Viime
aikoina on keskusteltu aktiivisesti siitä, miten kirkon tulisi suhtautua samaa
sukupuolta oleviin pareihin. Voisiko kirkko vihkiä heidät avioliittoon
heteroparien tapaan? Voisiko kirkko pitää avioliiton heteroille varattuna ja
kenties muuten yrittää parantaa suhtautumistaan homoihin?
Piispainkokouksen
pääsihteeri Jyri Komulainen kirjoittaa aiheesta tuoreessa blogikirjoituksessaan
Suomen Kuvalehden sivustolla otsikolla ”Avioliittolain muutos haastaa kirkkoa
viemään reformaation loppuun”.
Komulainen
ehdottaa, että asiaan tulee saada teologisesti perusteltu ratkaisu. Yksi
mahdollinen ratkaisu, jota Komulainen kannattaa, on kirkon luopuminen
vihkimisoikeudesta. Tämä olisi jatketta Lutherin ajattelulle, jossa avioliittoa
siirrettiin piirun verran kirkolta yhteiskunnalle. Tämä on linjassa Komulaisen
aikaisempien näkemysten kanssa, sillä niissä lähdetään pitkälti liikkeelle
ajatuksesta, että vaikka kirkko on sosiaalinen instituutio – mitä muutakaan se
voisi olla – sen toiminnan perustana ovat teologiset näkemykset.
Kirkon
kohtalosta kiinnostuneet kriitikot kysyvät, mielestäni aiheellisesti, mitä tämä
tarkoittaisi kirkon yhteiskunnalliselle asemalle? Jos rivijäsenelle
avioliittoon vihkiminen on ainoa rituaali, jonka hän itse kokee aikuisena, eikä
hän muuten osallistu kirkon toimintaan, eikö sen pois vieminen etäännyttäisi
häntä entisestään? Teologisesti hyvin perusteltu kirkko ei taida Suomen oloissa
olla valtionkirkko eikä kansankirkko, vaan lähestulkoon tyhjä kirkko.
Komulainen
ehdottaa, että tilalle otettaisiin kodin siunaaminen. Uusien rituaalien
vakiinnuttaminen ei ole helppoa. En usko, että kovin moni rivijäsen
kiinnostuisi välittömästi siitä, että pappi tulee kylään siunaamaan uutta
asuntoa. Oletan, että useimmille perinteiset tupaantuliaiset riittävät vallan
hyvin.
Sisäistä
uskontososiologiani tässä kiinnostaa kirkon aseman tulevaisuus suomalaisessa
yhteiskunnassa. Henkilökohtaisesti minulla ei ole suurta preferenssiä sen
suhteen, mitä kirkko tekee. Samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkiminen
tai vihkioikeudesta luopuminen ovat itselleni lievästi toivottavampia
vaihtoehtoja kuin nykyisen tilanteen jatkaminen, sillä kirkko on käynyt heteronormatiivista
väsytystaistelua tarpeettoman pitkään. Teologinen perustelu ei ole itselleni
tärkeä – ajattelen asiaa puhtaasti yhteiskunnallisena kysymyksenä.
Komulaisen
tekstissä on kuitenkin itseäni enemmän kiinnostava yksityiskohta. Hän
kirjoittaa:
”Ainut
kysymysmerkki liittyisi vihkioikeudesta luopumisen ekumeenisiin vaikutuksiin.
Jos Suomen suurin kirkkokunta luopuu vihkioikeudesta, sillä voi olla
merkittävät heijastusvaikutukset kymmenien muiden vihkivien uskontokuntien
toiminnan kannalta. Mutta ehkä yksikään uskonnollinen yhdyskunta ei jäisi
lopulta kaipaamaan viranomaisroolia vihkimisissä, jos sellaisen mahdollisuus
poistuisi.”
Tässä
paljastetaan jotain olennaista ja huolestuttavaakin siitä, miten
vähemmistöuskontojen oikeudet näyttävät olevan alisteisia kirkolle (vaikka näin
ei ymmärtääkseni lainopillisesti ole). Komulainen näyttää ajattelevan, että jos
kirkko luopuisi avioliittoon vihkimisoikeudesta, niin se saattaisi tarkoittaa
vihkimisoikeuden poistumista muilta ”uskonnollisilta” yhteisöiltä. Eikö
tällainen menettely – joka on mielestäni täysin mahdollisuuksien rajoissa –
olisi suora osoitus siitä, ettei vähemmistöuskonnoilla ole oikeuksia sinänsä,
vaan ne ovat riippuvaisia kirkon etuoikeuksista? Tässä ajatellaan, että jos
kirkko luopuu yhdestä etuoikeudesta, muut rekisteröidyt uskonnolliset
yhdyskunnat eivät välttämättä voi enää pitää sitä.
On
mielestäni kyseenalaista kutsua tätä ”ekumeeniseksi vaikutukseksi”. Kyse on siitä, voiko yksi laissa ja yhteiskunnassa yleisemminkin
etuoikeutettu ”uskonnollinen” instituutio olla niin suuressa roolissa, että se
toimii perustana myös rekisteröityjen uskonnollisten yhdyskuntien
etuoikeuksille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti