Palasin
juuri konferenssimatkalta Soulista, Etelä-Koreasta. Siellä järjestettiin
International Society for Media, Religion and Culturen kerran kahdessa vuodessa
pidettävä tapahtuma.
Omassa
esitelmässäni argumentoin viimeisen kymmenen vuoden aikana tekemieni
tapaustutkimusten pohjalta, että laajalle levinnyt käsitys valtavirtamedian
uskonnonvastaisuudesta on yleinen mutta väärällä tavalla yleistävä käsitys. Sen
sijaan valtavirtamedia suhtautuu varsin suopeasti maltilliseen, paikoin liberaaliin
uskonnollisuuteen, erityisesti vakiintuneisiin kirkkoihin, jotka ovat usein
olleet tärkeässä roolissa kansallisen identiteetin rakentamisessa. Vastaavasti
ateistisiin, sekularistisiin ja uskonnonvastaisiin näkemyksiin ja
organisaatioihin suhtaudutaan verrattain penseästi. Näin on siitä huolimatta,
että median ammattilaiset ainakin länsimaissa ovat vähemmän uskonnollisia kuin
kansa keskimäärin.
Sen
sijaan että kirjoittaisin laveasti konferenssin annista, kirjoittelen tässä
muista kokemuksista. Matkalla oli onneksi hieman aikaa tutustua maahan.
Vierailut maailman suurimmassa helluntailaiskirkossa The Yoido Full Gospel
Churchissa oli yksi matkan kohokohdista. Miellyttävää oli myös vierailla Korean
vanhimmassa buddhalaisessa luostarissa, jossa söimme lounasta munkin johdolla,
mietiskelimme ja kävimme läpi teeseremonian.
Koreassa
tuli käytyä myös ensimmäistä kertaa baseball-ottelussa. Se oli huomattavasti
hauskempaa kuin oletin. Koska tämä ei ole ruokablogi, niin jätän Korean rikkaan
ruokakulttuurin vähemmälle huomiolle. Siitä saa visuaalisia maistiaisia, jos
olet Facebook-kaverini.
Yksi
kiinnostavimmista oivalluksista tapahtui National Folk museon edessä (miten tuo
käännetään? Kansallinen kansanmuseo?). Siellä on patsaita, jotka kuvaavat
korealaisia horoskooppimerkkejä. Ihmiset käyvät ottamassa kuvan omaa merkkiänsä
esittävän patsaan kohdalla.
Korealainen
horoskooppi määräytyy syntymävuoden mukaan. Yksittäinen merkki toistuu joka
kahdestoista vuosi. Näin horoskooppimerkkiä kysymällä saadaan selville ihmisen
syntymävuosi. On toki mahdollista, ettei ole varma, onko ihminen syntynyt 1974,
1986 vai 1998, mutta merkin tietäminen tarkoittaa melko suurella
todennäköisyydellä toisen iän tietämistä.
Iän
tietäminen on kungfutselaisesti värittyneessä Koreassa erittäin tärkeää, koska
se tarjoaa informaatiota siitä, miten ihmisen tulee toimia sosiaalisessa
tilanteessa. Vanhempi ihminen on hierarkiassa korkeammalla.
Näin
ollen horoskooppi ei ole uskon asia. Korealaiset eivät ole irrationaalisia
kysellessään toisen horoskooppia. Se ei ole edes viihdettä, kuten Suomessa
usein ajatellaan. Se tarjoaa riittävän tiedon siitä, miten käyttäydytään
kulttuuristen odotusten mukaisella tavalla.
Tietenkin
on mahdollista pohtia, miksi korealaiset eivät kysy ikää suoraan. Tämä onkin
haastava juttu. Jostain syystä vaikuttaa olevan niin, että kulttuurisia koodeja
ei saa paljastaa suoraan. Kaikki tietävät ne, mutta niitä ei tuoda esiin arkisessa
kanssakäymisessä. Vähän kuin Suomessa
papin ei tarvitse uskoa Jumalaan, mutta sitä ei saa toitottaa ääneen.
Jos
siis jotakuta kiinnostaa tietää, minkä ikäinen olen, niin voi kysyä korealaista
horoskooppiani. Se on tiikeri. Tosin sillä tiedolla ei Suomessa määritetä
sosiaalisten tilanteiden kulkua. Sen sijaan Etelä-Koreassa horoskooppi ei ole
uskon asia, vaan keino päästä käsiksi tietoon, jonka avulla vältetään
sosiaalisten sääntöjen rikkominen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti