Filosofian
opinnoissani en tutustunut sen kummemmin suomalaisiin filosofeihin. Se on
jäänyt yleisen harrastuneisuuden piiriin. Yksi inspiroivimmista kirjoittajista
– suurista varmaankin kaikkein kiinnostavin – on Georg Henrik von Wright.
Suomalaisen
filosofian tunnetut nimet ovat kirjoittaneet esimerkiksi logiikasta ja
tieteellisen realismin puolesta. Von Wrightillä kuitenkin on teoreettisen
filosofian lisäksi hyvä määrä tekstejä, joita voisi kutsua
kulttuurifilosofisiksi esseiksi. Vuonna 1981 ilmestynyt Humanismi elämänasenteena on teos, joka kokoaa yhteen tekstejä
1940-luvulta 1980-luvun alkuun.
Oma
kiinnostukseni von Wrightiin niin tässä teoksessa kuin yleisemminkin perustuu
kahteen seikkaan: ajattelun tyyliin ja teemoihin.
Ajattelun
tyyli von Wrightillä on maltillisen pohdiskeleva. Se poikkeaa niistä, joille
kaikki on räjähtelevää dynamiittia. Se poikkeaa niistä, jotka osaavat
kirjoittaa vain logiikasta. Se poikkeaa niistä, joille viitteet esimerkiksi
mannermaiseen filosofiaan tai antirealismiin ovat vain ihmeteltäväksi ja
nopeasti hylättäväksi nostettuja pintaraapaisuja. Marxilaisuuden viitekehyksen
ulkopuolelta kirjoitetut esseet Marxista ja marxilaisuudesta ovat hyvä
esimerkki von Wrightin pyrkimyksestä saada tolkkua itselle vieraasta.
Von
Wrightin teemat seilailevat erityisesti näissä ”kulttuurifilosofisissa
esseissä” länsimaisen aatehistorian laajassa spektrissä antiikista nykyaikaan,
ekologisesta kriisistä ideologiakritiikkiin, tieteestä elämänmuotona humanismin
eri muotoihin. Tämän Von Wright tekee paremmin kuin kukaan muu suomalainen tähtifilosofi.
Humanismi elämänasenteena löytyi
divarista vitosella, joten siitä tuli mökkilukemistoa. Siihen on koottu
monenlaisia tekstejä, mutta neljä teemaa nousee ylitse muiden. Ensinnäkin von
Wright käsittelee tiedon myyttejä juutalais-kristillisestä paratiisimyytistä
Prometheukseen ja Faustiin. Toiseksi hän käsittelee tieteellis-teknisen
vallankumouksen kulttuuria. Nämä liittyvät läheisesti toisiinsa. Kolmanneksi hän
käsittelee myös Marxia ja marxilaisuutta sekä neljänneksi humanismia – sen
muuttuneita merkityksiä ja tehtäviä.
Osa
käsittelystä on vanhentunutta, mutta kokonaisuus on edelleen viehättävää ja
ajatuksia herättävää luettavaa. Jotenkin minulle tulee von Wrightistä mieleen
Frankfurtin koulukunnan kulttuurikritiikki lievästi laimennetussa muodossa. No,
ainakin etäisesti.
Jotain
omasta suhtautumisestani von Wrightin tuotantoon kertoo se, että hyllystäni
löytyy häneltä vain näitä esseekokoelmia. Humanismi
elämänasenteena lisäksi hyllyssä on Ajatus
ja julistus (1961), johon on painettu muutamia samoja tekstejä. Sitten on
vielä Tiede ja ihmisjärki (1987),
jonka luin Oulun yliopiston aate- ja oppihistorian pääsykokeisiin vuonna 1994.
Tiede ja ihmisjärki oli silloin
erityisen vaikuttava teos (jopa siinä määrin, että sain pääsykokeista ja
varsinkin tuota kirjaa koskevista kysymyksistä erinomaiset pisteet, jotka
oikeuttivat opiskelupaikkaan). Sen sisältämät pohdinnat tieteellis-teknisen
elämänmuodon tai kulttuurin tarkoituksenmukaisuudesta ja sen rajoista ovat läsnä myös
teoksessa Humanismi elämänasenteena.
Tässä yhteydessä von Wright on minusta edelleen kiinnostavampi kuin
tiedeoptimistiset luonnontieteilijä-julkkiksemme. Tuomiopäivän pasuunaa von
Wrightistä ei kuitenkaan saa, mikä vain tekee hänestä kiinnostavamman juuri
monipuolisena pohdiskelijana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti