Viime
keväänä ilmestyi poikkeuksellisen paljon julkisuutta saanut tietokirja Harhaanjohtajat (2017). Sen kirjoittajina
ovat ex-helluntailainen, Uskontojen uhrien tuki UUT ry:n puheenjohtaja Terho
Miettinen ja rikosjournalismiin erikoistunut toimittaja Raija Pelli, jonka
osuus kokonaisuudessa jää epäselväksi. Kirjan ilmestyessä kuuntelin Miettisen
radiohaastattelun, mutta en lukenut kirjaa. Nyt luin.
Teos
käsittelee karismaattisen kristillisyyden parissa tapahtuneita ylilyöntejä.
Erityisenä silmätikkuna ovat helluntailaisuus ja niin sanotut vapaat
kristilliset suunnat, joista suuri osa toimii osin itsenäisesti mutta kuitenkin
evankelis-luterilaisen kirkon sisällä.
Kirjan
ensimmäinen osa keskittyy kuvaamaan liike tai henkilö kerrallaan erilaisia
ylilyöntejä – rikoksia, ahdistelua, huijauksia, tyhjiä lupauksia, valheita, painostusta,
lain rajamailla olevia rahankeruita ja niin edelleen. Vanhemmista liikkeistä
käsitellään kartanolaisuutta, åkerblomilaisuutta ja korpelalaisuutta.
Tuoreemmista keskitytään Tapani Koivuniemen ”konserniin”, Leo Melleriin ja
Patmos lähetyssäätiöön, Pirkko Jalovaaran Rukousystäviin, Markku Koiviston
Nokia Missioon sekä Patrick Tiaisen Uskon sanaan.
Jos
koko teos olisi ensimmäisen osion liki 80 sivun kaltaista uskontokriittistä
kuvailua erilaisista ylilyönneistä, tuloksena olisi ollut hyvä – joskin monenlaisia
tunteita herättävä – tietokirja. Muut osiot, jotka kattavat suurimman osan
kokonaisuudesta, ovat kuitenkin tutkimuksen ilmiasuun puettua kirjoittelua,
jossa parasta on se, että kuvailua ylilyönneistä on ripoteltu sinnekin.
Tekijät
hyödyntävät erilaisia psykologisia, sosiaalipsykologisia ja keittiöpsykologisia
näkökulmia pohtiessaan, miksi saarnaajat tekevät ylilyöntejä ja miksi ihmiset
kohtuullisen usein hyväksyvät ne.
Tutkimuksellisuus
on kuitenkin haparoivaa. Jää vaikutelma, että viitatut tutkimukset on löydetty
enimmäkseen sattumanvaraisesti. Vanhat ja suomennetut ovat etuasemassa eivätkä
tekijät saa lukijaa vakuuttumaan siitä, että he tuntisivat uskontopsykologisen
keskustelun niin hyvin kuin tutkimuksessa pitäisi. Lähdeluetteloa tekijät eivät
tee asianmukaisesti edes korjattuun kolmanteen painokseen.
Välillä
käydään psykoanalyysin puolella. Erityisesti Erich Frommin versio
psykoanalyysista pyörii selittävänä kehyksenä monissa kohdissa, mutta lukija ei
saa tolkkua siitä, miksi hänen pitäisi pitää Frommia auktoriteettina jonkun
toisen sijaan. Lukija ei myöskään vakuutu, että kirjoittajat ovat huolellisesti
punninneet eri vaihtoehdot. Toinen tekijöiden suosima tutkija on psykiatri
Hannu Lauerma, jonka populaaritieteellisiin kommentteihin tietynlaisen
uskonnollisuuden sairaalloisuudesta tekijät nojaavat. Tekijät patologisoivat
kohteitaan läpi teoksen ja esittävät maallikkodiagnooseja verrattain hövelisti.
En sano, että diagnoosit ovat vääriä, mutta jää epäselväksi, millä lihaksilla
tekijät niitä esittävät ja miten perusteltuja ne ovat.
Uskontotieteelliseen
keskusteluun tekijät eivät ole juurikaan perehtyneet.
Parhaiten
teoksen kritiikki toimii, kun se kohdistuu rajattuihin liikkeisiin ja suoraan
henkilöiden dokumentoituihin sanomisiin ja tekemisiin. Myös entisten jäsenten
muistelut ovat kiinnostavia.
Vaikka
kuolleiden herättämisyritykset ja rahahuijaukset ovat karua luettavaa, ehkä
eniten pysäyttää se arroganssi, jolla eräät sanomaansa julistavat. Tapani
Koivuniemen mukaan vuoden 2004 tsunami iski juuri oikeisiin paikkoihin
seksiturismin ja pedofiilien ytimeen. Kannattaisi muistaa, että tsunamissa
kuoli myös suomalaisia lapsia, jotka olivat vanhempiensa kanssa viettämässä
joulua Thaimaassa. Leo Mellerin mukaan hirmumyrsky Katrina tuhosi New
Orleansia, koska kaupunkiin oli kokoontunut homoseksuaaleja.
Kritiikki
on hieman haastavampaa esimerkiksi helluntailaisuuden kohdalla. Miettinen
kertoo osin omista kokemuksistaan, mutta kun helluntailaisuus on melko laaja ja
monimuotoinen paketti, se joutuu osin epäreilusti silmätikuksi. Kirjan
ilmestyttyä esimerkiksi Suomen Helluntaikirkon johtaja Esko Matikainen korosti,
että nykypäivän helluntailaisuus tekee työtä kirjassa kuvattujen ilmiöiden
kitkemiseksi ja pyrkii entistä suurempaan avoimuuteen. Vaikka lausunto on osa
pr-toimintaa, se muistuttaa, miten hankalaa yleistäminen voi olla. Uskon, että teoksessa
kuvatut ylilyönnit ovat suurimmaksi osaksi tapahtuneet, mutta viattomatkin
voivat joutua kärsimään yleistyksistä.
Teoksessa
on omaksuttu vahva kirkkomyönteisyys. Tekijöiden rakentama raja valtakirkon ja
karismaattisen kristillisyyden välille on ensisijaisesti moraalinen, ei
teoreettisten työkalujen käytöstä syntyvä ratkaisu.
Miettisen
ja Pellin suurin ansio on erilaisten karismaattisten kristillisten
pienyhteisöjen toiminnan varjopuolien dokumentointi. Se olisi ansainnut
kokonaisen kirjan ilman vähän huteralle pohjalle rakennettuja selityksiä. En
tarkoita, ettei selitysyrityksiä pitäisi olla ollenkaan, mutta tietty
varovaisuus ja nöyryys tulkinnoissa olisi ollut paikallaan. Nyt ne hallitsevat
kokonaisuutta.
Yksi
sivuseikka on jäänyt kiinnostamaan. Miksi kirja sai niin hurjasti julkisuutta?
Sen laatu ja taso eivät selitä. Voi olla, että kustantaja Docendo osaa
markkinoida julkaisemia kirjojaan poikkeuksellisen hyvin. Voi myös olla, että
tällainen aihe yksinkertaisesti saa median kuolaamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti