna 1943 ilmestynyt kansanrunoudentutkija Martti Haavion teos Viimeiset runonlaulajat.
Haavion
lähtökohtana on yksi havainto ja yksi olettamus.
Perinteen
kerääjät eivät 1800-luvulla olleet erityisen kiinnostuneita itse perinteen välittäjistä;
heitä kiinnosti enemmän runojen sisältö ja se, miten ne edustivat myyttistä
suomalaisuutta. Tämän havainnon pohjalta Haavio haluaa siirtää katseen itse
runonlaulajiin, joskin toteaa tehtävän haastavaksi vähäisten saatavilla olevien
tietojen vuoksi.
Haavio
olettaa, että runonlaulanta on katoava ja osin jo kadonnut perinne, joten nyt
on vielä mahdollisuus sanoa jotain runonlaulajista, viimeisistä sellaisista.
Tämä näkyy kirjassa laajemminkin. Sen ja edeltävän keskustelun mukaan runonlaulanta
on jäänne menneestä toiminnasta, joka oli elinvoimainen vielä 1800-luvulla
Itä-Suomessa, erityisesti Karjalassa ja
Savossa. Olettamuksena oli, että Länsi-Suomesta perinne oli elämänmuodon
nykyaikaistumisen myötä kadonnut.
Väittämä,
jonka mukaan idästä kerättiin kerran lännessä ollutta perinnettä on pitkälti
spekulatiivinen. En tunne alaa niin perusteellisesti, että osaisin sanoa, miten
argumentaatio eteni kunkin tutkijan kohdalla. Selvää kuitenkin on, että Haavio
asettuu kannattamaan tätä tulkintalinjaa, jota kehittelivät Julius Krohn,
Kaarle Krohn ja Uno Harva. Lisäksi on selvää, että näin voitiin argumentoida
juuri suomalaisen perinteen yhtenäisyyden puolesta. Kansallisen identiteetin
rakentamisen kannalta tämä oli tarkoituksenmukaista. Oliko se totta, siitä en
osaa vastata.
Mainitun
lineaarisen kehyksen mukaan itään mentiin etsimään jotain kadonnutta tai
katoavaa. Runonlaulajat eivät olleet kiinnostavia, vaan niiden kantama perinne,
jolle oli vielä jäänteenomaiset edellytykset kehittymättömässä, vähemmän nykyaikaisessa
idässä.
Haavio
siirtää huomion itse runonlaulajiin. Tässä mielessä häntä voisi pitää
tutkijana, joka ottaa kriittisen etäisyyden edeltäjiinsä ja heidän jakamaansa
viitekehykseen, jossa kerätyn sisällön katsottiin todistavan suomalaisen kulttuurin
olemassaolosta. Tätä Haavio ei kuitenkaan itse tuo esiin. Sen sijaan hän
korostaa esipuheessa runonlaulajien nimien tuntemisen kuuluvan suomalaiseen
yleissivistykseen. Lisäksi hän korostaa, miten tärkeitä ihmisiä ne olivat
Suomen kansan etsiessä itseään.
Joka
tapauksessa runonlaulajista lukeminen on melko viihdyttävää puuhaa. Moni
luvuista rakentuu yksittäisten runonlaulajien (tai tietäjien) käsittelylle.
Niistä käy ilmi, miten vaikkapa suuri osa Kalevalasta
perustuu muutaman runonlaulajan Lönnrotille tarjoamaan materiaaliin.
Lopultakin
Haavio on niin lumoutunut runonlaulajien suuruudesta, ettei hän käsittele perusteellisesti
esimerkiksi runonlaulajien sosiaalista asemaa osana yhteisöä. Ehkä sosiologinen
ja antropologinen viitekehys eivät olleet tässä vaiheessa tekijälle riittävän
tuttuja tai kiinnostavia, jotta katse oltaisiin voitu kohdentaa tähän. Tai
sitten käytössä on ollut enemmän muistiinpanoja siitä, millaisia
persoonallisuuksia runonlaulajat olivat ja millaisia he olivat ulkonäöltään.
Tietenkin
kuvauksia voi yrittää lukea toisesta näkökulmasta. Näin saakin jotain irti –
esimerkiksi Miihkali Perttusen asemasta, kun hän sokeutui yli 50-vuotiaana tai
Oksenja Mäkiselästä, pikkutilan emännästä, jonka houkutteli vaeltavien
laulajien retkille kotiaan uhkaava köyhyys ja puute.
Kaikkein
paras luku valitsemastani näkökulmasta luettuna on vuonna 1904 kuollutta
naista, Larin Paraskea, käsittelevä luku. Paraskeelta koottiin laajin
yhdeltä ihmiseltä kerätty kalevalamittainen runoaineisto. Hän meni
naimisiin parikymppisenä vuonna 1853. Hän siirtyi köyhään Vaskelan kylään,
jossa niukka elinkeino saatiin maanviljelyksestä mutta myös kalastuksesta ja
rahdinajosta. Lapsia syntyi useita, mutta moni heistä kuoli pienenä. Kun
Paraske ei halunnut vaivaishoitoon, hän siirtyi Pastori Neoviuksen perheeseen
vuosiksi 1891–1894. Paraskeen mökki oltiin pakkohuutokaupata vuonna 1894
maksamattomien verojen vuoksi, joten hänen oli lähdettävä matkoille ”pyytämään”
eli kerjuulle. Mökki myytiin 1899 ja Paraske siirtyi asumaan naapurinsa
saunaan. Omien sanojensa mukaan Paraskeen ruokavalio koostui leivästä ja
suolasta. Jouluateriana oli kylmä kaali ja kalja. Talvella hänellä ei ollut
kunnon kenkiä. Paraske kuoli 1904 ja hänen hautajaisiin osallistuivat vain
kyläläiset.
Tätä
elämäntarinaa vasten on mielenkiintoista tietää, että Paraske oli jo eläessään
arvostettu runonlaulaja ja -lausuja. Hän sai esimerkiksi muodollisen eläkkeen
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralta ja tunnetut taiteilijat Albert Edefeltistä
Eero Järnefeltiin maalasivat häntä esittäviä teoksia. Seitsemän vuotta
kuolemansa jälkeen 4000 ihmistä kokoontui Paraskeen haudalle paljastamaan
hautakiveä.
Yksikään
kirjan kuvaus ei kerro hyvin toimeentulevasta runonlaulajasta. Kenties suomalaisen
kulttuurin rakennusprojektin perustana ovat ihmiset, joiden on pitänyt kehittää
itseään runonlaulajana, jotta saisi edes jonkinlaisen toimeentulon. Tai sitten
taidon kehittäminen ja ylläpito vei liikaa aikaa muilta tehtäviltä.
Haavio
päättää Parasketta käsittelevän osuutensa korostamalla, että Paraske oli tiheän
kyläyhteisön ja maanviljelyskulttuurin runonlaulaja. Sitä symboloi kannel ja
paimentorvi. Moni muu teoksessa käsitelty laulaja oli ”laveitten riitamaiden
uroita”, joiden vertauskuva on kannel ja peurakeihäs.
On
todettava, että vaikka Viimeiset
runonlaulajat sivuaa tieteenalaani, olen sen aihepiiriä koskevassa
tutkimuskentässä harrastelija. ”Kalevalaisen” perinteen maantieteellisistä
juurista on kirjoitettu Haavion jälkeenkin ja vaikkapa Larin Paraskeesta on
kirjoitettu kohtuullisen paljon (ks. esim. Senni Timosen tuotanto).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti