”Kuluvan
vuoden tammikuussa 91-vuotiaana kuollut Zygmunt Bauman oli yksi maailman
tunnetuimmista sosiologeista.
Poikkeuksellisen aktiivisella
julkaisutoiminnallaan hämmästyttänyt ajattelija löysi lukijoita laajasti yli
tieteenalarajojen ja akateemisen maailman ulkopuolelta. Hän oli yksi
terävänäköisimmistä aikamme ilmiöiden ja tendenssien analysoijista, joka esitti
omintakeisia tulkintoja monista yhteiskunnallisista teemoista, kuten
modernisaatiosta, kulutuskulttuurista, kapitalismista, globalisaatiosta,
identiteetistä, nationalismista, yksilöllistymistä painottavasta kulttuurista,
intellektuellien aseman muuttumisesta ja oikeudenmukaisuudesta. Työssään hän
hyödynsi laajasti esimerkiksi filosofien, antropologien, kulttuurintutkijoiden,
politiikan tutkijoiden ja kaunokirjailijoiden näkemyksiä, mutta piti
sosiologiaa institutionaalisena kotinaan.”
Näin
aloitan Niin & näin -lehdessä
(1/2017) julkaistun nekrologin. Kirjoitukseni löytyy vain painetusta lehdestä,
joten teen tähän lyhennelmän tekstistäni. Niille, jotka saattaisivat kiinnostua
Baumanin lukemisesta, suosittelen painettua versiota. Se on pidempi ja
perusteellisempi. Siinä käydään yksityiskohtaisemmin läpi Baumanin elämää,
tuotantoa ja häneen vaikuttaneita ajattelijoita.
Bauman
syntyi vuonna 1925 Poznanissa ja päätyi vuonna 1971 Englantiin. Hän työskenteli
sosiologian professorina Leedsissä parikymmentä vuotta, eläkkeelle jäämiseensä
saakka (1971–1990). Hän myös kuoli samassa kaupungissa. Bauman julkaisi uransa
aikana yli 50 englanninkielistä teosta. Se on aikamoinen saavutus, sillä
ensimmäinen niistä ilmestyi vasta vuonna 1972 Baumanin ollessa 47-vuotias.
Niiden lisäksi Wikipedia listaa 14 puolankielistä teosta vuosilta 1957–1966.
Tuotannossa näkyy vahvasti esimerkiksi sosialismi, juutalaisuus ja
muukalaisuus.
1960-
ja 1970-lukujen englanninkielinen tuotanto on yksinkertaistetusti ilmaistuna
marxilaisen perinteen modernisointia. Tätä kautta luonnehtii kapitalismin ja
sosialismin dualismi, jossa Bauman oli jälkimmäisten leirissä.
Maailmanmaineeseen
Bauman nousi kirjoillaan modernista ja postmodernista. Ne muodostavat yhden
murroksen hänen ajattelussaan: sosialismin ja kapitalismin dualismi jää
taka-alalle, sillä ne molemmat jäsentyvät osaksi kriisiytynyttä
modernisaatiota. Tämä ”kultakausi” alkaa vuoden 1987 teoksesta Legislators and Interpreters, jossa
jäsennettiin länsimaisen intellektuellikäsityksen muutosta ”lainsäätäjistä” ja
massojen johtajista yhteiskunnan tulkeiksi. Tämä myös aloitti modernin
epäonnistumista käsittelevän trilogian. Varsinainen läpimurto oli Modernity and the Holocaust (1989).
Baumanin mukaan juutalaisten joukkotuhoa ei mahdollistanut niinkään natsien
pahuus vaan modernisaatiolle ominainen tehokkuus, byrokraattisuus ja
järjestelmällinen suunnittelu. Moraaliset kysymykset oli ”ulkoistettu” käskyjen
antajille ja yksilön tehtäväksi jäi ohjeiden pilkuntarkka noudattaminen.
Heti
perään ilmestyi trilogian päättävä Modernity
and Ambivalence (1991), joka laajentaa modernin kriittistä analyysiä
yleisemmälle tasolle. Moderni oli puhtauteen pyrkivä projekti, joka kuitenkin
tuottaa väistämättä ambivalenssia, lokeroihin sopimattomia tuotoksia, jotka
moderni yhteiskunta pyrki eliminoimaan tai ottamaan kontrolliinsa.
Sosiologisesti
tärkeä oli vuoden 1992 Intimations of
Postmodernity, jossa Bauman kertoi kirjoittavansa ”sosiologiaa
postmodernisuudesta” sen sijaan, että tekisi postmodernia sosiologiaa. Bauman
ei niinkään nähnyt, että yhteiskunta-analyysia tulisi tehdä ja kirjoittaa
radikaalisti uudella tavalla, kuten esimerkiksi Jean Baudrillardin tulkittiin
tekevän. Sitä vastoin hän pyrki havaitsemaan ja tulkitsemaan orastavia
yhteiskunnallisia kehityskulkuja ohjenuoranaan se, että postmoderni on
illuusioistaan luopunut moderni. Keskeisin näistä illuusioista oli ajatus, jonka
mukaan ihanneyhteiskunta saavutettaisiin entistä rationaalisemmalla
suunnittelulla ja entistä tehokkaammalla teknologialla. Tilalle tuli
postmodernien elämänprojektien epävarmuus, joka vaatii kontingenssin
sietämistä.
2000-luvulle
tultaessa Bauman hylkäsi postmodernin käsitteen ja kehitti uuden metaforan. Hän
alkoi kirjoittaa notkeasta modernista kontrastina kiinteälle modernille.
Kiinteä moderni viittasi projektiin, jossa perinteinen jo rapautuva elämänmuoto
(”traditio”) altistettiin ajalliselle prosessille, jonka tarkoituksena oli
saavuttaa entistä kestävämpi ja pysyvämpi yhteiskunta tulevaisuudessa. Marxin
metaforan mukaan ”kaikki kiinteä haihtui savuna ilmaan”, mutta vain
väliaikaisesti, sillä rationaalisen suunnittelun avulla saavutettavan uuden järjestyksen
oli tarkoitus olla entistä vakaampi. Notkea moderni viittaa tilanteeseen, jossa
tämä projekti on tullut epäuskottavaksi. Uudet ja vaihtoehtoiset perinteet
eivät kiinteydy vaan jäävät ikään kuin vaihtoehdoiksi muiden rinnalla.
Notkean
vaiheen keskeisteos on Liquid Modernity
(2000). Pian sen jälkeen ilmestyi sarja teoksia, joissa notkistuivat vuoroin
rakkaus, elämä ja pelko. Myöhemmin sarja jatkui vielä kulttuurilla,
tarkkailulla ja pahuudella. Koska Bauman totesi, että olisi naurettavaa
kirjoittaa notkeasta uskonnosta, annoin yhdelle omalle teokselleni nimeksi Notkea uskonto (2006). Sen
tausta-ajatuksena oli pohtia, mitä Baumanin analyysi, mikäli se pitää
paikkansa, tarkoittaa uskonnon kannalta. Bauman tunnisti tämänkaltaisen
ajattelun kommentoidessaan Ulrich Beckin teosta A God of One’s Own (2010) päivätyistä merkinnöistä koostuvassa
julkaisussaan This is Not a Diary
(2012) mutta ei seurannut sitä pidemmälle edes uskontoteemaan keskittyvässä
keskustelukirjassa Of God and Man (2015).
Jyrkän
arvioni mukaan Bauman ei kirjoittanut erityisen merkittäviä teoksia vuoden 2001
jälkeen. Monissa sähköpostikeskusteluihin perustuvissa haastattelukirjoissa on
runsaasti oivaltavia näkemyksiä, mutta yksikään teos ei ole noussut klassikon
asemaan. Osittain arvioni on seurausta pitkäaikaisesta Baumanin lukemisesta:
vain harvat 2000-luvun kirjat tarjosivat uusia suuria oivalluksia, mutta
1990-luvun tuotantoa tuntemattomille lukijoille vanhan osittainen kierrätys uusissa
kansissa avaa yhtä lailla Baumanin ajattelutapaa. Sen sijaan ajankohtaisten
ilmiöiden kommentaattorina Bauman oli aktiivinen loppuun saakka. Yksi
viimeisimmistä, Strangers at Our Door
(2016), käsitteli kansainvälistä pakolaiskriisiä.
Baumanin
kuuluisuuteen nousun jälkeen moni sosiologi on esittänyt kritiikkiä, jonka
mukaan Bauman ei tee oikeaa tutkimusta. Hänellä ei ole selkeästi rajattuja
aineistoja, jotka analysoitaisiin valitun menetelmän perusteella ja
tulkittaisiin tietyn teoreettisen viitekehyksen mukaisesti. Jonkinlainen rooli
hänelle on kuitenkin annettu. Esimerkiksi Arto Noro on hahmotellut jäsennyksen
aikalaisdiagnoosista kolmantena sosiologian lajityyppinä, jossa varsinaista
tutkimusta on yleinen yhteiskuntateoria ja empiiriseen aineistoon sovellettavan
tutkimusteorian mukainen tutkimus. Bauman ei ollut systemaattisen
yhteiskuntateorian rakentaja eikä tavanomaisten empiiristen tutkimustehtävien
ratkaisija, joten hänet voitiin laittaa aikalaisdiagnostikon lokeroon.
Ylipäätään
Baumanin lokerointi on ollut vaikeaa, sillä hänelle sosiologian rajojen
äärimmäinen huokoisuus oli sen vahvuus. Bauman ei rakentanut yleistä
yhteiskuntateoriaa tai menetelmää, joka siirtyisi opetuksessa siististi
paketoituna seuraaville sukupolville, mutta hän tarjoaa ajattelun tyylin tai
tutkimuksellisen orientaation tarkasteltaviin ilmiöihin. Hän kirjoitti
tavalliselle lukijalle, mutta ei yksinkertaisesti. Hän ei piiloutunut tutkijan
oletetun neutraaliuden taakse, mutta hän ei myöskään esittänyt
yhteiskunta-analyysista irrallisia moraalisaarnoja. Hän ei väittänyt tietävänsä
totuutta, mutta piti tutkijan vastuuna käsitellä vaikeita asioita, jotta
maailma muuttuisi parempaan suuntaan.
Itse
en koskaan keskustellut Baumanin kanssa. Näin hänet kerran Leedsin yliopiston
kampuksella vuonna 2010, kun kävelin lounaalta takaisin työhuoneeseeni.
Hiljensin vauhtia ja mietin, kävisinkö tervehtimässä penkillä yksin istuvaa
professoria, jolla on ollut kiistaton vaikutus omaan ajatteluuni. Hetken
mietittyäni jatkoin kävelyäni pysähtymättä.
Pidempi
versio kirjoituksesta on julkaistu Niin
& näin -lehdessä 1/2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti