Viime
vuoden marraskuussa ostin nipun mediaa käsitteleviä alennuskirjoja. Niiden
joukossa oli Jorma Mäntylän Journalistin
etiikka (2008). Se kuului joulun alla kasaamaani lukupinoon, mutta
lukeminen myöhästyi muutamalla kuukaudella. Nyt luin sen nopeasti ja nautin
kovasti.
Teoksen
alussa pohditaan, miksi ylipäätään journalismiin tarvitaan eettisiä ohjeita.
Yksi merkittävä syy on se, että itsesääntelyllä pyritään välttämään kalliit ja
raskaat oikeusjutut.
Toisessa
ja kolmannessa luvussa käydään läpi journalistietiikan historiaa ja filosofiaa.
Samalla vertaillaan Suomen tilannetta muihin maihin. Näissä ison roolin saa
brittifilosofi, liberaalin lehdistöteorian kehittelijä John Stuart Mill
(1807–1873), josta Mäntylä teki väitöskirjan vuonna 2007.
Neljäs
luku, ”Journalistin ohjeet”, on teoksen pisin. Siinä käydään läpi suuri määrä
esimerkkejä julkisen sanan neuvoston, eli journalismin keskeisimmän
itsesääntelyelimen toiminnasta. Tämä on erittäin mielenkiintoista luettavaa.
Siinä myös pohditaan, miten JSN:n päätösten perustana olevan journalistin
ohjeiden muuttuminen on vaikuttanut siihen, mitä pidetään ”hyvänä
lehtimiestapana”, kuten ennen oli tapana sanoa. Pohdinta jatkuu luvussa viisi,
johon teos päättyy. Viides luku, ”Muuttuvat ohjeet ja etiikka”, ei kanna pitkän
ja onnistuneen edeltävän luvun jälkeen. Tuntuu, että ohjeista oppi riittävästi
tapausesimerkkien kautta.
Tapausesimerkkejä
runsaasti esittelevä luku neljä on erittäin suositeltavaa yleissivistävää
luettavaa. Vaikka julkisen sanan neuvoston päätöksiä voi kuka tahansa lukea
verkosta, tässä tarjotaan tulkintavälineitä päätösten ymmärtämiseen. Samalla
huomataan, että osa päätöksistä ei välttämättä vastaa omaa ymmärrystä siitä,
mikä on hyvää journalismia. En ryhdy tässä referoimaan kirjan sivuilla
esiteltyjä esimerkkejä – kiinnostuneet löytävät teoksen käsiinsä helposti.
Lukuprosessin
aikana kävin läpi julkisen sanan neuvostoon päätyneitä uskontoaiheisia tapauksia.
Niitä ei ole monta eikä niiden päätökset poikkeava merkittävästi langettavien
ja vapauttavien päätösten kokonaisprosenteista. Kiinnostavaa on, ettei
tapauksissa yleensä ole kyse valtakirkosta, vaan islamista ja kristillisistä
vähemmistöistä.
Samalla
tutustuin Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) uskontoaiheisiin käsittelyihin.
Löysin vain vapauttavia päätöksiä, oli kyse sitten luterilaisesta kirkosta,
vapaa-ajattelijoista, muslimeista tai helluntailaisista. Yksittäiset uskonnot
voidaan esittää mainonnassa kielteisessä valossa, kunhan a) ei anneta ymmärtää,
että kaikki ryhmän jäsenet ovat vain ja ainoastaan tällaisia tai b) ei nimetä
ketään tiettyä ryhmän edustajaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti