Jos
pitäisi nimetä kiinnostavia suomalaisia esseistejä, mainitsisin todennäköisesti
miesvaltaisen listan: Tuomas Nevanlinnan, Jan Blomstedtin, Hannu Raittilan ja
Markku Kosken. Aivan ensimmäisenä nimeäisin kuitenkin televisiotoimittajana
tunnetuksi tulleen Leif Salménin.
Salménin
kaksi viimeisintä, Maanalainen moskeija
(2013) ja Itämainen huone (2017), on
edelleen lukematta, mutta pääsin viimein paikkaamaan puutteita tutustumalla
kolmanneksi uusimpaan, Alas Akropoliilta
(2008). Sitä edeltävät viisi kokoelmaa olen lukenut aikaisemmin.
Tämä
ei ole ensimmäinen kerta, kun kirjoitan Salménista tässä blogissa. Maalis- ja
huhtikuussa 2010 julkaisin kaksi tekstiä (Muistiinpanoja
Lefasta ja Muistiinpanoja Lefasta osa
2), joissa esittelin lyhyesti hänen teoksiaan Talvinen yksinpuhelu (1986), Plaza
Realin kyyhkyset (1990) ja Neljäs
tasavalta (1994). Niille, kuten vuoden 2000 teokselle Kävelyllä Lenininpuistossa, on tyypillistä suomalaisen politiikan
ja yhteiskunnan käsittely, johon lomittuu laajempia historiallisia ja
filosofisia pohdintoja.
Akropolis
on tässä mielessä erilainen. Siinä ei ole käytännössä mitään aikansa
suomalaisesta politiikasta. Se ruotii Euroopan henkistä perintöä
monipolvisesti, muistuttaen näin tekijänsä edeltävää teosta Palatsi Bosporin salmella (2005), joka
tosin keskittyi enemmän idän ja lännen kohtauspisteisiin.
Salménin
pohdinnoissa on edelleen historian syvyyttä, mutta ei selkeää rakennetta ja
pointtia. Koko teoksen ajan tulee mietittyä, miten palaset liittyvät toisiinsa
vai liittyvätkö laisinkaan. Salmén kuitenkin kirjoittaa kuin syvällisesti
asioihin perehtynyt ja näkemyksellinen kulttuurihistorioitsija, joka ei ole
aivan varma, pitääkö lukijalle kertoa jotain osioiden keskinäissuhteista. Helpointa
on viettää aikaa teoksen parissa yksityiskohdista nauttien, liittyvät ne sitten
Montaigneen, Boswelliin, Chamfortiin, Rousseau’hon, Musiliin, viktoriaaniseen
Englantiin tai Wienin kahviloihin.
Pintaa
raaputtamalla teoksesta voi kuitenkin löytää viestin, jos oikein ymmärsin. Akropoliin
ihastelu oli jo Olavi Paavolaisen romanttisen nostalgian osa. Salmén riisuu
Eurooppaan ja eurooppalaiseen identiteettiin kohdentuvaa nostalgiaa. Eurooppa
on ollut ja on edelleen liian suuri ja hajanainen, jotta sillä voisi olla
yhtenäinen identiteetti. Siksi on tyytyminen yhteistyöhön eikä yhtenäiseen
identiteettiin. Tällä hetkellä toimivin yhteistyön muoto on EU.
Näkemykset
on esitetty vuosia ennen Brexitiä eikä siinä sitä ennusteta. On kuitenkin
mainittava, että Salménin mukaan EU:n vaiheet ovat osoittaneet, että
Britannialla on insulaarinen mentaliteetti, mikä estää ainakin
liittovaltiokehityksen.
Teos
pyörittelee myös itselleni läheisiä aiheita.
Uskonto
on esillä tässä ehkä enemmän kuin koskaan aikaisemmin Salménin tuotannossa. Hän
pohdiskelee uskonnon nousevia muotoja sekä miettii, missä määrin konsumerismi
ja uusliberalismi ovat uskonnonkaltaisia systeemejä. Vaikuttaa tutulta. Tosin
uskontotieteilijöihin tekijä ei viittaa. Loppupuolella hän kirjoittaa lyhyesti
myös islamista – niin sanottujen
arabivaltioiden kontekstissa ja erityisesti Tunisiasta, jossa islam on osa
arkea ja jossa hän on osan teoksensa kirjoitusajasta viettänyt.
Myös
Salménin tapa innostua Oswald Spengleristä kytkeytyy omaan menneisyyteeni.
Ensimmäinen kulttuurihistorian perusopintojen metodityöni aihe oli Spenglerin
syklinen historianfilosofia. Jossain määrin Salmén näyttää hahmottelevan
spengleriläistä tulkintaa Euroopan luovuuden ja kukoistuksen ehtymisestä.
Liian
usein esseistiikka muistuttaa sanomalehdissä julkaistujen kolumnien kokoelmaa. Salménin
tapauksessa näin ei ole. Kyse on omanlaisesta genrestä. Tutkijana sitä
kuitenkin yrittää välillä lukea tutkijan tekstinä, mikä ei selvästikään ole
oikea tapa.
Vaikka
Alas Akropoliilta ei täysin lunasta korkeita odotuksia, pitää Salménille antaa
vielä mahdollisuus ja tutustua myöhempiin teoksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti