Viimeinen
päivä on aina haasteellinen. Usein se tarkoittaa hidasta käynnistymistä ja myös
myöhäistä saapumista alueelle. Nyt oli kuitenkin niin tiukka kuri, että
kolmaskin päivä alkoi melko varhain, kello kuuden jälkeisellä keikalla.
Lavalle
nousi The Only Ones yhtyeen keulakuvana tuttu Peter Perrett, jonka tuorein
sooloalbumi oli kuulostanut niin hyvältä, ettei tätä halunnut jättää väliin.
Keikka oli rauhallisen leppoisa. Siellä kuultiin uuden levyn nimiraita ”How the
west was won”, päätösraita ”Take me home”, ”Troika” ja The Only Onesin suurin
hitti ”Another girl, another planet” ilmeisesti toiseksi viimeisenä rallina.
Siinä vaiheessa siirryin vip-alueelle, jossa oli taas happy hour. Ilmainen olut
= 2,5 euron säästö!
Sitten
alkoi Lift to Experience, joka Josh
T. Pearsonin johdolla esitti bändin ainoa levynsä raitoja. Pitkiä biisejä ja
musiikillista häröilyä. Kokeilevaa kantria. Sitten tuli valinnan paikka:
jatkaako tätä loppuun asti vai mennäkö katsomaan Jane Birkiniä? Valinta osui
Birkiniin. Matkalla tuli vastaan Deerhunterin Bradford Cox, mutta oma reitti
jatkui päälavan palkoon. Jane Birkin
esiintyi orkesterin kanssa, ja ison orkesterin näkeminen sinänsä on melko
harvinaista Primaveran päälavalla. Yleensä tällaiset ovat Auditoriossa.
Birkinin ääni oli kunnossa ja ylipäätään oli rauhoittavaa kuunnella tovi
tällaista musiikkia. Biisejä en pahemmin tunnistanut. Tätäkään ei tullut
katsottua loppuun saakka, vaikka siellä olisivat odottaneet muiden muassa ”Jane
B.” ja ”La Javanaise”. Matka jatkui.
Ariel Pink oli juuri aloittanut
keikkansa. Menossa oli ensimmäinen tai toinen biisi. Kokemus oli hämmentävä,
sillä tämä oli ensisijaisesti kokeilevaa heviä, vaikka välillä tulikin Pinkille
ominaisia Zappa-pastisseja. Arielin laulavana sidekickinä toiminut Kärtsy
Hatakka lookalike oli suuressa ja jokseenkin ärsyttävässä bailumestarin
roolissa. Yhteistulos oli siis hämmentävä, ärsyttävä ja osin viihdyttävä. Oma
ratkaisuni oli kuitenkin käydä elämässä hetki 90-lukua.
Salalavalla
oli nimittäin aloittanut 90-luvun indiepopin miellyttävämpään keskikaartiin
kuulunut Belly, joka teki juuri
paluulevynsä. Keikkaa kuunnellessa tajusin, miksi olen yhtyettä kuunnellut.
Samalla välittyi sympaattinen tunnelma. Bändi oli sinut itsensä kanssa ja
tietoinen omasta menneisyydestään. Kysyivät, oletteko valmiit bailaamaan kuin
olisi 1993. Bändi kuulosti hyvältä ja ehkä juuri tämä oli oikea paikka nähdä
se.
Aivan
loppuun asti en tuijotellut Bellyä ja sen ikääntyviä kaunottaria, koska nälkä
iski. Pikaiset patatas bravasit valkosipulimajoneesilla saivat riittää, jotta
nappaamaan vielä oluen ennen kuin vuorossa oli kaksi vuotta sitten ihastuttanut
Slowdive. Slowdive soi jälleen
todella kauniisti ja hallitusti. Biisejä tuli varhaisilta ja loistavalta
paluulevyltä. Lopussa kuultiin paluulevyn hitti ”Sugar for the pill” ja Syd
Barrett-kover ”Golden hair”. Tämä taisi olla festivaalin paras esitys. On
hämmentävää, miten tästä on tullut niin paljon merkittävämpi yhtye kuin muista
aikansa shoegazereista. Keikkaa oli katsomassa vieressä kukas muukaan kuin
vanha tuttu Josh T. Pearson. Tällä kerralla ei otettu kuvia.
Aivan
kokonaan en Slowdiveä katsonut, sillä olin kehittänyt mielestäni ovelan
suunnitelman. Samaan aikaan läheisellä lavalla soitti ruotsalaisen black metallin
suuruus Watain. Pitihän sitäkin nähdä
vähän. Koska tiesin, että Slowdive soittaa lopussa yllä mainitut biisit, päätin
lähteä Watainille kesken keikan. Siis rivakasti juosten portaille, portaat alas
ja siinähän se Watain aloitti. Hain vielä jonottamatta oluen ensimmäisen biisin
aikana, kuuntelin toisena tulleen suosikkini ”Nuclear alchemyn” ja sitä
seuranneen ”hitin” ”Malfeitor” paraatipaikalta. Se oli siinä. Hyvin rytisi,
mutta pienen lavan soundi on vaatimattomampi kuin muhkeasoundisten isojen
lavojen. Tultakaan ei lavalla nähty, mutta olisin mielelläni diggaillut näitä
mörököllejä livenä pidempään. Portaat puolijuoksua ylös ja siinä kuului heti
Slowdiven tunnetuimpiin kuuluva ”Allison”.
Slowdivestä
mentiin suoraan Grizzly Bearin keikalle.
Bändi kuulosti hyvältä, huomattavasti paremmalta kuin vuosia sitten Leedsissä.
Slowdiven jälkeen fiilis ei kuitenkaan noussut. Shieldsin ”Sleeping ute”,
Painted Ruinsin ”Mourning sound” ja Veckatimestin ”Two weeks” jäivät parhaiten
mieleen. Hienoja biisejä, jotka soivat hienosti. Viimeisimmän jälkeen alkoi
siirtymä kohti päälava-aluetta.
Tarkoituksena
oli istua hetkinen ennen Arctic Monkeysin alkua. Toisella päälavalla soi Lorde, joten sitä kuuli ja näki pari
biisiä. Porukkaa oli ja Lorde laukkasi edestakaisin yleisökarsinoiden väliin
jäävää kaistaletta. Musiikki kuulosti taidokkaalta popilta, vaikka ei minun
teekupiltani.
Pyrkimys
päästä palkoon katsomaan Arctic Monkeysia
oli tuhoon tuomittu. Kun menimme jonoon, palko oli jo täynnä ja näimme, miten järjestysmiehet
heittivät palkoportit yli laidan. Ei muuta kuin takaisin vip-alueella, koska
sinne yleensä kuuluu hyvin ja siellä musiikkiin on helpompi keskittyä kuin
ihmismassassa. Tällä kerralla bändi soitti kovin hiljaa ja ponnettomasti.
Hyvätkin biisit kuulostivat keskinkertaiselta. Jopa mielestäni loistava uuden
levyn nimiraita ”Tranquility base hotel + casino” oli vain ihan kiva. Paras
muisto keikasta onkin se, että noin 150-senttinen Peter Perrett seisoi
vieressäni punaisessa nahkatakissaan. Toivotaan, että Flow’ssa joku vääntää
nupit kaakkoon, vaikka salaa.
Pian
tuli selväksi, että keikka jää kesken heti kun joku relevantti vaihtoehto
aloittaa. Se tapahtui tuntia myöhemmin, kun vuorossa oli Deerhunter. Pari
vuotta sitten bändi kuulosti asialliselta, mutta nyt kävi nopeasti selväksi,
ettei bändi ole koskaan kuulostanut minun korvissani näin loistavalta. En
odottanut keikalta mitään suurta, koska oletin sen jäävän lähes kokonaan
väliin. Outoa oli se, ettei uusimmalta levyltä tullut kuin yksi kappale, mutta
tärkeintä oli sointi. Primaverassa on aina Deerhunterille otollinen yleisö,
joten kokonaisuus oli mainio. Toivottavasti Sidewaysissa on yhtä hyvä
äänentoisto ja edes kymmenesosa Primaveran yleisöstä.
Sitten
aloitti Beach House ja tässä vaiheessa
oltiin jo kello kahden paikkeilla. Bändi soi taas hienosti, vaikka neljäs
keikka ei sinänsä tuonut mitään merkittävästi uutta. Toki uutta levyä kuultiin
useamman kappaleen verran. Depression Cherryltä tuli muutamia ja Bloomilta
kolme ensimmäistä raitaa. Loistavalta Teen Dreamilta bändi soitti vain ”10 mile
stereon”. Debyytiltä soi ”Master of none”. Ilmeisesti Devotion oli ainoa, jolta
ei kuultu mitään. Yhtä kaikki, keikka oli taattua Beach Housea, jota
suosittelen kuuntelemaan niin levyltä kuin livenä. Tähän oli hyvä päättää
festivaalin viimeinen tuoppi ja viimeinen keikka.
Bileet
jatkuivat alueella myöhään, mutta yli 30 keikkaa muutaman päivän aikana oli
vaatinut veronsa. Sitä lähti aivan tyytyväisenä kävelemään kohti majapaikkaa
pohtien, vieläkö jonakin vuonna jaksaa uudestaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti